Předmět Profesní etika uvádí studenty do problematiky etiky prostřednictvím vybraných témat. Těžiště je kladeno na ta, která souvisejí s učitelskou profesí. Seznámí studenty se základními pojmy, s historickým vývojem etického myšlení, s etikou učitelské profese, vymezí pedagogickou odpovědnost učitele, uvede etiku v běžných profesních činnostech učitele.

 

 Témata výuky

  • Etika jako věda,
  • historický vývoj etického myšlení,
  • morálka,
  • mravní vývoj osobnosti,
  • lidský vztah jako součást profese,
  • učitel a etika jeho profese,
  • profesní etika,
  • etické kodexy,
  • etické problémy a dilemata.

Cíle

Po absolvování předmětu studenti dokáží:

 

  • umět definovat etiku, její disciplíny,
  • vyjmenovat a vysvětlit hlavní etické teorie, 
  • charakterizovat etapy mravního vývoje osobnosti,
  • vymezit etický problém,
  • umět popsat profesní příklady etických dilemat.

 

 

Požadavky k úspěšnému absolvování předmětu

 

Aktivní účast na prezenční výuce.

Zpracování eseje se zaměřením na vlastní etická dilemata související s učitelskou profesí.

 

 

Studijní opory

 Základní studijní oporou je studijní text I. Švarcové, který najdete v MOODLE.

Další doplňující informace získáte v doporučené studijní literatuře.

Čas potřebný ke studiu závisí mimo jiné na vašich vstupních znalostech

a na vašich zkušenostech z předchozího studia. Pro stanovení času potřebného k prostudování daného textu se orientačně vychází z empirického zjištění, že při učení zvládne člověk prostudovat cca 3000–6000 slov za 1 hodinu. Rozvrhněte si tempo studia tak, abyste studovali v delších časových intervalech, např. hodinu v kuse.

Po prostudování látky se vraťte k cílům. Ověřte si, zda jste schopni o nich pohovořit. Posuďte, zda jste svým studiem dosáhli vytčených cílů.

 

 

Naposledy změněno: pátek, 6. března 2020, 17.38