Průřezové téma Osobnostní a sociální výchova
Rozpracované očekávané výstupy žáků
|
Učivo
|
část průřezového tématu/ tematický okruh/ bližší specifikace
|
Bezpečnost práce při experimentální činnosti
|
- vyhodnocuje situaci, ve které je třeba poskytnout první pomoc při běžných zraněních vzniklých při práci s nebezpečnými látkami a přípravky a využívá znalosti o poskytování první pomoci v laboratoři také v běžném životě
|
- zásady bezpečné práce
- nebezpečné látky a přípravky
|
- Morální rozvoj
- Hodnoty, postoje, praktická etika
|
Chemické reakce
|
- popíše na základě vztahů mezi obecně platnými chemickými zákonitostmi a konkrétním průběhem reakce vybrané chemické přeměny a obhájí svá tvrzení odbornými argumenty
- navrhuje alternativní postupy při konkrétních experimentech v laboratoři, které může odhadnout na základě již známých analogií, obhájí své argumenty
- uplatňuje alternativní schémata řešení chemických úloh a problémů, která může odhadnout na základě již známých analogií
- organizuje svou činnost na základě svých znalostí chemické problematiky v rámci skupiny při laboratorních cvičeních a řešení zadaných chemických úloh
|
- chemické reakce anorganických i organických sloučenin
- faktory ovlivňující rychlost chem. reakcí
- Laboratorní cvičení/ libovolná
|
- Osobnostní rozvoj
- Rozvoj schopností poznávání
- (cvičení smyslového vnímání)
- Osobnostní rozvoj
- Kreativita
- (přijímá souhlasné i nesouhlasné argumenty, je schopen dohody o optimálním postupu, akceptuje kritiku i pochvalu)
- Sociální rozvoj
- Kooperace a kompetice:
- rozvoj individuálních dovedností pro kooperaci (seberegulace v situaci nesouhlasu, odporu apod., dovednost odstoupit od vlastního nápadu, dovednost navazovat na druhé a rozvíjet vlastní linku jejich myšlenky, pozitivní myšlení apod.)
|
Energie a chemická reakce
|
- aplikuje znalosti o principech hašení požárů na řešení modelových situací z praxe (citace z RVP ZV)
|
- nebezpečné látky a přípravky
- hořlaviny
|
- Osobnostní rozvoj
- Seberegulace a sebeorganizace
|
Havárie s únikem nebezpečných látek
|
- objasní nejefektivnější jednání v modelových příkladech havárie s únikem nebezpečných látek (citace z RVP ZV)
|
- nebezpečné látky a přípravky
- mimořádné události - havárie chemických provozů, úniky nebezpečných látek
|
- Osobnostní rozvoj
- Seberegulace a sebeorganizace
|
Chemie a společnost
|
- uvádí příklady dopadu užívání vybraných skupin chemických látek na životní a zdraví člověka a formuluje své postoje k této problematice
- rozlišuje různé typy léčiv a uvádí příklady jejich možného negativního dopadu na zdraví člověka, zaujímá k dané problematice vlastní stanoviska a obhajuje je věcnou argumentací
- rozlišuje různé typy návykových látek a uvádí příklady jejich negativního dopadu na zdraví člověka, zaujímá k dané problematice vlastní stanoviska a obhajuje je věcnou argumentací
|
- Pesticidy,
Detergenty,
Škodliviny vznikající spalovacími procesy (CO, SO2, PAU..),
Těžké kovy....
- léčiva
- návykové látky
|
- Morální rozvoj
- Hodnoty, postoje, praktická etika:
- (analýzy vlastních i cizích postojů a hodnot a jejich projevů v chování lidí, vyhodnocení argumentů ostatních a diskuze)
|