Osnova témat

  • Psychologie celoživotního vývoje

    V letním semestru 2024 pro vás budou přednášet:

    Garant kurzu: PhDr. Miroslava Nováková Schöffelová, Ph.D. (miroslava.NovakovaSchoffelova@fhs.cuni.cz)

    Vyučující: Mgr. Lenka Martinec Nováková, Ph.D., doc. PhDr. Iva Poláčková Šolcová, Ph.D., doc. Iva Holmerová, doc. Mgr. Jitka Lindová, Ph.D.

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    ROZPIS TÉMAT JEDNOTLIVÝCH TÝDNŮ

    22.2.

    MNSCH

    úvodní přednáška, požadavky, Psychický vývoj- základní témata

    29.2.

    MNSCH

    Kognitivní vývoj v celoživotní perspektivě

    7.3.

    LMN

    Vývoj osobnosti a identity v celoživotní perspektivě

    14.3.

    LMN

    Erikson: psychosociální vývoj s akcentem na školní věk a dospělost

    21.3.

    MNSCH

    Nástup školní docházky, školní zralost

    28.3.

    XXXXX

    Výuka odpadá, zelený čtvrtek 

    4.4.

    MNSCH

    Mladší školní věk

    11.4.

    LMN

    Puberta a adolescence

    18.4.

     MNSCH

    Vynořující se dospělost

    25.4.

     LMN

    Raná dospělost

    2.5.

    IPŠ Střední a pozdní dospělost

    9.5.

    JL Vývoj sociálních vztahů, sociální kognice a komunikace v celoživotní perspektivě

    16.5.

    IH

    Stáří


    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    CÍL KURZU:

    Cílem tohoto kurzu je nabídnout studentům základní orientaci v oblasti vývojové psychologie školního věku a dospělosti. Kurz volně navazuje na znalosti studenta z  kurzu Vývojová psychologie (zimní semestr) proto je také kurz otevírán v letním semestru. 

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Jak pracovat se studijními materiály

    Výuka v přednáškovém cyklu předmětu Psychologie celoživotního vývoje probíhá prostřednictvím prezenční výuky.

    Základní studijní orientující přehled kurzu ale tvoří tyto studijní opory (kurz na Moodle), kde vás v průběhu celého přednáškového cyklu budeme provázet. Ke každému přednáškovému týdnu zde budete postupně nacházet vodítka a podklady pro samostudium. Zpravidla půjde o prezentaci k tématu týdne doplněné o slovní komentáře a upřesnění části povinné literatury (kniha Thorové), kterou doporučujeme v daném týdnu přečíst.

    Upozorňujeme, že osová četba povinné literatury (vybrané kapitoly z Thorové) je dosti informačně bohatá. Jedná se v podstatě o základní studijní materiál k tématu vývojová psychologie u SZK. I z tohoto důvodu věnujeme práci s povinnou literaturou v přednáškovém cyklu pozornost.

    Přednáškový cyklus vám má pomoci číst povinnou literaturu strukturovaně a průběžně. V každém z týdnů přednáškového cyklu vás proto provedeme určitým tématem, ke kterému vám vybereme konkrétní pasáže knihy Thorové. Četbu pak vždy bude doplňovat prezentace od vyučujícího. Pro každý týden přednáškového cyklu tak v podstatě kombinujeme základní četbu a přednášku (ve formě powerpointové prezentace s audio nahrávkami nebo prezentace s přednáškou v MSTeams ). Celkový požadovaný rozsah četby z knihy Thorové je upřesněn v SIS. Zde pouze připomínáme:

    Předepsaná studijní literatura:

    Thorová, Kateřina. Proměny lidské psychiky od početí po smrt . Praha: Portál, 2015, str. 27- 127, 245- 306 a 402- 504. ISBN 978-80-262-0714-6.

    Vybrané kapitoly.

    • OBECNÁ VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE (19 - 74)
    • METODOLOGIE, KRITICKÉ MYŠLENÍ A ETICKÉ OTÁZKY VE VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGII (103-130)
    • TEORIE PSYCHICKÉHO VÝVOJE VÝVOJ MYŠLENÍ - VYBRANÉ ČÁSTI (245-306)
    • PERIODIZACE VÝVOJE, POPIS CHARAKTERISTIK DÍLČÍCH OBDOBÍ (402-504)

    Dle uvážení vyučujícího také další doporučené texty, PAK JSOU UVEŘEJNĚNY V ZÁLOŽCE PŘÍSLUŠNÉHO TÉMATU.

    Rozsah požadovaných znalostí určují studijní opory v Moodle- konkretizace četby z Thorové (2015), studijní texty a  prezentace  z jednotlivých přednáškových témat vyvěšené či odkazované v Moodle.

  • Psychický vývoj- základní témata

    22. 2. 2024

    Pasáže z Thorové:

    str. 19 - 64 (Základní pojmy vývojové psychologie, Biologické a sociální determinační teorie...)

    Doporučená literatura:

    Říčan (2013, starší vydání): Cesta životem. Praha,. Portál. Kap. 1 Co je a jak se dělá biodromální psychologie.

  • Kognitivní vývoj v celoživotní perspektivě

    29. 2. 2024

    Studijní literatura:

    Kapitola "Vývoj myšlení, teorie kognitivního vývoje" z Thorové, str. 245 - 266.

    + prezentace k tématu (přiloženo) 

    Při četbě kapitol věnovaných jednotlivý životním obdobím věnujte pozornost otázkám kognitivního vývoje (tj. od str. 402 v Thorové, kde začíná kapitola věnovaná dětem mladšího školního věku. Obecně je téma kognitivních procesů a myšlení pokryto v Thorové především v kapitolách věnovaných školním dětem.

  • Vývoj osobnosti a identity

    7. 3. 2024

    Povinná literatura: Thorová

    1) kap. Vývoj osobnosti (str. 267 - 295) - kromě Freuda, Junga, Eriksona

    2) kap. Rozdíly ve vývoji mezi pohlavími (str. 297 - 305)


    Doporučená literatura:

    Pace, U., & Passanisi, A. (2018). The role of the family in personality development. In The SAGE Handbook of Personality and Individual Differences: Volume II: Origins of Personality and Individual Differences (pp. 146-163). SAGE Publications Ltd, https://doi.org/10.4135/9781526470317

  • Erikson: psychosociální vývoj ve školním věku a v dospělosti

    14. 3. 2024

    K tématu Eriskonova stádia psychosociálního vývoje je k dispozici předepsaná četba  s hutným popisem všech stádií psychosociálního vývoje a powerpointová prezentace.

    Studenti, kteří se s Eriksonovou teorií seznámili v průběhu zimního semestru v kurzu Vývojová psychologie, mají malinko výhodu, protože jim Eriksonova konceptualizace nebude úplně cizí. Na druhou stranu, v průběhu zk období zimního semestru se ukazovalo, že Eriksonova periodizace není úplně snadno uchopitelná. Povinný studijní text se věnuje celé Eriksonově teorii jako celku, zahrnuje tedy i popis těch období života, které jsou mimo rámec tohot kurzu (rané dětství a předškolní věk). Doporučuji Vám  studijní materiál přečíst celý, to vám umožní porozumět, jak Erikson při konstrukci teorie "osmi věku" přemýšlí, co ustavuje jednotlivá životní období. Klíčový a podle mého názoru cenný moment Eriksonovy teorie je problémové, dynamické uchopení jednotlivých životních fází člověka. Právě na tento aspekt Eriksonovy teorie se prosím při samostudiu zaměřte a nepřehlížejte jej.

    Předepsaná povinná četba:

    Erikson, E. Osm věku člověka (1963).Childhood and society, kap.  Eight ages of Man - v překladu FF UK z roku 1995 ( přiloženo) 

    Doporučená literatura:

    kapitola Teorie psychosociálního vývoje osobnosti Erika Eriksona z Thorové - str. 281 -285

  • Nástup školní docházky, školní zralost

    Zvýrazněno

    21. 3. 2024

    K tomuto tématu prosím čtěte základní literaturu, str. 396-402

  • Četba pro podporu opakování a revize poznatků

    Pro podporu samostudia, revize poznatků z jednotlivých témat a zejména pro potřeby zhodnocení tohoto přednáškového cyklu v přípravě pro SZK doporučujeme četbu přiložené kapitoly Vývojoví psychologové z knihy N. Hunta Dějiny psychologie (Praha: Portál 1995).

    Knihu doporučujeme jako doplněk, provázející četbu nad rámec povinné literatury,což je Thorová:, Vývojová psychologie.