ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM – MODELOVÝ PŘÍKLAD
přírodopis – 8.ročník / biologie - tercie
Konkretizovaný výstup |
Konkretizované učivo |
Průřezová témata |
Mezipředmětové vztahy a propojení |
Hodnocení, realizace |
- Chápe dráždivost jako jednu ze základních vlastností živého organismu
- Vyjmenuje smysly, popíše jejich polohu v organismu, stavbu a funkci
- Na základě analogie odvodí preventivní opatření, aby předešli poškození smyslů
- V diskusi obhájí svůj názor na vliv drog (včetně alkoholu) na funkci smyslů
- Vyhledá informace o běžných vadách zraku a sluchu, vysvětlí důvody a způsoby jejich korekce
- Umí prakticky poskytnout první pomoc při poranění smyslových orgánů
|
Smysly
- podráždění
- oko
- oční vady
- klamy
- ucho
- slyšení
- hluk
- čich a chuť
- kůže – hmat
|
MV
- Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
|
-
Přírodopis
-
OVO 1.1, 5.1,
-
U 5.2, 5.3, 5.4
-
Výchova ke zdraví
-
OVO 4, 5, 8, 12, 14
-
U 4.2, 4.3, 5.2
|
- Test
- Ústní zkoušení
- Referát
- Laboratorní práce
|
- Popíše princip dělení buněk
- Pomocí schématu vyjmenuje a charakterizuje rozdíly v dělení tělních a pohlavních buněk
- Vysvětlí podstatu pohlavního a nepohlavního rozmnožování a jeho význam z hlediska dědičnosti
- Uvede příklady dědičnosti v praktickém životě, např. důležitost znalosti rodokmenů vzhledem k riziku dědičných chorob, aplikovaná genetika – metody šlechtitelství a chovatelství
- Obhájí důležitost preventivních vyšetření žen v těhotenství díky vlivu nebezpečných látek na člověka
|
Dědičnost
- buňka - jádro – chromozóm
- pohlavní a nepohlavní rozmnožování
- J.G.Mendel
- dědičné choroby
- dvojčata
- mutace
- šlechtitelství, chovatelství
|
EV
- Lidské aktivity a problémy ŽP
- Vztah člověka k prostředí
|
-
Přírodopis
-
OVO 1.5, 1.6, 5.4,
-
U 1.4, 5.4
-
Dějepis
-
OVO 1.1, 8.4
-
U 8.6
-
Výchova ke zdraví
-
OVO 3, 5, 7, 11
-
U 1.1, 2.2, 3.4, 4.2, 5.1, 5.2
-
Člověk a svět práce
-
OVO 3.1
-
U 3.2, 3.4, 3.6
|
|
- Vysvětlí jaké metody se používají pro datování fosilních nálezů
- Na příkladech popíše vybranou evoluční teorii
- Jmenuje základní vývojové stupně fylogeneze člověka
- Rozliší znaky jednotlivých vývojových druhů
- Chápe význam lidských ras z biologického hlediska
- Diskutuje problém rasismu
|
Evoluce
- metody zkoumání evoluce
- evoluční teorie
- primáti
- rod Australopitékus
- rod Homo
- lidské rasy (plemena)
|
MKv
- Lidské vztahy
- Etnický původ
|
-
Přírodopis
-
OVO 5.2, 8.1, 8.2
-
U 5.1, 8.2
-
Dějepis
-
OVO 1.2, 2.1, 2.2, 7.4
-
U 1.1, 2.1
-
Zeměpis
-
OVO 3.3, 3.4
-
U 3.1, 3.2
|
- Test
- Referát
- Problémová úloha
|
MV – Mediální výchova; EV – Environmentální výchova; MKv – Multikulturní výchova