Karel
Требуемые условия завершения
První Karel ze Stanfordu
Autor: Richard E. Pattis. Karel The Robot: A Gentle Introduction to the Art of Programming 1981
V základní verzi pouze pět triviálních instrukcí
- krok
- otočka o 90 ° => pohyb ve čtvercové síti
- polož značku
- seber značku
- konec (ukončení programu)
Dále lze použít konstrukty programovacího jazyka
- boolovska funkce Značka? Zeď? Sever?
- cyklus while
- podmíněný příkaz if
Karel se stal velmi populárním v éře osmibitových počítačů, pro které vzniklo mnoho variant a implementací.
Český Karel
- lokalizace již v osmdesátých letech
- doplněný o rekurzi
- v Československu velmi populární
- kniha Martina si hraje s počítačem1989, M. Synovcová
- comeback 1999, studentská práce Oldřicha Jedličky
- 2002 online prostředí http://karel.oldium.net/
- volně použitelný
- zveřejněn zdrojový kód
Odvozené jazyky
- Karel++
- A Gentle Introduction to the Art of Object-Oriented Programming (1996)
- povedená slovenská varianta Robot Karol++
Karel je plnohodnotný programovací jazyk. Lze použít na řešení algoritmických problémů bez zbytečných technikálií => používá se i dnes v úvodu kurzu programování některých VŠ
Zajímavé odkazy
- Karel online http://karel.oldium.net/, včetně příkladů
- Kurz programování na Stanfordu, na začátku Karel a přechod k Javě https://web.stanford.edu/class/archive/cs/cs106a/cs106a.1124/lecture.html7
Inspirace, řada příkladů chronologicky řazených