Passer au contenu principal
DL 1
  • Accueil
  • Plus
Français ‎(fr)‎
Čeština ‎(cs)‎ Deutsch ‎(de)‎ English ‎(en)‎ Français ‎(fr)‎ Русский ‎(ru)‎
Vous êtes connecté anonymement
Connexion
DL 1
Accueil
Tout déplier Tout replier
  1. Didaktika českého jazyka - OPNC4C032A
  2. Úvodní seminář
  3. Anotace kurzu, výchozí informace

Anotace kurzu, výchozí informace

Conditions d'achèvement

Anotace

Cíl předmětu: Studenti si osvojí didaktické postupy vedoucí k rozvoji komunikační kompetence žáka základní a střední školy na základě uvědomělého osvojení jazykových jevů a za zohlednění žákovy prekonceptuální výbavy. Obsahem budou jednotlivé jazykové kompetence, usouvztažněné v komplexní řečové činnosti, na něž bude kladen prvořadý důraz, stejně jako na didaktickou zručnost rozvíjet u žáků schopnost funkční komunikace v jednotlivých komunikačních sférách. Metodicky se bude vycházet z poznatků činnostního učení, prvků konstruktivismu a kognitivně-komunikačního přístupu, výuka bude využívat i současných trendů didaktických kazuistik a východisek transdisciplinární didaktiky.

Témata

  1. Pravopisná kompetence
  2. Foneticko-fonologická kompetence
  3. Morfologická kompetence
  4. Lexikální kompetence
  5. Slovotvorná kompetence
  6. Syntaktická kompetence
  7. Stylistická kompetence
  8. Komplexní receptivní a produktivní jazykové činnosti

Seznam literatury:

  • ČECHOVÁ, M.: Komunikační a slohová výchova. Praha : ISV, 1998.
  • ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V.: Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998.
  • HAUSER, P. a kol.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ I., II. Brno : MU, 1994.
  • SLAVÍK, J. et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017.
  • ŠEBESTA, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha : Karolinum, 1999.
  • ŠMEJKALOVÁ, M.: Teorie didaktických situací – nová výzva pro didaktiku morfologie českého jazyka. Didaktickéstudie, roč. 4, č. 1, 2012, s. 40-61.
  • ŠTĚPÁNÍK, S.: Příklad výzkumu žákovských představ v české syntaxi. Pedagogická orientace, roč. 24, č. 1, 2014, s.111–127.
  • ŠTĚPÁNÍK, S. Kognitivně-komunikační princip jako základní východisko výuky českého jazyka. Český jazyk aliteratura, 2019, roč. 69, č. 5, s. 214-223.
  • ŠTĚPÁNÍK, S., CHVÁL, M. Konstruktivismus jako cesta ke zlepšování výsledků vzdělávání v českém jazyce? Studia paedagogica: časopis Ústavu pedagogických věd FF MU Brno, 2016, roč. 21, č. 1, s. 35-56.
  • ŠTĚPÁNÍK, S., SLAVÍK, J. Žákovské prekoncepty jako konstitutivní prvek výuky mateřského jazyka. Pedagogická orientace: vědecký časopis České pedagogické společnosti, 2017, roč. 27, č. 1, s. 58-80.
  • ŠKODA, J.; DOULÍK, P.: Psychodidaktika. Praha : Grada, 2011.
  • Učebnice českého jazyka a metodické příručky. Soustavné sledování aktuálních diskusí a dění v oboru: odborná periodika – např. Český jazyk a literatura, Didaktické studie ad., webové portály, oborová média, konference. Výběrově zahraniční literatura.
Cette leçon n'est pas encore prête.
Zápis z úvodní hodiny ►
Contacter l'assistance du site
Vous êtes connecté anonymement (Connexion)
Obtenir l'app mobile
Fourni par Moodle