Zpravodaj o novinkách |

Zásilkové knihkupectví |

Nové knihy |
 |
v naší nabídce |
 |
· V. Lechta:
KOKTAVOST. Komplexní přístup (299 Kč)
· P. Warner: JAK LÉPE
VYUŽÍT ČAS STRÁVENÝ S DĚTMI. 200 her pro rodiče dětí ve
věku od 2 do 12 let (225 Kč)
· K. Fanning: ODHALENÍ
ZLOČINU. Dobrodružný příběh s luštěním záhad, hádanek a
hlavolamů (165 Kč)
· S. Hermochová: HRY
PRO DOSPĚLÉ. Komunikace a vytváření skupin. Poznávání, vcítění a
sebeprosazování. Hry pro rozvoj skupiny. Téma jako základ interakce
(149 Kč)
· E. Placáková, M.
Pošustová, A. Vondrušková: KERAMIKA 1. Bez hrnčířského kruhu
(119 Kč)
· A. Vondrušková, I.
Prošková: KRAJKÁŘSTVÍ (169 Kč)
· I. Prošková, E.
Vozková: SÍŤOVÁNÍ (299 Kč)
· M. Tureckiová:
ŘÍZENÍ A ROZVOJ LIDÍ VE FIRMÁCH (229 Kč)
· T. Perič: HRY VE SPORTOVNÍ PŘÍPRAVĚ
DĚTÍ (119 Kč) |
 |
|
Sedm postřehů z tvorby školního vzdělávacího programu
PC Praha pozvalo koncem
listopadu do kina Oskar IMAX na tři stovky ředitelů ZŠ. Nejen že
zhlédli velice zajímavé trojrozměrné promítání vzdělávacího filmu Do
hlubin, ale dostali informaci od zástupce ředitele VÚP PaedDr. Jana
Tupého o poslední verzi rámcového vzdělávacího programu pro základní
vzdělávání. Zajímavá byla také vystoupení ředitelů pilotních škol.
Jedno z nich vám dnes přinášíme.
Je to přesně jeden a půl roku od
data, kdy jsme na naší ZŠ Liberec, Lesní začali s tvorbou
vlastního školního vzdělávacího programu základního vzdělávání. Byli
jsme jednou ze škol základního souboru pilotních škol, které měly za
úkol pokusit se z 2. verze rámcového vzdělávacího programu vytvořit
funkční ŠVP ZV pro svou školu.
Dovolím si podělit se
s vámi o několik zjištění, poznatků a zkušeností ve snaze
pomoci těm z vás, které tato práce teprve čeká.
Pro základní
představu: Naše škola
je úplnou základní školou, která se nachází v malebné části
Liberce v sousedství botanické a zoologické zahrady. Ve 23
třídách se učí zhruba 540 žáků. Při naplňování poslání školy jsme se
postupně zapojili do různých inovativních programů a projektů,
počínaje experimentální výukou matematiky a konče programem „Zdravá
škola“. Několik let jsme pilotní školou projektu „Dokážu to?“,
realizujeme řadu projektů Phare v rámci příhraniční spolupráce
Euroregionu Nisa. Snažíme se být typem komunitní
školy.
Nepovažujeme se za školu
výjimečnou. Řešíme obdobné problémy a úkoly jako většina našich
kolegů na ostatních školách. Za pozitivní považujeme skutečnost, že
jsme byli schopni společně v pedagogickém sboru nastavit
cíle, ke kterým školu
směrujeme.
POSTŘEH
1.
ZAČNĚME TÍM, ŽE SI NEJPRVE
UVĚDOMÍME, KDE JSME
- Zmapování výchozího bodu
naší cesty je velmi důležité. Autoevaluaci považuji za
výchozí krok tvorby ŠVP ZV. Zjištění stavu vzdělávání na naší
škole, vybrat to, na čem můžeme stavět a také to, co potřebujeme
změnit. Možností, jak autoevaluaci školy provést, je dnes celá
řada a začít s ní můžeme
hned.
- Stanovme si
priority v oblasti vzdělávání. Nerozmělněme veškerou
energii do množství cílů, ale vyberme společně jen několik
zásadních. Z cílů, které jsme si určili my, vznikl název
našeho ŠVP ZV: Škola pro
Evropu.
- Za tvorbu a realizaci ŠVP
odpovídá ředitel. Pro efektivní práci je právě na něm, aby
sestavil koordinační tým, který bude práce řídit,
vyhodnocovat a kompletovat.
POSTŘEH
2.
SNAŽME SE MAXIMÁLNĚ
INFORMOVAT
- pedagogický
sbor
– Nestačí jen jedna
informační schůzka. Vždyť jen prostudování obsáhlého rámcového
programu a jeho pochopení je pro řadu pedagogů náročný úkol. Je
třeba dát prostor diskusi v malých skupinách. Pro ředitele a
koordinační tým to v našem případě znamenalo přenášet
pedagogům průběžně novinky, zkušenosti ostatních, poznatky
z odborného tisku a informace o vývoji školské
legislativy.
- radu školy + radu
rodičů
– V tomto případě je
třeba zvolit srozumitelnou formu podání. Jakými změnami projdeme,
co čeká žáky, co pro realizaci potřebujeme, jaké budou
výstupy?
- zřizovatele + ČŠI
– Věřím, že je
zajímá, jaké školy v okruhu své působnosti mají. Očekávám i
zájem o ŠVP ZV z jejich strany.
- žáky +
rodiče
– Ne jistě na posledním
místě. Také zde je nutné zvolit vhodné formy a jazyk, aby naše
informace byly srozumitelné tomu, komu jsou
určeny.
POSTŘEH
3.
BEZ DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ
PEDAGOGŮ TO NEJDE
- Připravme lidi na
změny
– ne všichni budou nové
myšlenky podporovat. V každém kolektivu jsou přece ti, které
můžeme označit jako lídry, ale také jako odpůrce. Vedle těch
pedagogů , kteří jsou změnám nakloněni, počítejte i s těmi
konzervativními. Uvědomme si, že všichni nám poskytují zpětnou
vazbu, proto jsou pro nás
důležití.
- Učme se týmové
spolupráci – Naučit se spolupracovat v malých
týmech považuji za stěžejní úkol celé realizace tvorby ŠVP.
Investovali jsme do tohoto úkolu více než rok v rámci dalšího
vzdělávání. Naivní představa je, že ředitel nebo úzké vedení školy
ŠVP vypracuje a předloží je pedagogickému sboru jako hotovou věc.
- Pochopit pojem
„kompetence“ nebylo pro nás tak
snadné, ale při tvorbě obsahu v jednotlivých týmech velice
zásadní. Jakmile jsme se zabývali tím, co má náš žák zvládnout,
začali jsme mnohem více uvažovat i o tom, jakými metodami a
formami práce ho to naučit. Současně se nám vybavovaly
mezipředmětové vazby, kterých lze využít směrem k vyšší
efektivitě vzdělávání.
- Hledejme
v nabídce kvalitu. Mám
na mysli kvalitu vzdělávání pedagogů. Osvědčilo se nám cílené
vzdělávání celého pedagogického sboru nebo jeho větších skupin.
Učitelé si pochvalovali formy seminářů, kde vstupují do role žáků
a mají možnost analýzy vzdělávacích
aktivit.
POSTŘEH
4.
NEOČEKÁVEJTE PODPORU ANI
POMOC
- Počítejte s tím, že
váš pedagogický sbor nebyl vzděláván tak, aby jeden učitel
kvalifikovaně učil celou vzdělávací oblast. Lepší
situace je na 1.stupni, na 2.stupni jsou učitelé většinou
aprobováni pouze pro dva vyučovací předměty. Reakce pedagogických
fakult na tento stav jsou vzácně
ojedinělé.
- Zvládnou všichni
žáci učit se dvěma cizím jazykům na základní
škole? Je to otázka,
kterou řeší na většině škol. Neměl by být druhý cizí jazyk pouze
součástí volitelné nabídky?
- Byli jsme nuceni
předpokládat, zda nebude v reálném čase řešena problematika přijímacích
zkoušek na střední školy.
Naším cílem není připravit žáka na přijímací zkoušku, ale
na budoucí život.
- Významnou diskusi jsme
zažili nad učebním plánem. Jak se vypořádáme s časovou
dotací? Rámcový
program předpokládá nárůst počtu vyučovacích hodin na 1. i 2.
stupni, kvalitě vzdělávání přispívá také dělená výuka. Kolik hodin můžeme zaplatit?
Uvědomme si, jak ovlivní vyšší počty vyučovacích hodin denní režim
dětí.
POSTŘEH
5.
JE DOBRÉ MÍT NĚKOHO
NABLÍZKU
- Hledáme školy
nakloněné spolupráci. Vedle týmové spolupráce uvnitř školy se
nám velice osvědčila spolupráce s vedením a pedagogy Základní
školy Turnov, Žižkova. Neformální setkávání učitelů
s prostorem pro diskusi, výměna zkušeností a názorů, společné
semináře – to vše nám pomohlo v ujištění, že směřujeme
k danému cíli.
- Koordinační týmy, coby
pozorovatelé, byly zvány na celoškolní akce
pedagogů, aby mohly porovnat vlastní postupy prací na svých
školách.
- Za
významnou považuji i možnost konzultací s PaedDr. Janem
Tupým, náměstkem ředitele VÚP Praha. Považuji za nutné, aby
koordinační týmy škol, které budou pracovat na ŠVP ZV, měly
možnost obrátit se na
odborného
konzultanta,
který
rozumí rámcovému programu a má zkušenosti s tvorbou
ŠVP.
POSTŘEH
6.
DEJME PROSTOR CELÉMU PEDAGOGICKÉMU SBORU
- Využijme potenciálu
vzdělaných kolegů.
Mají zkušenosti, znají vzdělávací podmínky naší školy, chápou
cíle, na nichž jsme se dohodli, jsou odborníci v určité
vzdělávací oblasti, či oboru.
- Respektovat rámcový
vzdělávací program základního vzdělávání dává dostatečný prostor pro tvůrčí práci
pedagogů. Obávám se toho, aby v rámci snah o změnu nebyla
jedna vyučovací metoda nahrazena jedinou jinou - „moderní“.
Upozorňuji na to, abychom respektovali různé typy
učitelů, jejich individualitu. Zabývejme se více
efektivitou vzdělávání, než
metodami a formami, které jsou právě
v módě.
- Výsledkem tvořivé práce
pedagogických týmů jsou v našem ŠVP například
projektové dny. Ty slouží ke zvládnutí učiva, které
je efektivnější vyučovat v blocích, formou kursů nebo mimo
prostředí školy a podobně.
- Počítejme s tím,
že většina učitelů bude
hájit svou vzdělávací oblast, obor, své učivo. Pomohlo nám společně si odpovědět na
otázku: Co potřebuje žák umět pro životní
praxi?
- Kompromis je
nezbytný, aby náš ŠVP mohl
vzniknout. Aniž bychom si to více uvědomovali, učili jsme se
naslouchat druhým, argumentovat i obhajovat vlastní
názor.
POSTŘEH
7.
NESNAŽME SE VŠE VYŘEŠIT
NAJEDNOU
- Nepovažujme 1.
verzi ŠVP za konečnou. Již
poté, co jsme odevzdali hotovou první verzi ŠVP, přicházely další
nápady, co ještě vylepšit. Nepouštěli jsme se zatím do oddílu
evaluace školy a hodnocení žáků. Vedeme o tom diskusi, máme připravené
určité varianty řešení, očekáváme však přesnější vymezení rámcovým
programem.
- Další verze RVP ZV nám
může, ale také nemusí, zkomplikovat práci. To je riziko
experimentu, s nímž se ostatní autoři ŠVP v budoucnu snad
nesetkají, protože budou pracovat se schváleným
dokumentem.
- Vše
závisí i na tom, jak nám bude/nebude nakloněna legislativa?
Připravují se zákony, jejichž kvalita zavedení ŠVP
významně ovlivní.
- Jsem přesvědčen, že dát
možnost aktivity školám bylo rozhodnutí správné. Je nyní na nás,
aby náš ŠVP nebyl jen
několikasetstránkovou složkou založenou v ředitelně školy.
Vážím si obrovské práce svých kolegů. Mám však obavu, jaké
podmínky pro realizaci tak významné změny v našem
školství vytvoří naše
ministerstvo?
Učitelské listy 2003/2004, č. 5, str.
8-9
|
|
|
Vyhledávání | 
Aktuální číslo |
Pozvánky |
Doporučujeme |
Informace |

Bibliografie |

|