Anotace kurzu, výchozí informace
Conditions d'achèvement
Anotace
Cíl předmětu: Studenti si osvojí didaktické postupy vedoucí k rozvoji komunikační kompetence žáka základní a střední školy na základě uvědomělého osvojení jazykových jevů a za zohlednění žákovy prekonceptuální výbavy. Obsahem budou jednotlivé jazykové kompetence, usouvztažněné v komplexní řečové činnosti, na něž bude kladen prvořadý důraz, stejně jako na didaktickou zručnost rozvíjet u žáků schopnost funkční komunikace v jednotlivých komunikačních sférách. Metodicky se bude vycházet z poznatků činnostního učení, prvků konstruktivismu a kognitivně-komunikačního přístupu, výuka bude využívat i současných trendů didaktických kazuistik a východisek transdisciplinární didaktiky.
Témata
- Pravopisná kompetence
- Foneticko-fonologická kompetence
- Morfologická kompetence
- Lexikální kompetence
- Slovotvorná kompetence
- Syntaktická kompetence
- Stylistická kompetence
- Komplexní receptivní a produktivní jazykové činnosti
Seznam literatury:
- ČECHOVÁ, M.: Komunikační a slohová výchova. Praha : ISV, 1998.
- ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V.: Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998.
- HAUSER, P. a kol.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ I., II. Brno : MU, 1994.
- SLAVÍK, J. et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017.
- ŠEBESTA, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha : Karolinum, 1999.
- ŠMEJKALOVÁ, M.: Teorie didaktických situací – nová výzva pro didaktiku morfologie českého jazyka. Didaktickéstudie, roč. 4, č. 1, 2012, s. 40-61.
- ŠTĚPÁNÍK, S.: Příklad výzkumu žákovských představ v české syntaxi. Pedagogická orientace, roč. 24, č. 1, 2014, s.111–127.
- ŠTĚPÁNÍK, S. Kognitivně-komunikační princip jako základní východisko výuky českého jazyka. Český jazyk aliteratura, 2019, roč. 69, č. 5, s. 214-223.
- ŠTĚPÁNÍK, S., CHVÁL, M. Konstruktivismus jako cesta ke zlepšování výsledků vzdělávání v českém jazyce? Studia paedagogica: časopis Ústavu pedagogických věd FF MU Brno, 2016, roč. 21, č. 1, s. 35-56.
- ŠTĚPÁNÍK, S., SLAVÍK, J. Žákovské prekoncepty jako konstitutivní prvek výuky mateřského jazyka. Pedagogická orientace: vědecký časopis České pedagogické společnosti, 2017, roč. 27, č. 1, s. 58-80.
- ŠKODA, J.; DOULÍK, P.: Psychodidaktika. Praha : Grada, 2011.
- Učebnice českého jazyka a metodické příručky. Soustavné sledování aktuálních diskusí a dění v oboru: odborná periodika – např. Český jazyk a literatura, Didaktické studie ad., webové portály, oborová média, konference. Výběrově zahraniční literatura.
Cette leçon n'est pas encore prête.