Konkretizace průřezových témat ve vyučovacím předmětu Zeměpis v ŠVP ZV
Průřezová témata jsou nezastupitelnou součástí v procesu vzdělávání žáků, reprezentují okruhy aktuálních problémů současného světa. Působí na jejich osobní rozvoj, na jejich přístup k předmětu, na utváření pohledu na svět, k hledání postojů a srovnávání hodnot. Obsah průřezových témat doporučený pro základní vzdělávání je rozpracován do tematických okruhů. Každý tematický okruh (v textu tabulek učebních osnov předmětu Zeměpis v ŠVP ZV je jejich název uveden za tučnou zkratkou průřezového tématu velkým písmenem) obsahuje nabídku témat (činností, námětů, které jsou v textu tabulek uvedeny již malým písmenem). Výběr témat a způsob jejich zpracování v učebních osnovách ŠVP ZV je v kompetenci školy. Průřezová témata tvoří povinnou součást základního vzdělávání. Základní školy musí do vzdělávání na 2. stupni zařadit všechna průřezová témata uvedená v RVP ZV. Všechna průřezová témata však nemusí být zastoupena v každém vyučovacím předmětu a dokonce nikoliv v každém ročníku. V průběhu základního vzdělávání je však povinností školy nabídnout žákům postupně všechny tematické okruhy jednotlivých průřezových témat.
Rozsah a způsob realizace průřezových témat stanovuje RVP ZV. Je možné je využít jako integrativní součást vzdělávacího obsahu vyučovacího předmětu nebo v podobě samostatných předmětů, projektů, seminářů, kurzů apod. V ŠVP ZV prostupují tematické okruhy průřezových témat napříč všemi vyučovacími předměty a umožňují propojení jejich vzdělávacích obsahů. Ve vzdělávacím obsahu každého vyučovacího předmětu, v našem případě Zeměpisu, se v ŠVP uskuteční výběr příslušných tematických okruhů souvisejících s tematikou výuky spolu s konkretizací námětů a činností v jednotlivých ročnících a s obsahem dalších činností žáků realizovaných ve škole i mimo školu. Smysluplnou integrací průřezových témat a jejich tematických okruhů lze dosáhnout významných časových úspor ve vyučovacích předmětech.
Poznámka:
Šestiletá gymnázia musí do vzdělávacího obsahu zařadit celé průřezové téma Výchova demokratického občana z RVP ZV, které není obsaženo v RVP GV, a všechna průřezová témata z RVP GV. Ostatní průřezová témata z RVP ZV mohou zařadit, pokud to považují za účelné vzhledem k výchovným a vzdělávacím záměrům školy.
Osmiletá gymnázia musí na nižším stupni zařadit do vzdělávacího obsahu všechna průřezová témata z RVP ZV. Z toho průřezové téma Výchova demokratického občana musí zařadit celé, z ostatních průřezových témat RVP ZV musí škola zařadit alespoň některé tematické okruhy tak, aby žáky připravila na realizaci tematických okruhů průřezových témat obsažených v RVP GV. Na vyšším stupni musí osmiletá gymnázia do vzdělávacího obsahu zařadit všechna průřezová témata RVP GV a jejich tematické okruhy.
Osobnostní a sociální výchova (OSV)
Přínos Zeměpisu:
- spoluvytváří dovednosti týkajících se spolupráce a komunikace v týmu a různých pracovních situacích,
- přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě i mimo ni (aktivity při skupinové práci),
- spoluutváří a rozvíjí základní dovednosti pro týmovou spolupráci.
Výchova demokratického občana (VDO)
Přínos Zeměpisu:
- podporuje aktivity vedoucí k respektování zásad slušnosti, tolerance, odpovědnosti, dodržování principu demokracie v občanském životě,
- respektuje kulturní, etnické a jiné odlišnosti (lidé na Zemi – rasy, náboženství, jazyky)
- rozvíjí a podporuje komunikační, formulační schopnosti a dovednosti (pobyt ve volné přírodě, cestování, turistika),
- vede k ohleduplnosti a ochotě pomáhat slabším (pobyt ve volné přírodě, cestování, turistika).
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech (EGS)
Přínos Zeměpisu:
- vede k orientaci na mapě dnešního světa,
- směřuje k orientaci pro chápání globalizačních a rozvojových procesů v současném světě,
- seznamuje s příčinami a důsledky globálních problémů lidstva,
- napomáhá vytvářet představy o organizaci humanitární pomoci a mezinárodní rozvojové spolupráce,
- vytváří poznatky a dovednosti k přípravě zájezdu s cestovní kanceláří.
Multikulturní výchova (MV)
Přínos Zeměpisu:
- seznamuje s různými kulturami, s jejich tradicemi i hodnotami, spoluvytváří předpoklady k uvědomování si vlastních kulturních zvyků, tradic a hodnot, podporuje utváření pozitivních mezilidských vztahů (spolupráce, tolerance),
- poskytuje základní znalosti o různých etnických a kulturních skupinách žijících v české a evropské společnosti (lidé na Zemi, rasy, náboženství, jazyky, světadíly, rasismus),
- ukazuje cestu ke komunikaci a soužití ve skupině s příslušníky odlišných sociokulturních skupin (respekt, tolerance).
Environmentální výchova (EV)
Přínos Zeměpisu:
- podporuje realizaci konkrétních pracovních aktivit ve prospěch životního prostředí, poznávání významů a rolí různých profesí ve vztahu k životnímu prostředí,
- vede k uvědomování podmínek života a možnosti jeho ohrožení (živelní pohromy),
- přispívá k poznávání a chápání souvislostí mezi vývojem lidské populace a vztahy k prostředí v různých oblastech světa (světadíly a oceány, regiony světadílů),
- vede k angažování k ochraně životního prostředí, vhodnému přístupu k přírodě, k přírodnímu a kulturnímu dědictví (ochrana příroda na všech úrovních, ochrana planety, zásady správného chování v přírodě).
Mediální výchova (MdV)
Přínos Zeměpisu:
- spoluvytváří předpoklady ke kritickému vnímání mediálních sdělení, k přiměřené analýze mediálních prostředků jako zdrojů geografických dat a informací,
- vede ke sledování zpravodajských relací, k zájmu o odbornou literaturu a časopisy,
- rozvíjí dovednosti při práci s internetem,
- vede ke kritickému přebírání všech získávaných informací.