Vizuální organizéry
Často v rámci konzultací závěrečných prací se studujícími zazní otázka, kam bych to měl zařadit? Pod oním ukazovacím zájmenem si můžete představit dílčí téma, které je pro práci sice důlěžité, avšak typicky není natolik rozsáhlé (případně není zapotřebí se mu věnovat na tak velké ploše), aby tvořilo některou z hlavních (pilířových) kapitol práce. Podobnost s Nerudovým Kam s ním? je čistě poetická. V takový moment obvykle prosím, aby studující otevřel osnovu svojí práce, a bohužel velmi často se ukáže, že práce vzniká živelně a studující žádnou srozumitelnou osnovu (plán rozvržení obsahu) nemá.
Proč byste si měli rozhodně vypracovat osnovu svojí závěrečné práce? Protože vám zkratí její psaní nejméně o třetinu. Víc důvodů není dle mého názoru zapotřebí.
Když se řekne osnova práce (psaného textového útvaru) většině lidí se vybaví tradiční tříbodová školní osnova úvod - stať - závěr, kterou je učitelé češtiny na základní a střední škole nutili v rámci slohových cvičení vypracovávat a uvozovat jím vlastní text. Možná i vy jste ji ovšem psali až poté, co jste měli celý sloh napsaný a tak trochu jste nechápali k čemu má taková osnova sloužit? Stručně řečeno, osnova vypracovaná zpětně je autorovi skutečně k ničemu, ovšem pokud máte před sebou textový útvar delší než je pět odstavců, může vám osnova doslova zachránit zdravý rozum, protože tolik informací najednou (60 normostran) není lidský mozek schopen jednoduše udržet v "RAMce" (pokud bychom si představili hlavu jako počítač).
Vizuální organizéry mohou mít různou podobu, jsou to často náčrtky či šablony, které od vás vyžadují přemýšlení nad tématem, dokládání tvrzení, rozebírání struktury a do kterých si doplníte požadované informace. Jejich klíčovou vlastností je "zobrazení" informace. Velmi efektivně pomáhají roztřídit a uspořádat si nápady a informace tak, abyste s nimi mohli dále snadněji pracovat. Formování osnovy za pomocí vizuálního organizéru je jednou z technik, kterou vám pro vaši závěrečnou práci doporučuji. Záleží na vás, v jaké formě přípravu uděláte, jaká podoba vám osobně bude nejvíce vyhovovat, ať už to bude odrážkový seznam, myšlenková mapa nebo ji vytvoříte úplně jiným způsobem, rozhodující je, že ji uděláte.
V rámci cvičení si vyzkoušíte práci s jedním z pěti organizérů, které jsem pro vás vybral (všichni tedy nebudou pracovat se stejným organizérem) a následně budeme moci porovnat, jak někdo jiný použil stejný organizér jako vy, a zároveň jaký vliv měly různé organizéry na uvažování o stejném tématu.
Úkol: Stáhněte si náhodně přidělený vizuální organizér (https://goo.gl/J8mv65; https://goo.gl/ZZzCxe; https://goo.gl/GajbAb; https://goo.gl/rt2SuX; https://goo.gl/3jnqQe), vytiskněte si jej na papír A4, vzpomeňte si na klasický pohádkový příběh o třech prasátkách a zpracujte (zaznamenejte) jej do vizuálního organizéru (pište prosím čitelně). Pracujte efektivně s informacemi, které máte k dispozici, stejně jako s vizuálním nástrojem k jejich organizaci, který budete mít před sebou.
Termín: pátek 15. 12. 2017
Vypracování: promyšleně vyplněný organizér naskenujte a zároveň se svým stručným komentářem, proč a jakým způsobem jste postupovali v jeho konkrétních částech, zašlete e-mailem
Mapa příběhu, tento organizér byl pro zpracování pohádky nejvhodnější, což jste ihned identifikovali a bez obtíží jej vyplnili; na první pohled je jasné, že je určený pro literární útvar příběhového typu a zejména, pokud se má jednat o váš vlastní originální příběh, může vám jeho použití významně usnadnit tvorbu. V kontextu svojí závěrečné práce jej nevyužijete, jedná se však o skvělý příklad konkrétního praktického organizéru, který si můžete zapamatovat jako vzorový příklad.
5 vašich zpracování: https://goo.gl/wsQ45u
Myšlenková mapa patří k nejpopulárnějším organizérům (nejen při psaní diplomových prací) a ačkoliv je obvykle tvořena živelně (ať už na papíře nebo prostřednictvím specializovaného softwaru), je dobré se jí pokusit dát (například v druhé či třetí iteraci) více či méně strukturovanou podobu - v tomto cvičení byla struktura předem daná a vyzývala tak k zamyšlení nad tím, jak je možné k pohádce přistoupit tak, aby odpovídala zadané struktuře? [Ačkoliv tento nástroj pravděpodobně znáte, doporučuji vám podívat se alespoň na první dvě zpracování pro jejich kreativní přístup.]
4 vaše zpracování: https://goo.gl/RafeH9
Kruhový organizér v sobě skrýval jednu drobnou lest, vyzýval vás totiž k odpovědi na otázky Kdo? Kdy? Kde? Proč? a Co?, ovšem jednu důležitou otázku, která by v případě takovéhoto dotazování měla zaznít, opomněl - Jak? (Výčet otázek není konečný a musí pochopitelně respektovat konkrétní situaci.) Svým rozložením při užívání nutí koncentrovat se kolem jednoho úkolu či situace, zde označené jako téma. Při psaní závěrečné práce byste jej mohli využít například při plánování a popisu experimentu nebo podmínek realizace výzkumu; vaši čtenáři by měli být po přečtení práce schopni jej zopakovat za stejných podmínek a tento organizér vám může pomoci nezapomenout na něco důležitého.
4 vaše zpracování: https://goo.gl/puJZA6
Trychtýř (obrácená pyramida) je organizér často používaný pro novinové články a jako nástroj ujasnění si návaznosti a logických souvislostí, zejména potom na úrovni vyšších celků, je vhodný i pro diplomové práce; jeho formát je natolik jednoduchý, že umožňuje snadno změnit perspektivu (viz třetí příklad).
4 vaše zpracování: https://goo.gl/APfbgX
Argumentační schéma je bezpochyby nejnáročnějším organizérem z uvedených a zároveň je pro vás v kontextu závěrečné práce tím nejužitečnějším, měli byste si jej osvojit a použít jej pro svoje klíčové kapitoly (na jejich úrovni funguje naprosto perfektně); představuje organizaci charakteristickou pro odborný styl nejen proto, že skutečně vyžaduje přemýšlení nad tématem, dokládání tvrzení a důkladný rozbor struktury; je dobré počítat s tím, že jej pravděpodobně několikrát přepíšete v návaznosti na konkrétní argumenty a formu, kterou jim dokážete v textu dát.
4 vaše zpracování: https://goo.gl/eYidZB