Domácí úkol

Sebehodnocení

Sebehodnocení

by Jindřiška Vopršalová -
Number of replies: 5

Ve svém akčním výzkumu se chci zaměřit na sebehodnocení dětí v předškolním věku. Jednalo by se o hodnocení výtvarných prací, kde bych chtěla využít prvky Montessoriovské pedagogiky. Dále děti motivovat a vést k tomu, aby své hodnocení zkoušely říci ve větách a ne pouze jednoslovně - povedlo x nepovedlo, dobré x špatné apod. Mým záměrem je u dětí podpořit rozvoj sebekritiky a ustálit slovní vyjadřování. Doposud jsem ve své třídě praktikovala pouze slovní hodnocení z mé strany případně si děti hodnotily své práce vzájemně. 

 

In reply to Jindřiška Vopršalová

Re: Sebehodnocení

by Lucie Fleischhackerová -
Nemám žádnou zkušenost s předškolními dětmi, ale slovní sebehodnocení v tak nízkém věku mi přijde velmi náročné a nedokážu si představit, zda děti budou mít nějakou předlohu, podle které se budou hodnotit, nebo zda hodnocení bude zcela na nich (budou jen opakovat, co řekl ten před nimi? Budou schopni vymyslet něco jiného než hezké/škaredé?).
In reply to Lucie Fleischhackerová

Re: Sebehodnocení

by Zuzana Pelikánová -

Ahoj Jindřiško,

souhlasím s Luckou. Hodnocení výtvarných prací dětmi. Hmm:)

My v MŠ obrázky sdílíme v kruhu - ale bere se to jako oslava dokončených prací - projektu.

Sdílíme je. Snad jen,v případě - pokuď chceme někoho motivovat. Ohodnotit velké úsilí, tak něco zdůrazníme.

Ukázkou všech prací bez přílišných komentů - hodnotíme participaci celé třídy.

Mám otázku - je to něco - to hodnocení,co pochází z Montesorri pedagogiky?

Dík.

s pozdravem,

Zuzka P.

In reply to Lucie Fleischhackerová

Re: Sebehodnocení

by Jindřiška Vopršalová -
Ahoj, děkuji za komentář.
Samozřejmě, že sebehodnocení u dětí předškolního věku není nic jednoduchého. Chtěla bych tímto způsobem děti motivovat, a naučit je vzájemnému respektu. Hodnocení výtvarných prací provádíme ve třídě pravidelně, od začátku školního roku jsem hodnotila pouze já a děti se postupně začaly do hodnocení zapojovat samy, proto bych to u dětí ráda dál rozvíjela a podporovala. Je důležité, aby se děti co nejvíce rozvíjely ve všech směrech a zároveň to beru jako takovou přípravu na školu. Mým záměrem není, aby děti říkaly co je "ošklivé" či "nepovedené" jde mi o to aby samy poznaly co je dobré zlepšit. Ráda bych taky aby se vyjadřovaly ve větách a děti s odkladem školní docházky jsou již schopné svůj výtvor ohodnotit 2 až 3 jednoduchými větami, jsou tak tedy inspirací pro děti mladší. Z montessoriovské pedagogiky chci využít především její hlavní heslo, "POMOZ MI, ABYCH TO DOKÁZAL SÁM", chci dětem pomoci utvářet názory a myšlenky.
In reply to Lucie Fleischhackerová

Re: Sebehodnocení

by Jindřiška Vopršalová -
Ahoj děkuji za komentář.
Dětem jsem výrobky zatím jen hodnotila já, postupem času se děti samy začaly do hodnocení zapojovat, je to podle mého dobrý start pro další rozvoj jejich hodnocení a celkového zlepšení slovního projevu, dále tímto mohu u dětí rozvíjet estetické cítění. Tou předlohou bych pro děti měla být především já se svým hodnocením, děti s odkladem školní docházky už jsou samy schopné v jednoduchých větách svůj výtvor hodnotit jsou tedy inspirací pro děti mladší.
In reply to Jindřiška Vopršalová

Re: Sebehodnocení

by Zuzana Pelikánová -

Ahoj,

děkuji za zpětnou odpověď.

Koncept hodnocení v předškolní výchově pro mě není známý.

Kdyby jsi náhodou měla čas - bylo by skvělé vysvětlit to na konkrétní situaci - výtvarné činnosti z Tvé práce.

Snažila jsem se vygooglit hodnocení výtvarných prací předškolních dětí v Montessori výuce.

Zatím v tom nemám ještě jasno. A nevím, jak dalece to v Montessori školkách probíhá.

Je to něco,co vychází z RVP?

Zajímá mě to,protože sama x let pracuji v MŠ. Zatím jsem se nesetkala,že by se výtvarné práce takhle cíleně hodnotily.

Osobně pracuji s dětmi 3letými dětmi. Setkávám se, ale i s dětmi 4 a 5 letými. Na odělení podporujeme jakékoliv výtvarné vyjádření,ať třeba v očích dospělého může být výtvarné dílko nedokonalé - stále je pro nás cenné a vyjadřuje individuální kreativitu daného žáčka.  Je zase fakt, že pracuji v anglosaské škole.

Já osobně bych ani neřešila,kdyby někdo namaloval fialová jablíčka:) Samozřejmě kdyby se malovaly jabka - tak bych na stůl fialovou nedala. Možná, bych také řekla v dané situaci - nejsou to náhodou švestky - ty jsou fialové? 

Každopádně dík za zajímavý podnět k zamyšlení a k dalšímu studiu. Hodnocení v MŠ - určitě by to stálo za prozkoumání.

S pozdravem,

Zuzka P.