Eva Potůčková (2. ročník Čeština v komunikaci neslyšících)
Gymnázium, Střední odborná škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené, Praha 2, Ječná 27
- * 1945
- Přísně orální
- SŠ – GYMNÁZIUM + INFORMAČNÍ SLUŽBY (ukončené maturitou)
- Rozdělení tříd na surdopedické a logopedické
- Většina učitelů neovládá základy ČZJ
- Nevyučuje se kultura neslyšících
- Budova bývala klášterem (tělocvična je umístěna v bývalém kostele)
Základní škola a mateřská škola pro SP - Plzeň
- Součástí školy je i internát
- Na internetových stránkách školy jsou pro pobavení umístěny „perličky z výuky“
- Speciálně pedagogické centrum nabízí výuku znakového jazyka
Základní škola pro SP a Mateřská škola pro SP Ostrava – Poruba
- Metoda orální, znakový jazyk, totální komunikace
- 4-10 žáků ve třídě
- Poskytovány zájmové kroužky, sportovní oddíly
- Podpora: nezisková organizace sdružení Děti
- Vzdělávání pro veřejnost: jazykové kurzy atd.
Střední škola, základní škola a mateřská škola pro SP Olomouc
- Totální komunikace
- Na přání rodičů výuka pouze v ČZJ
- SŠ – praktická škola dvouletá – obor: Ruční práce a příprava pokrmů
- Jako jediná škola se specializovala na žáky s hluchoslepotou
Střední škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené, Praha 5, Výmolova 169
- Roku 2016 oslavila škola 90 let od založení
- Motto školy: „Pomozme tak, aby to dokázali sami“
- Školní vzdělávací program:
SŠ: „Asistent zubního technika“
ZŠ: „Vzhůru ke vzdělání“
MŠ: „Hrajeme si se slonem“
- Učitelé umí ČZJ + na hodině je přítomný tlumočník (výuka probíhá v obou jazycích)
MŠ, ZŠ a SŠ pro SP České Budějovice
- MŠ
- logopedická a surdopedická třída (každý den: logopedická cvičení + výuka ZJ)
- logopedické deníky
- ZŠ
- Žáci surdopedické třídy navštěvují školu 10 let
- Totální komunikace s prvky bilingválního vzdělávání
- Komunikace ve znakovém jazyce
- K dispozici je také tlumočník
- SŠ
- Odborné učiliště: obor: Sklenářské práce (výuční list)
- Praktická škola: Učíme se pro život, Pomocné zahradnické práce
- INTERNÁT, DĚTSKÝ DOMOV (od roku 2002), SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ CENTRUM
- Žákům je k dispozici fyzioterapeut a mohou se také účastnit canisterapie
MŠ, ZŠ a SŠ pro SP ve Valašském Meziříčí
- Rodiče si dnes mohou metodu zvolit sami (dříve orální, potom Malischova a Barcziho metoda).
- S nástupem komunismu škola přísně orální
- Po pádu komunismu nastává změna
- Surdopedické a logopedické třídy
- Výběr – komunikace totální x orální
SŠ, ZŠ a MŠ pro sluchově postižené Holečkova
- *1786 Praha
- Frostova kombinovaná metoda = „metoda česká“/ „metoda pražská“
- Používány učebnice (1. učebnice pro neslyšící vytvořil Václav Koťátko)
- Vyučují učitelé, kteří jsou neslyšící
- Položení základního stavebního kamene se účastnil také císař František Josef I.
- Spolupráce s Pedf UK
- MŠ nabízí rodičům zdarma kurz českého znakového jazyka
MŠ, ZŠ A DĚTSKÝ DOMOV IVANČICE
- VZDĚLÁVACÍ PROGRAM MŠ: „HRAVÝ SVĚT“
- PROJEKTY: CELÉ ČESKO ČTE DĚTEM, OLYMPIJSKÝ VÍCEBOJ atd.)
- Škola je částečně bezbariérová
- Nadace ČEZ (spolupráce se školou)
- Společné motto: „Vytváříme příležitost pro všechny“
- Není otevřena žádná třída určena pouze žákům se sluchovým postižením