Autorita vychovatele ve školských zařízeních ústavní péče

Autorita vychovatele ve školských zařízeních ústavní péče

autor Adéla Marešová -
Počet odpovědí: 0

Výzkum bude realizován prostřednictvím kvalitativní výzkumné strategie, která je vzhledem k charakteru výzkumného tématu nejvhodnější. Design výzkumu bude vycházet ze zakotvené teorie, jejímiž autory jsou Glaser a Strauss. Tato metoda je zaměřena na objevení ústředních kategorií a jejich vzájemných vztahů. (Švaříček, 2005) Pilířem výzkumného šetření je 5 výzkumných otázek (1 HVO; 4 DVO), prostřednictvím jejichž zodpovězení budou zjištěné výsledky interpretovány.

Za účelem získání dat budou provedeny polostrukturované rozhovory s vychovateli, vychovatelkami a klienty školských zařízení ústavní péče. Autorita nepředstavuje vlastnost člověka nebo jeho kvalitu, nýbrž se jedná o sociální vztah. Pro komplexní zkoumání této problematiky je tedy nezbytné vycházet z úhlů pohledu jak vychovatelů, tak vychovávaných. Počet informantů v tuto chvíli není zřejmý. Výzkum bude ukončen ve chvíli, kdy se zjištěné informace budou opakovat a jednotlivé kategorie tak budou dostatečně nasyceny. Informanti nebudou prostřednictvím tazatelských otázek explicitně dotazováni na problematiku autority. Mým záměrem není zjistit, zda konkrétní vychovatel či vychovatelka je nebo není nositelem autority. Dá se však předpokládat, že pokud by dotazovaní znali explicitně definovaný výzkumný problém, mohli by automaticky předpokládat, že jejich (ne)autoritu zkoumám. Výsledky by tak mohly být výrazně zkresleny.

Výběr informantů a jednotlivých zařízení bude účelový, který se používá zejména pro nevelké výběry. Dále přichází v úvahu výběr nabalováním (tzv. snowball neboli sněhová koule) (Reichel, 2009). Do výzkumu budou zahrnuti vychovatelé s variabilní délkou praxe. Předpokládané věkové rozpětí klientů školských zařízení ústavní péče je 10-18 let. Veškerá získaná data budou anonymizována, stejně tak jako jednotlivá zařízení, ve kterých bude výzkum realizován. Polostrukturované rozhovory budou nahrávány pomocí diktafonu a telefonu. Pokud informanti nebudou s nahráváním souhlasit, budu jejich přání respektovat. V tomto případě bych byla nucena zapisovat jednotlivé poznámky v průběhu rozhovoru.

Z názvu disertačního projektu je patrné, že výzkum bude probíhat ve školských zařízeních ústavní péče. Stanovený výzkumný problém explicitně definuje, že ústředními zařízeními budou dětské domovy. Pokud však chceme identifikovat konkrétní specifika autority vychovatelů v tomto prostředí, je účelné naše výzkumné bádání směřovat i do jiného typu zařízení. V aktuálním plánu výzkumu figurují výchovné ústavy. Do výzkumu budou primárně zahrnuty předem oslovená zařízení z Libereckého kraje, Královehradeckého kraje a Prahy. Vstupu do jednotlivých zařízení bude předcházet komunikace s jejich řediteli, nejčastěji prostřednictvím e-mailu či telefonu. O veškerých rozhovorech, které budou s vychovateli, vychovatelkami a klienty realizovány, budou informování vedoucí pracovníci, kteří budou mít možnost projevit nezájem s účastí jednotlivých osob ve výzkumu. V případě, že za nezletilého klienta školského zařízení ústavní péče bude zodpovídat rodič nebo zákonný zástupce, bude požadováno vyplnění informovaného souhlasu. Dle dosavadních informací by však měl být dostačující informovaný souhlas ředitele konkrétního zařízení.

Získaná data budou doslovně přepsána a následně nahrána do programu MAXQDA, který bude využit pro jejich analýzu prostřednictvím otevřeného, selektivního a axiálního kódování. Výstupem bude schéma objasňující specifika autority vychovatele v prostředí dětského domova. Součástí schématu budou ústřední kategorie reprezentující charakteristiky fenoménu autority a jejich vzájemné vztahy.