Studenti učitelství v roli učitele

Studenti učitelství v roli učitele

autor Lydia Ceháková -
Počet odpovědí: 0

Metodologie

Výzkum následuje kvantitativní přístup a cílí na všechny studenty bakalářských a magisterských oborů učitelství fyziky v denní resp. prezenční formě studia v ČR.

V Registru vysokých škol a uskutečňovaných studijních programů spravovaném MŠMT bylo v období listopad – prosinec 2022 pomocí klíčových slov fyzika AND vzdělávání, učitelství, didaktika, pedagogika nalezeno celkem 24 studijních programů, ve kterých lze studovat učitelství fyziky. Po následné kontrole webových stránek programů a vyřazení těch, které aktuálně není možné studovat, bylo dohledáno 11 konkrétních pracovišť, která poskytují vzdělání v oblasti učitelství fyziky a zaštitují tyto programy.

Skrze zástupce jednotlivých pracovišť byl v období březen – červen 2023 rozeslán elektronický „mapovací“ dotazník celkem 463 studentům učitelství fyziky. Studenti (celkem 108), kteří odpověděli na mapovací dotazník a souhlasili s další účastí ve výzkumu, budou vyzváni k vyplnění dotazníku zaměřeného na postoje k ne/vedení vlastní výuky během studia.

Dotazník postojů a zkušeností studentů byl navržen dle dotazníku, který použili Bäuerlein et al. (2018) a Winter et al. (2023), nejedná se o ověřený překlad. Položky, které to umožňovaly, byly nahrazeny zněním dle mezinárodního šetření TALIS. Důvodem záměny položek byla možnost porovnání výsledků (např. v pohledu na zvládání kázně žáků ve třídě) plně kvalifikovaných začínajících učitelů a studentů-učitelů v českém i mezinárodním prostředí.

Dotazník obsahuje položky v 5 sekcích: demografické informace, podrobnosti o studiu, pracovní zapojení (zkušenosti a postoje), sebehodnocení z pohledu studenta/učitele, pohled do budoucna (tendence setrvat u profese). *Pozn.: Zde by bylo vhodné reprezentovat schéma dotazníku pomocí tabulky či vhodné grafiky. Postoj studentů je měřen pomocí čtyřstupňové Lickertovy škály (zcela souhlasím – spíše souhlasím – spíše nesouhlasím – zcela nesouhlasím) s doplněním možnosti nelze aplikovat.

Elektronická podoba nástroje byla zvolena kvůli logickému větvení, které by v tištěné podobě bylo značně náročné a nepřehledné pro respondenta. Distribuce elektronického dotazníku skrze univerzitní prostředí osloví největší možný počet studentů, spolehlivost nástroje je jistě menší, i přes zajištění možného odeslání pouze jedné odpovědi jednou osobou.

Pro pilotáž byl dotazník doplněn o otevřené otázky, které předcházely položkám s výběrem více možností. Pilotáže se účastnilo 11 studentů bakalářských a magisterských oborů učitelství biologie na PřF UK. Dále by mělo následovat, jak se jeví výsledky pilotáže a jak byly zahrnuty do podoby výsledně navrženého dotazníku.

Data budou podrobena deskriptivní analýze, testu validity a reliability. Dále by měly být uvedeny podmínky, za kterých budou data vyřazena a za kterých je možné např. doplnit chybějící informaci. Vzhledem k očekávanému počtu respondentů je třeba nastavit tato kritéria velice přísně.


Pozn.: Konkrétní citaci zdrojů z textu výjimečně neuvádím zde, jelikož se jedná o zdroje z předchozího úkolu, lze je najít tam.