Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu: Fyzika
Ročník: 7.
LÁTKY A TĚLESA
Očekávaný výstup RVP*) |
Výstup ŠVP |
Učivo ŠVP |
Průřezová témata, mezipředmětové vazby, další aktivity |
- |
žák:
- rozliší tělesa z látek pevných, kapalných a plynných na základě jejich charakteristických vlastností
|
|
|
1.1 |
- vybere vhodné měřidlo a změří délku pevného tělesa resp. objem pevného a kapalného tělesa a výsledky měření správně zapíše
- změří hmotnost pevných a kapalných těles na rovnoramenných vahách a výsledek měření správně zapíše
- změří čas i dobu stopkami a výsledek správně zapíše
- změří teplotu i rozdíl teplot teploměrem a výsledek správně zapíše
- vyjádří výsledek měření pomocí číselné hodnoty a jednotky
- vyjádří hodnotu veličiny při dané jednotce jinou jednotkou téže veličiny
|
- fyzikální veličina, číselná hodnota, jednotka
- vztahy mezi jednotkami
|
Matematika:
návaznost na operace s desetinnými čísly
Laboratorní cvičení:
měření hustoty látky
|
1.4 |
- využívá s porozuměním vztah mezi hustotou, hmotností a objemem pro stejnorodá tělesa při řešení praktických problémů
- vyhledá hodnoty hustot různých látek v tabulkách
|
|
|
1.2 |
- vyhledá informace o důkazech existence neustálého pohybu částic látek a jejich vzájemného působení
- analyzuje hlavní rozdíly v pohybu a vzájemném působení částic v látkách pevných, kapalných a plynných
|
- částicová stavba látek
- skupenství látek
- Brownův pohyb
- difuze
- teplotní roztažnost
|
|
1.3 |
- předpoví, zda se při dané změně teploty délka či objem tělesa zvětší či zmenší
- porovná změny délky či objemu těles při dané změně teploty pro různé látky a posoudí praktické využití tohoto porovnání
|
|
|
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu:
Fyzika
Ročník: 8.
ENERGIE
Očekávaný výstup RVP |
Výstup ŠVP
|
Učivo ŠVP
|
Průřezová témata, mezipředmětové vazby, další aktivity
|
4.1
|
žák :
- rozhodne v konkrétní situaci, zda daná síla práci koná či nikoli
- určí práci stálé síly působící ve směru posunutí tělesa a určí z ní změnu energie tělesa
|
- formy energie - pohybová a polohová energie, vnitřní energie, elektrická energie, výroba a přenos elektrické energie; jaderná energie, štěpná reakce, jaderná elektrárna
|
Průřezové téma:
Environmentální výchova
|
4.2
|
- využívá s porozuměním vztah mezi výkonem, vykonanou prací a časem pro řešení praktických problémů
|
- skupenské přeměny - tání a tuhnutí, vypařování a kapalnění, skupenské teplo tání
|
Tematický okruh:
Lidské aktivity a problémy životního prostředí -
energetické zdroje dopravy, odpady vznikající činností energetických zdrojů a jejich odstraňování
|
4.3
|
- vyhledá v tabulkách výkony různých zařízení a porovná je
- rozliší v dané situaci, která z forem energie se mění a na jakou jinou formu se přeměňuje
- vyhledá informace o způsobu přeměn a přenosů energie v technických zařízeních a v přírodě
|
|
Matematika:
návaznost na dovednost upravovat algebraické vztahy a rovnice
|
4.4
|
- určí teplo přijaté či odevzdané tělesem (při stálém skupenství) ze znalosti hmotnosti tělesa, změny jeho teploty a měrné tepelné kapacity látky, z níž je těleso
- porovná měrné kapacity různých látek a posoudí význam měrné tepelné kapacity látky pro praktické využití této látky
|
|
Chemie:
návaznost na vzdělávací obsah týkající se jednání v modelových příkladech havárie s únikem nebezpečných látek
|
4.5
|
|
- obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie
|
|