Příklad utváření a rozvíjení klíčových kompetencí ve výuce přírodopisu
KOMPETENCE K UČENÍ
Na konci základního vzdělávání žák:
samostatně pozoruje okolní skutečnosti; organismy, děje, vztahy v přírodě; dokáže pozorovat lupou, mikroskopem, dalekohledem, zaznamenává pozorování
samostatně získává informace, umí je prezentovat; vyhledává a třídí informace o organismech a zařadí je do systému, o vztahu živé a neživé složky přírody, o působení člověka na přírodu
dokáže posoudit věrohodnost informací, zpracovávat je z hlediska důležitosti i objektivity a využívat je k dalšímu učení přírodopisu
vyvozuje vztahy a souvislosti mezi organismy, skupinami organismů, ději v přírodě, poznává souvislosti zkoumání v přírodopisu a v ostatních přírodních, popř. dalších vědách
Výchovné a vzdělávací strategie
Učitel:
užívá různé aktivizující metody, které přibližují žákům základní poznatky z přírodopisu a jejich využívání v životě člověka
předává a vyhledává zajímavé informace s biologickou tématikou především v souvislosti s běžným životem lidí
rozvíjí u žáků zájem o poznávání přírody např. propojováním nových poznatků s předchozími znalostmi (i z dalších vzdělávacích oblastí), zadáváním problémových úloh zabývajícími se přírodními procesy
zařazuje do výuky praktická cvičení, při nichž žák při pozorování využívá jednoduché přístroje a modelové organismy
kontroluje výsledky práce žáků (pozorování, pokusů, zkoušení), vyžaduje zhodnocení dosažených znalostí a formulaci závěrů
KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ
Na konci základního vzdělávání žák:
vyhledává a shromažďuje informace o organismech, přírodních celcích na základě vlastního pozorování v přírodě, na základě využívání médií (televize, rozhlasu, tisku, internetu), porovnává odborné názory, mediální tvrzení a vlastní praktické zkušenosti s významem biologie v každodenním životě člověka
zpracovává referáty na základě získaných informací a zkušeností, prezentuje je; formuluje problémy, porovnává shodné a odlišné znaky organismů, vyvozuje závěry
vyjadřuje vlastní názor na základě pozorování při praktických cvičeních, posuzuje řešení problémů z hlediska jejich správnosti, jednoznačnosti a z těchto hledisek porovnává i různá řešení, diskutuje na dané téma, respektuje názor ostatních
hodnotí důsledky různých vlivů a jevů v přírodě na životní prostředí, budoucnost života na zemi
Výchovné a vzdělávací strategie
Učitel:
vede žáka k samostatnému pozorování změn životního prostředí a k jejich vyhodnocování a k vyvozování praktických závěrů pro současnost i budoucnost
formuluje se žáky problémy a hypotézy k problémům při biologickém pozorování (praktickém cvičení), ale i v běžném životě
předkládá dostatečný počet námětů k samostatnému uvažování a k řešení problémů souvisejících s problematikou životního prostředí a trvale udržitelného rozvoje
vyhledává dostatek analogických nebo odlišných příkladů problémů, aby si žáci procvičili vyhledávání vhodných řešení
KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ
Na konci základního vzdělávání žák:
využívá informační a komunikační technologie a média pro komunikaci
vyjadřuje vlastní myšlenky při ústním (dialogu, diskusi) i písemném projevu (referátech) na témata týkající se přírody, životního prostředí, vztahů člověka a životního prostředí, změn v životním prostředí a důsledků pro budoucnost
obhajuje výsledky své práce i svůj názor na řešení problémů, dovede přijmout kritiku a poučit se z ní
stručně a přehledně sděluje (ústně i písemně) výsledky svých pozorování, experimentů a řešení problémů i běžných úkolů
Výchovné a vzdělávací strategie
Učitel:
vede žáka k přesnému a logicky uspořádanému vyjadřování a argumentaci
vyžaduje slovní i písemnou interpretaci hypotéz, názorů, vědomostí žáka při vyhledávání informací, pozorování, pokusech
řídí dialog nebo diskusi na biologická témata, učí z nich žáky vyvozovat závěry, respektovat odlišné názory, tolerovat je
KOMPETENCE SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ
Na konci základního vzdělávání žák:
kooperuje a umí spolupracovat v týmu při řešení problémů i při posuzování situací v běžném životě, pozorování přírody, laboratorních pracích
má úctu k druhým lidem, dokáže s ostatními debatovat a diskutovat, buduje dobré mezilidské vztahy, dokáže poskytnout pomoc nebo o ni požádat
dokáže být kritický a sebekritický při hodnocení výsledků pozorování a pokusů
Výchovné a vzdělávací strategie
Učitel:
organizuje a řídí práci skupin (týmů) a dohlíží, aby se zapojili všichni členové skupiny
podněcuje zájem všech žáků o přírodu a celkový rozvoj jejich osobnosti při exkurzích, výletech, pobytech
KOMPETENCE OBČANSKÉ
Na konci základního vzdělávání žák:
chápe možnosti rozvoje a zneužití biologie a je si vědom odpovědnosti za zachování životního prostředí; chápe důležitost trvale udržitelného rozvoje, ekologické souvislosti a environmentální problémy
ve všech životních situacích jedná v zájmu ochrany zdraví (svého i ostatních lidí) a trvale udržitelného rozvoje společnosti
chová se ohleduplně, vstřícně a s respektem k hendikepovaným, starším nebo nemocným lidem, těhotným ženám, malým dětem
dokáže v praxi použít zásady chování občanů při živelných pohromách a úniku nebezpečných látek, rozhoduje a chová se zodpovědně v krizových situacích
Výchovné a vzdělávací strategie
Učitel:
uvádí žákům výsledky recentních výzkumů a jejich předpokládaný dopad a význam na životní prostředí, člověka, ostatní organismy na zemi
vybízí a podporuje žáky ve sledování aktuálního dění, upozorňuje na novinky, koriguje informace z médií
prakticky se žáky procvičuje poskytování první pomoci a jednání v krizových situacích, vysvětluje příčiny a dopady krizových situací na zdraví člověka a životní prostředí
vede žáky ke vztahu k naší přírodě, seznamuje je s lokálními, regionálními a globálními hledisky problematiky udržitelnosti rozvoje
KOMPETENCE PRACOVNÍ
Na konci základního vzdělávání žák:
dokáže optimálně plánovat a provádět soustavná pozorování a experimenty a získaná data zpracovávat a vyhodnocovat
aplikuje zásady bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci v laboratoři i terénu
diskutuje o problémech práce v přírodě z hlediska ochrany přírody a zdraví, udržitelného rozvoje a ekonomického hlediska v místě bydliště, regionu a globálně
Výchovné a vzdělávací strategie
Učitel:
stanovuje a kontroluje pravidla bezpečnosti práce, vybírá vhodné a bezpečné přístroje, pomůcky, modely, modelové organismy
upozorňuje na problémy spojené s činnostmi v přírodě a nezbytnost omezování negativních vlivů na životní prostředí, zdraví a udržitelný rozvoj
2006 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta webmaster