Alfanumerické & logické REPETITORIUM a závěrečný TEST PubMed Školy mateřské
Předvedli jsme si, jak lze v PubMed rešeršně pracovat s jednoznačnými číselnými identifikátory záznamů PMID, včetně jejich logického sčítání pomocí operátoru “OR” (tj. “AŤ TO ČI ONO). Naučili jsme se, jak získané rešeršní výstupy zobrazovat v různých formátech a velikostech a jak je podle různých kritérií třídit. Dozvěděli jsme se o existenci tzv. STOP-SLOV a vysvětlili jsme si význam a užití logického operátoru “AND” (tj. “TO A SOUČASNĚ ONO”), jímž PubMed automaticky spojuje při rešerši zadávaná klíčová slova (případně písmena, mají-li tato význam symbolických znaků). Objasnili jsme si příčiny možných rozdílů ve výsledcích rešerše při vyhledávání písmen a slov zapsaných bez uvozovek, kdy PubMed provádí logickou kombinaci vzájemně izolovaných hledaných výrazů, versus vyhledávání slovních spojení (tzv. “frází”), které musí být zapsány s uvozovkami. A na závěr jsme si vysvětli rozdíl mezi užitím “PODMÍNEČNÉHO” a “BEZPODMÍNEČNÉHO” logického “NE”, kdy prvního postupu dosáhneme tím, že hledané slovo prostě v rešerši neuvedeme (či je vypustíme), kdežto druhého postupu dosáhneme pomocí operátoru “NOT”. Prvn í cesta nám říká cosi jako: „NIKOLIV ŽE NUTNĚ NELZE“, kdežto druhá kategoricky oznamuje: „NELZE V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ“.
* * *
A nyní již přislíbený test, jehož úspěšné zvládnutí je nutnou a zároveň postačující podmínkou absolvování “PubMed Školy mateřské” a postoupení k druhé bráně rešeršního labyrintu