Přípravy na kurz
Příprava na kurz 2.11.
Četba: Adorno,Horkheimer, Pojem osvícenství, s.1-2
Připravit si odpovědi na otázky:
Co znamená, že „plně osvícená země září ve znamení triumfálního neštěstí“?
Co Bacon kritizuje na premoderním myšlení? (na „adeptech tradice“)
Proč je Baconův „šťastný sňatek“ mezi lidským rozumem a přirozeností věcí (tj. mezi lidstvem a přírodou) patriarchální?
Odpovědi budou prezentovány ústně a bude se k nim přihlížet při udělování zápočtu.
Příprava na kurz 16.11.
Četba: Adorno,Horkheimer, Pojem osvícenství, s. 4-6.
Od věty „Avšak mýty, které padají za oběť osvícenství…(s.4)
po větu…. „teprve po osamostatnění myšlenek vùči objektùm, jak se toho dosahuje v Já přizpùsobeném realitě“. (s.6)
Připravit si odpovědi na otázky:
Adorno a Horkheimer píšou o tom, že už v mýtech působí osvícenství. Které prvky osvícenství v něm působí?
Čím vším se liší animismus a mýtus?
„Osvícenství se chová k věcem jako diktátor k lidem.“ Jak se toto chování projevuje? Jaké jsou negativní stránky tohoto chování, které dopadají na člověka?
Příprava na kurz 30.11.
Četba: Adorno,Horkheimer, Pojem osvícenství, s.6-8
„Jakožto jazykově rozvinutá totalita…“ až po větu „Chthónická božstva praobyvatel jsou zahnána do podsvětí, pekla, v něž se pod solárním a světelným náboženstvím Indry a Dia proměnila zem.“
Připravit si odpovědi na otázky:
-Adorno a Horkheimer píšou o tom, že věda jako výraz osvícenství v sobě obsahuje mytické prvky, i když mýtus chtěla potlačit. Které prvky to jsou? Jak souvisejí s mýtem?
- Objevuje se tu pojem „subjekt“ nebo-li princip „já“ jako nositel vlastního lidství. Proč subjekt nezískává skutečnou autonomii a možnost svého svobodného rozvíjení? (viz autonomie subjektu jako jeden z principů osvícenství).
-Jak Adorno a Horkhemer vysvětluje proměnu svobodného jedince v příslušníka davu? (ad pojem „davový člověk“)?
Příprava na kurz 14.12. (první skupina)
Četba: Pojem osvícenství, s. 20-24
"V homérském vyprávění je uchováno propletení mýtu, panství a práce"...
"...zatímco odborářský šéf se zase musí obávat své vlastní likvidace."
Připravit si odpovědi na otázky:
- jak bys představil výchozí scénu s Odysseem a Sirénami?
- jakým způsobem překonává subjekt (Odysseus) mýtus?
-proč Adorno a Horkheimer nazývají Odysseova opatření alegorií dialektiky osvícenství?
Příprava na kurz 14.12 (druhá skupina)
Četba: Adorno,Horkheimer, Pojem osvícenství, s.24-27
„Absurdita stavu, v němž moc systému…konec kapitoly.
Připravit si odpovědi na otázky:
-myšlení slouží jako nástroj ovládání přírody (je to „instrumentální rozum“, jeden z hlavních pojmů kritické teorie“). Čím vším se vyznačuje toto instrumentální myšlení?
-rozlišuje se tu destruktivní podoba osvícenství a naplněné osvícenství, tj. emancipační osvícenství. První podoba osvícenství: je to orgán přizpůsobení a nástroj panství. Čemu se přizpůsobuje a proč je destruktivní? Nápověda: zaměř se na otázku přírody.
-Jak se charakterizuje „naplněné“ osvícenství? S jakými pojmy jej Adorno a Hokrkheimer spojují?