1.1 změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa
1.2 uvede konkrétní příklady jevů dokazujících, že se částice látek neustále pohybují a vzájemně na sebe působí
1.3 předpoví, jak se změní délka či objem tělesa při dané změně jeho teploty
1.4 využívá s porozuměním vztah mezi hustotou, hmotností a objemem při řešení praktických problémů
Učivo (U)
1.1 měřené veličiny - délka, objem, hmotnost, teplota a její změna, čas
1.2 skupenství látek - souvislost skupenství látek s jejich částicovou stavbou; difúze
POHYB TĚLES
SÍLY
Očekávané výstupy (OVO)
žák
2.1 rozhodne, jaký druh pohybu těleso koná vzhledem k jinému tělesu
2.2 využívá s porozuměním při řešení problémů a úloh vztah mezi rychlostí, dráhou a časem u rovnoměrného pohybu těles
2.3 změří velikost působící síly
2.4 určí v konkrétní jednoduché situaci druhy sil působících na těleso, jejich velikosti, směry a výslednici
2.5 využívá Newtonovy zákony pro objasňování či předvídání změn pohybu těles při působení stálé výsledné síly v jednoduchých situacích
2.6 aplikuje poznatky o otáčivých účincích síly při řešení praktických problémů
Učivo (U)
2.1 pohyby těles - pohyb rovnoměrný a nerovnoměrný; pohyb přímočarý a křivočarý
2.2 gravitační pole a gravitační síla - přímá úměrnost mezi gravitační silou a hmotností tělesa
2.3 tlaková síla a tlak - vztah mezi tlakovou silou, tlakem a obsahem plochy, na niž síla působí
2.4 třecí síla - smykové tření, ovlivňování velikosti třecí síly v praxi
2.5 výslednice dvou sil stejných a opačných směrů
2.6 Newtonovy zákony - první, druhý (kvalitativně), třetí
2.7 rovnováha na páce a pevné kladce
MECHANICKÉ VLASTNOSTI TEKUTIN
Očekávané výstupy (OVO)
žák
3.1 využívá poznatky o zákonitostech tlaku v klidných tekutinách pro řešení konkrétních praktických problémů
3.2 předpoví z analýzy sil působících na těleso v klidné tekutině chování tělesa v ní
Učivo (U)
3.1 Pascalův zákon - hydraulická zařízení
3.2 hydrostatický a atmosférický tlak - souvislost mezi hydrostatickým tlakem, hloubkou a hustotou kapaliny; souvislost atmosférického tlaku s některými procesy v atmosféře
3.3 Archimédův zákon - vztlaková síla; potápění, vznášení se a plování těles v klidných tekutinách
ENERGIE
Očekávané výstupy (OVO)
žák
4.1 určí v jednoduchých případech práci vykonanou silou a z ní určí změnu energie tělesa
4.2 využívá s porozuměním vztah mezi výkonem, vykonanou prací a časem
4.3 využívá poznatky o vzájemných přeměnách různých forem energie a jejich přenosu při řešení konkrétních problémů a úloh
4.4 určí v jednoduchých případech teplo přijaté či odevzdané tělesem
4.5 zhodnotí výhody a nevýhody využívání různých energetických zdrojů z hlediska vlivu na životní prostředí
Učivo (U)
4.1 formy energie - pohybová a polohová energie; vnitřní energie; elektrická energie a výkon; výroba a přenos elektrické energie; jaderná energie, štěpná reakce, jaderný reaktor, jaderná elektrárna; ochrana lidí před radioaktivním zářením
4.2 přeměny skupenství - tání a tuhnutí, skupenské teplo tání; vypařování a kapalnění; hlavní faktory ovlivňující vypařování a teplotu varu kapaliny
4.3 obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie
ZVUKOVÉ DĚJE
Očekávané výstupy (OVO)
žák
5.1 rozpozná ve svém okolí zdroje zvuku a kvalitativně analyzuje příhodnost daného prostředí pro šíření zvuku
5.2 posoudí možnosti zmenšování vlivu nadměrného hluku na životní prostředí
Učivo (U)
5.1 vlastnosti zvuku - látkové prostředí jako podmínka vzniku šíření zvuku, rychlost šíření zvuku v různých prostředích; odraz zvuku na překážce, ozvěna; pohlcování zvuku; výška zvukového tónu
ELEKTROMAGNETICKÉ A SVĚTELNÉ DĚJE
Očekávané výstupy (OVO)
žák
6.1 sestaví správně podle schématu elektrický obvod a analyzuje správně schéma reálného obvodu
6.2 rozliší stejnosměrný proud od střídavého a změří elektrický proud a napětí
6.3 rozliší vodič, izolant a polovodič na základě analýzy jejich vlastností
6.4 využívá Ohmův zákon pro část obvodu při řešení praktických problémů
6.5 využívá prakticky poznatky o působení magnetického pole na magnet a cívku s proudem a o vlivu změny magnetického pole v okolí cívky na vznik inkovaného napětí v ní
6.6 zapojí správně polovodičovou diodu
6.7 využívá zákona o přímočarém šíření světla ve stejnorodém optickém prostředí a zákona odrazu světla při řešení problémů a úloh
6.8 rozhodne ze znalosti rychlostí světla ve dvou různých prostředích, zda se světlo bude lámat ke kolmici či od kolmice, a využívá této skutečnosti při analýze průchodu světla čočkami
Učivo (U)
6.1 elektrický obvod - zdroj napětí, spotřebič, spínač
6.2 elektrické a magnetické pole - elektrická a magnetická síla; elektrický náboj; tepelné účinky elektrického proudu; elektrický odpor; stejnosměrný elektromotor; transformátor; bezpečné chování při práci s elektrickými přístroji a zařízeními
6.3 vlastnosti světla - zdroje světla; rychlost světla ve vakuu a v různých prostředích; stín, zatmění Slunce a Měsíce; zobrazení odrazem na rovinném, dutém a vypuklém zrcadle (kvalitativně); zobrazení lomem tenkou spojkou a rozptylkou (kvalitativně); rozklad bílého světla hranolem
VESMÍR
Očekávané výstupy (OVO)
žák
7.1 objasní (kvalitativně) pomocí poznatků o gravitačních silách pohyb planet kolem Slunce a měsíců
7.2 planet kolem planet
7.3 odliší hvězdu od planety na základě jejich vlastností
Učivo (U)
7.1 sluneční soustava- její hlavní složky; měsíční fáze
7.2 hvězdy - jejich složení
2006 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta webmaster