Domácí úkol

Kooperativní učení

Kooperativní učení

by Markéta Svatková -
Number of replies: 6


V hodinách programování bych ráda zavedla kooperativní výuku. Zatím jsme pracovali převážně individuálně či po menších skupinkách, kde jsem nedbala na znaky kooperativní výuky. Pro žáky vymyslím témata, kde budou moct být rozdělení po menším počtu do skupin a v těchto skupinách budu sledovat: 1) vzájemnou závislost, 2) individuální rozvoj díky spolupráci ve skupině, 3) komunikaci žáků a jejich zpětnou vazbu, 4) konstruktivní řešení problémů 5) reflexi úspěchů a neúspěchů. 

Důležitá pro mě bude část reflexe, kdy žáci zhodnotí svojí i práci spolužáků. Budu pozorovat změny ve výuce, jaký efekt kooperativní výuka má a zda-li je možné tuto formu výuky využívat v hodinách častěji za účelem lepšího utřídění získaných informací žáky.

In reply to Markéta Svatková

Re: Kooperativní učení

by Lucie Fleischhackerová -
Kooperativní výuku si umím dobře představit třeba v dějepise, kde jsme ji zapojovali i na gymnáziu. Vzhledem k tomu, že jsem nikdy neměla programování si neumím představit, jaké úkoly žáci dostanou, aby na nich při programování mohli pracovat společně. Mohla bys, prosím, nějaký představit pro přiblížení?
In reply to Lucie Fleischhackerová

Re: Kooperativní učení

by Markéta Svatková -
Já myslím, že jde kooperativní výuka zapojit v jakémkoliv předmětu i v programování. Žáci pracovali ve skupinkách například během programování Lego Mindstorms a skvěle jim to šlo. Právě proto se chci zaměřit na kooperativní výuku více. Představa pro nejbližší hodinu - práce v příkazovém řádku - rozdělím je do kanálu na MS Teams, kde budou mít zadané různé úkoly, aby se dopracovali ke scriptu, který po nich budu chtít, aby se naučili. Například v jedné skupině (2-3 žáci) budou mít za úkol pomocí cmd (kódů) se dopracovat k tomu, aby uměli napsat script, který pozdraví uživatele počítače po jeho zapnutí a spustí příkazový řádek. Bude zapotřebí, aby se dohodli a práci si rozdělili. Kódy budou nejdříve muset najít a pak správně použít - určitě nebudou hledat všichni jeden kód a práci si snad rozdělí. Zároveň budu chtít, aby uměli tento script naprogramovat všichni a práci mi ukázali - každý se to musí naučit pro další práci v programech (navíc je to ta zábavnější forma programování). Mohou i prezentovat postup pro ověření, že to zvládli/tomu rozumí oba a ne jen jeden. V MS Teams mohu jako učitel sledovat každou skupinu a přecházet ze skupin jak chci, tudíž práci žáků budu moct kontrolovat a v případě nesnází či jiných problémů jim budu nápomocná. Na konci hodiny po nich budu chtít reflexi - jak se jim pracovalo ve skupině. Sama MS Teams zatím objevuji, ale ty možnosti v něm mě hrozně baví a žáky zatím taky :).
In reply to Markéta Svatková

Re: Kooperativní učení

by Zuzana Pelikánová -

Skvělý nápad Markét! Dovedu si to krásně představit.

Ono totiž jde všechno - i když se to může zdát pro někoho nelehké.

Fandím Ti - a všem holkám v IT .

U nás ve škole propagujem - heslo - be ambitious! Ale hlavně ve smyslu - be ambitious for your students.

S pozdravem,

Zuzka P.

 

In reply to Markéta Svatková

Re: Kooperativní učení

by Kateřina Paulíčková -
Osobně jsem kooperativní výuku snad jen na gymnáziu a proto jsem zvědavá, jak ti to půjde v takovém předmětu jako je programování. Jakým způsobem bude probíhat kooperace, když je vše distanční formou?