dr. Havrdová - úvod
Máte před sebou učební text k předmětu Modely a metody supervize. Na tento text navazuje jednak výklad a procvičení vyložených principů ve škole, jednak vlastní supervidovaná práce se skupinou a dále učební texty „Psychologické modely v supervizi“ a „Psychodynamické a hlubinné přístupy v psychoterapii“ opět doprovázené výkladem a procvičením vybraných prvků. V předmětu Modely a metody se příliš nezabýváme základními principy individuální supervize, které jsou probírány v předmětu Dílna supervizního rozhovoru.Všechny předměty se ovšem v praxi prolínají a přispívají spolu s dalšími (intervize, individuální supervize atd.) k růstu znalostí a dovedností supervizora.
Obsah textu: (pro zjednodušení studia můžete používat odkazy na další kapitolu vlevo dole)
- Skupinová supervizní práce - co to je, její formy, význam a specifika
- Úloha supervizora při práci se skupinou
- Kompetence supervizora, kompetence supervizantů a vzájemný vztah
- Struktura a proces ve skupinové supervizi
- Základní zdroje a principy dynamiky skupinové supervize = a) členství ve skupině b) kontrakt a další dohody c) dodržování prvků skupinové práce
- Začínající supervizní skupina a její formace
Následující výklad je určen pro začínajícího supervizora. Ačkoli supervize je nesmírně komplexní proces, který nelze, jako nic ve skutečném životě, bezezbytku sevřít do žádných formulek a pravidel, vycházíme zde z předpokladu, že pro zvládnutí prvních kroků v supervizní práci je výhodné, aby adept získal oporu pro své hledání v poměrně jednoduchých algoritmech a zásadách. Ty může případně později odvrhnout, pokud by stály v cestě jeho vlastnímu citlivému a diferencovanému přístupu v supervizi , k němuž dospěje na základě získaných zkušeností a rozvinuté citlivosti při hledání vlastní cesty. Tak jako se i pozdější vynikající malíř učí nejprve různé techniky práce se štětcem či možnosti míchání barev, tak i v supervizi si lze osvojit některé jednoduché technické postupy, ověřené zkušeností a tvořící bezpečný základ „řemesla“ běžné supervize. Tyto zásady jsou při práci se skupinou spojeny se zásadami a principy skupinové práce obecně, v našem výkladu je však budeme aplikovat na skupinovou supervizní práci.
Cíle učení:
Ujasnit si specifika skupinové supervizní práce na rozdíl od individuální a týmové práce.Porozumět úloze supervizora při práci se skupinou, rozlišit jeho kompetence a kompetence supervizantů, porozumět základním zdrojům a principům dynamiky skupinové supervize, osvojit si základní strukturu a postup ve skupinové supervizi. Student se dále při výuce předmětu Modely a metody supervize seznámí s nejčastějšími riziky skupinové supervizní práce, pozná a vyzkouší si nejčastěji používané techniky.To však bude předmětem výkladu a nácviku, nikoli předloženého textu.