Kterou z pedagogických disciplín charakterizuje níže uvedený úryvek?

1. ……………………………………….. vymezujeme jako teorii vzdělávání a vyučování. Zabývá se problematikou vzdělávacích obsahů, které se jakožto výsledky společensko-historické zkušenosti lidstva stávají v procesu vyučování individuálním majetkem žáků. Zabývá se rovněž procesem, který charakterizuje činnost učitele a žáků a v němž si žáci tento obsah osvojují, tedy vyučováním a učením.

 

2. ……………………………………… je vědecká teorie o vytváření modelů budoucího vývoje vzdělávání. Je zaměřena především na metody a procedury prognózování, tj. činnosti vedoucí k vytváření konkrétních plánů rozvoje vzdělávání v dlouhodobé časové perspektivě (10 – 20 a více let).

 

3. ………………………………………………. se zabývá aplikací psychologických poznatků v pedagogické praxi, tj. ve vyučování a výchově dětí, mládeže a dospělých. Zkoumá změny v osobnosti jedince podmíněné a navozené výchovně-vzdělávacím procesem.

 

4. …………………………………………………….. je disciplína zabývající se širokým okruhem problémů spjatých s výchovným působením na rizikové a sociálně-znevýhodněné skupiny mládeže a dospělých. Mezi tyto problémy patří zejména poruchy rodiny a rodičovství; náhradní rodinná výchova; týrané, zneužívané a zanedbávané děti; delikvence a agrese mládeže aj.

 

5. ………………………………………… je základní pedagogickou disciplínou, která usiluje o systemizaci a interpretaci základních pedagogických jevů a zákonitostí a o vyvození obecně platných pedagogických norem. Abstrahuje od věku vychovávaného jedince, od instituce, ve které se výchova koná, i od oboru, ve kterém se jedinec vyvíjí. Přináší tak závěry pro všechny dílčí pedagogické disciplíny a má tedy úlohu integrační a kooperační.

 

6. …………………………………………. řeší problematiku výchovně vzdělávacího působení na dospělé po skončení školní docházky. Zabývá se zejména studiem při zaměstnání, rekvalifikačními a dalšími formami vzdělávání dospělých.

7. …………………………………………. zkoumají vývoj výchovy jako společenského jevu; vývoj pedagogických idejí a koncepcí, formulovaných čelnými pedagogy a filozofy a ve své době často neuskutečnitelných; vývoj výchovně vzdělávacích zařízení, jejich pojetí, organizaci a řízení.

 

8. …………………………………………. je multidisciplinární obor, zkoumající a srovnávající vzdělávací systémy a procesy, jejich determinující faktory a efekty na různých úrovních jejich reálné existence, z aspektů různých skupin a společenství v širším kontextu sociálního systému a jeho subsystémů.

 

9. ………………………………………….. se zabývá systémem kvantitativních a kvalitativních výzkumných metod, kterými lze zkoumat pedagogické jevy a procesy, pedagogické zákonitosti, pedagogickou realitu apod.

 

10. ……………………………………………. je pedagogickou disciplínou, která se zabývá společenskými aspekty výchovy a vzdělávání. Studuje problematiku dostupnosti vzdělávání, vzdělanostní mobilitu, postoje lidí k výchově a vzdělávání, vztah rodiny a školy, profesi učitele a další témata, která zkoumá pomocí sociologických metod.

 

11. ……………………………………………… se zabývá výchovou a vzděláváním jedinců, kteří jsou postiženi vrozenými nebo získanými nedostatky tělesnými či duševními, a její podobory jsou členěny dle povahy nedostatků na etopedii, psychopedii, somatopedii, tyflopedii, logopedii a surdopedii.

 

12. Z názvu vyplývá, že hlavním zájmem této pedagogické disciplíny je „volný čas“ trávený určitou skupinou populace (děti ve věku povinného vzdělávání, mládež, dospělí). Jedná se o…………………………………………………

 

Obecná pedagogika                                                                           Pedagogika volného času

Sociologie výchovy                                                                            Pedagogická psychologie

Metodologie pedagogiky                                                                  Speciální pedagogika

Srovnávací pedagogika                                                                    Andragogika

Sociální pedagogika                                                                           Pedagogická prognostika

Dějiny pedagogiky a dějiny školství                                             Didaktika

 

Последнее изменение: понедельник, 18 ноября 2019, 11:08