Video- Global Teacher Prize

Global Teacher Prize CR 2019

Global Teacher Prize CR 2019

by Veronika Nováková -
Number of replies: 0

Finalisté ceny Global Teacher Prize CR 2019

Radek Aubrecht – D, ZSV; Gymnázium na Zatlance, Praha

V rozhovoru pan učitel Aubrecht zmiňuje, že by člověk měl být schopen argumentovat, stejně jako psát či prezentovat. Osobně si myslím, že tohle je věc, která se nejen na základních školách, ale i na spoustě gymnázií či obecně středních školách opomíjí. Sama jsem se s výukou, do které by byly implementovány nějaké náznaky debaty a schopnosti argumentovat pro či proti. Přitom v běžném životě se vlastně debatuje neustále. V práci, ve sportovním týmu, ve škole… Hledat si kvalitní data a informace si umět ověřit patří i vzhledem k současnému rozmachu médií a všech dezinformací důležitý faktor, na který by se měl brát ohled. Navíc se debatou žáci/studenti hlouběji zapojí do konkrétního tématu, které jimi třeba bude rezonovat a bude na ně mít nějaký dopad. Tím si toho i více zapamatují a domnívám se, že debata a schopnost argumentovat jde ruku v ruce s kritickým myšlením, na které by se měl klást také větší důraz, jelikož nutí žáky/studenty přemýšlet, ne pouze přijmout fakt, že je něco takhle a dál se tím nezabývat.

Spousta dalších učitelů se shoduje na tom, že učit někoho znamená, že se vzdělává i sám učitel, zlepšuje se ve schopnostech učit, předávat co nejlépe informace a hledat stále nové cesty, aby své studenty zaujali a studenty něco naučili. V přenesené formě ne však z prostředí školy, ale z prostředí sportovního klubu vím, že je nutné zkoušet spoustu cest, než zjistím, které cvičení funguje, které naopak ne, a pak přemýšlím, jak ty nefunkční vylepšit, aby dětem přinesly co nejvíce. A stejně jako se sport a jeho strategie vyvíjí, vyvíjí se i způsoby vzdělávání, na které by učitelé měli reagovat a například využívat možnosti technologií, které ve školách před 15-20 lety téměř vůbec nebyly. Teď tu ale jsou, mohou výuku zpestřit a proč je nevyužít?