Průřezové téma Osobnostní a sociální výchova
  Rozpracované očekávané výstupy žáků  Učivo část průřezového tématu/
tematický okruh/
bližší specifikace
Bezpečnost práce při experimentální činnosti
  • vyhodnocuje situaci, ve které je třeba poskytnout první pomoc při běžných zraněních vzniklých při práci s nebezpečnými látkami a přípravky a využívá znalosti o poskytování první pomoci v laboratoři také v běžném životě
  • zásady bezpečné práce
  • nebezpečné látky a přípravky
Morální rozvoj
Hodnoty, postoje, praktická etika
Chemické reakce
  • popíše na základě vztahů mezi obecně platnými chemickými zákonitostmi a konkrétním průběhem reakce vybrané chemické přeměny a obhájí svá tvrzení odbornými argumenty
  • navrhuje alternativní postupy při konkrétních experimentech v laboratoři, které může odhadnout na základě již známých analogií, obhájí své argumenty
  • uplatňuje alternativní schémata řešení chemických úloh a problémů, která může odhadnout na základě již známých analogií
  • organizuje svou činnost na základě svých znalostí chemické problematiky v rámci skupiny při laboratorních cvičeních a řešení zadaných chemických úloh
  • chemické reakce anorganických i organických sloučenin
  • faktory ovlivňující rychlost chem. reakcí
  • Laboratorní cvičení/ libovolná
Osobnostní rozvoj
Rozvoj schopností poznávání
(cvičení smyslového vnímání)
Osobnostní rozvoj
Kreativita
(přijímá souhlasné i nesouhlasné argumenty, je schopen dohody o optimálním postupu, akceptuje kritiku i pochvalu)
Sociální rozvoj
Kooperace a kompetice:
rozvoj individuálních dovedností pro kooperaci (seberegulace v situaci nesouhlasu, odporu apod., dovednost odstoupit od vlastního nápadu, dovednost navazovat na druhé a rozvíjet vlastní linku jejich myšlenky, pozitivní myšlení apod.)
Energie a chemická reakce
  • aplikuje znalosti o principech hašení požárů na řešení modelových situací z praxe (citace z RVP ZV)
  • nebezpečné látky a přípravky
  • hořlaviny
Osobnostní rozvoj
Seberegulace a sebeorganizace
Havárie s únikem nebezpečných látek
  • objasní nejefektivnější jednání v modelových příkladech havárie s únikem nebezpečných látek (citace z RVP ZV)
  • nebezpečné látky a přípravky
  • mimořádné události - havárie chemických provozů, úniky nebezpečných látek
Osobnostní rozvoj
Seberegulace a sebeorganizace
Chemie a společnost
  • uvádí příklady dopadu užívání vybraných skupin chemických látek na životní a zdraví člověka a formuluje své postoje k této problematice
  • rozlišuje různé typy léčiv a uvádí příklady jejich možného negativního dopadu na zdraví člověka, zaujímá k dané problematice vlastní stanoviska a obhajuje je věcnou argumentací
  • rozlišuje různé typy návykových látek a uvádí příklady jejich negativního dopadu na zdraví člověka, zaujímá k dané problematice vlastní stanoviska a obhajuje je věcnou argumentací
  • Pesticidy, Detergenty, Škodliviny vznikající spalovacími procesy (CO, SO2, PAU..), Těžké kovy....
  • léčiva
  • návykové látky
Morální rozvoj
Hodnoty, postoje, praktická etika:
(analýzy vlastních i cizích postojů a hodnot a jejich projevů v chování lidí, vyhodnocení argumentů ostatních a diskuze)

2006 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta webmaster