Instrukce k samostudiu
Předmět Profesní etika uvádí studenty do problematiky etiky prostřednictvím vybraných témat. Těžiště je kladeno na ta, která souvisejí s učitelskou profesí. Seznámí studenty se základními pojmy, s historickým vývojem etického myšlení, s etikou učitelské profese, vymezí pedagogickou odpovědnost učitele, uvede etiku v běžných profesních činnostech učitele.
Témata výuky
- Etika jako věda,
- historický vývoj etického myšlení,
- morálka,
- mravní vývoj osobnosti,
- lidský vztah jako součást profese,
- učitel a etika jeho profese,
- profesní etika,
- etické kodexy,
- etické problémy a dilemata.
Cíle
Po absolvování předmětu studenti dokáží:
- umět definovat etiku, její disciplíny,
- vyjmenovat a vysvětlit hlavní etické teorie,
- charakterizovat etapy mravního vývoje osobnosti,
- vymezit etický problém,
- umět popsat profesní příklady etických dilemat.
Požadavky k úspěšnému absolvování předmětu
Aktivní účast na prezenční výuce.
Zpracování eseje se zaměřením na vlastní etická dilemata související s učitelskou profesí.
Studijní opory
Základní studijní oporou je studijní text I. Švarcové, který najdete v MOODLE.
Další doplňující informace získáte v doporučené studijní literatuře.
Čas potřebný ke studiu závisí mimo jiné na vašich vstupních znalostech
a na vašich zkušenostech z předchozího studia. Pro stanovení času potřebného k prostudování daného textu se orientačně vychází z empirického zjištění, že při učení zvládne člověk prostudovat cca 3000–6000 slov za 1 hodinu. Rozvrhněte si tempo studia tak, abyste studovali v delších časových intervalech, např. hodinu v kuse.
Po prostudování látky se vraťte k cílům. Ověřte si, zda jste schopni o nich pohovořit. Posuďte, zda jste svým studiem dosáhli vytčených cílů.