3. Rizikové a protektivní faktory
Požadavky na absolvování
1. Doména – společnost
Rizikové faktory
- příležitost k nelegální činnosti
- negativní vzory v okolí
- glorifikace rizik a negativního chování v médiích
- nízká úroveň vzdělání
- nezaměstnanost
- prostředí ohrožené sociálním vyloučením
- příslušnost k menšinám (zejména problematika romské menšiny)
- chudoba
Protektivní faktory
- kvalitní úroveň školy
- pozitivní vzory ve společnosti
- pozitivní poselství v médiích
- vytváření příležitosti pro rozvoj kreativity mládeže
- jasné zákony omezující nedostatečnou povinnou školní docházku
- včasné podchycení a práce s rizikovými rodinami v rámci prevence
2. Doména - osobnost jedince
Rizikové faktory
- hledání náhradního uspokojení při citové deprivaci nebo neuspokojených základních psychických potřebách (potřeba uznání a pozornosti)
- volání o pomoc v tíživé akutní situaci – dítě je ve stresu
- disharmonický vývoj osobnosti (oploštěná emocionalita, výraznější egoismus, nedostatečná sebekontrola a vnitřní zábrany) problémové chování přerůstá v poruchy chování
- projev jiné závažné psychické poruchy (např. schizofrenie, deprese)
- experimenty s návykovými látkami u žáků
- gambling a jiné formy rizikového chování
Protektivní faktory
- rozvoj schopností dítěte
- svědomitost
- extroverze
- citová stabilita
3. Doména – škola
Rizikové faktory
- povyšování žáka s mimořádnými vědomostmi a schopnostmi
- vysoký počet žáků ve třídě
- nedostatečná příprava učitele, přetěžování učitele
- odpor ke škole u dětí s menším nadáním (jsou kárány, trestány, či zesměšňovány)
- vysoké požadavky na žáka
- negativní citové zážitky spojené se slabým prospěchem, neschopností porozumění učivu a tím i zhoršené sociální postavení v kolektivu (porucha mezilidských vztahů)
- špatné přizpůsobení školnímu režimu
- nechuť ke školní práci
- projevy šikanování ve školách
- osobnost pedagoga (nespravedlivé hodnocení žáků, lhostejnost k chování žáků, neřešení vážných situací, atd.)
Protektivní faktory
- zdravé klima školy a třídního kolektivu
- podpora učitele
- včasná diagnostika výukových obtíží a školní neúspěšnosti a náprava motivace k učení
- pozitivní hodnocení
- podpora sebevědomí s ohledem na individualitu žáka
- včasná systematická a efektivní specifická primární prevence
4. Doména – rodina
Rizikové faktory
- zanedbávající, příliš autoritativní nebo příliš liberální výchova
- nejednotnost výchovného působení
- nezájem rodičů o své děti (trávení volného času, nedostatečná péče)
- rodiče sami nemají dostatečně osvojené morální normy a jsou pro dítě nevhodným modelem
- dítě s problémovým chováním je v roli obětního beránka v rodině – problémy v chování u dítěte pomáhají udržovat rodinnou rovnováhu, jiné problémy se neřeší
- zaměstnanost rodičů (pracovní vytíženost, směnnost jejich práce, atd.)
- neochota a neschopnost rodičů motivovat dítě ke vzdělávání
- nedostatečné právní povědomí o rodičovských povinnostech
- aktuální zatěžující či krizová situace v rodině (např. rozvod rodičů, ztráta rodiče, apod.)
Protektivní faktory
- dobré vztahy v rodině
- otevřená komunikace
- neautoritativní podpora dítěte a jeho přijímání takového, jaký je
- duchovní orientace rodiny
- kvalitní a podnětné rodinné prostředí
- pomoc v obtížných situacích a pozitivní vztahy rodičů a dospělých
- včasné podchycení problémů a využití odborné pomoci
5. Doména – vrstevnické prostředí, místní komunita
Rizikové faktory
- party s negativním cílem činnosti (experimenty s návykovými látkami, kriminální činnost, atd.)
- nedostatečná nabídka volnočasových aktivit v komunitě
- prostředí ohrožené sociálním vyloučením
Protektivní faktory
- kvalitní a pestrá nabídka volnočasových aktivit jak v mimoškolní činnosti, tak v místě bydliště
- pozitivní vzory ve vrstevnickém prostředí, peer prvek
Naposledy změněno: úterý, 28. prosince 2021, 12.30