Příklad utváření a rozvíjení klíčových kompetencí ve výuce chemie
VARIANTA 1
Kompetence k učení
Pozorování vlastností látek a jejich přeměn ve škole i v běžném životě
Užívání různých aktivizujících metod, které přibližují základní poznatky z chemie a její využívání v životě člověka
Předávání a vyhledávání dostatku zajímavých informací s chemickou tématikou především v souvislosti s běžným životem občanů
Učení se posuzovat věrohodnost informací a zpracovávat je z hlediska důležitosti i objektivity a využívat je k dalšímu učení chemie
Poznávání souvislostí zkoumání v chemii a v ostatních přírodních, popř. dalších vědách
Kompetence k řešení problémů
Vedení k porovnávání odborných názorů, mediálních tvrzení a vlastních praktických zkušeností s významem chemie v každodenním životě člověka
Vedení k samostatnému pozorování vlastností látek, chemických reakcí a k jejich vyhodnocování a k vyvozování praktických závěrů pro současnost i budoucnost
Vedení k formulování problémů při svém chemickém vzdělávání, ale i v běžném životě
Učení se hledat, navrhovat či používat různé informace i různé metody řešení
Učení posuzovat řešení problémů z hlediska jejich správnosti, jednoznačnosti a z těchto hledisek porovnávat i různá řešení
Předkládání dostatečného počtu námětů k samostatnému uvažování a k řešení problémů souvisejících s bezpečným užíváním chemických látek
Kompetence komunikativní
Vedení k přesnému a logicky uspořádanému vyjadřování či argumentaci
Učení stručně a přehledně sdělovat (ústně i písemně) výsledky svých pozorování, experimentů a řešení problémů i běžných úkolů
Učení obhajovat výsledky své práce i svůj názor na řešení problémů
Učení se přijmout kritiku a poučit se z ní
Učení se využívat všechna (ve škole) dostupná informační a komunikační media
Kompetence sociální a personální
Učení se kooperaci a týmové spolupráci při řešení problémů i při posuzování situací v běžném životě
Učení se porozumět myšlenkám druhých, plynule a kultivovaně mluvit při obhajování vlastních názorů na určitý stav nebo chystanou změnu
Kompetence občanské
Vedení k poznání možnosti rozvoje a zneužití chemie a učení se odpovědnosti za zachování životního prostředí
Vedení k poznání zásad chování občanů při úniku nebezpečných látek
Kompetence pracovní
Učení se optimálně plánovat a provádět soustavná pozorování a experimenty a získaná data zpracovávat a vyhodnocovat
Učení se zásadám bezpečné práce a ochrany zdraví při práci
Příklad rozvoje klíčových kompetencí ve výuce chemie a dalších přírodovědných předmětů
VARIANTA 2
Kompetence k učení
vyhledávání vhodně zvolených informačních zdrojů, třídění a hodnocení informací
získání představ o využití teoretických znalostí v praxi
organizování a plánování vlastní činnosti v závislosti na termínu odevzdání práce
Kompetence k řešení problémů
formulování hypotéz k předkládaným úkolům a jejich ověření praktickou činností
vyvozování správných postupů a závěrů k zadaným úkolům
pozorování a pochopení analogií mezi obecně platnými přírodovědnými zákony a praktickým životem
Kompetence komunikativní
využívání odborné terminologie
věcná, přesná argumentace
Kompetence sociální a personální
kooperace v rámci skupiny
Kompetence občanské
sledování aktuálního dění ve vědě a technice, rozvoje chemie a jejího možného využití a zneužití ve vztahu k člověku a životnímu prostředí
šetření materiálního vybavení školy a zodpovědná práce s chemickými látkami v rámci laboratorních cvičení i v běžném životě
Kompetence pracovní
dodržování provozního řádu chemické laboratoře, pravidel bezpečnosti práce a poskytování první pomoci
správné zacházení s laboratorní technikou a pomůckami
2006 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta webmaster