VO-9-1-05

VO-9-1-05

by Ondřej Dědič -
Number of replies: 0

Autoři: Anna Čermáková, Ondřej Dědič

VO-9-1-05: kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí 

Přesahy do jiných vzdělávacích oblastí: Jazyk a jazyková komunikace 

Přesahy do jiných vzdělávacích oborů: Český jazyk, dějepis 

Další navazující témata: Sociální sítě, Bezpečnost na internetu 

Učivo v rámci RVP: kulturní život – rozmanitost kulturních projevů, kulturní hodnoty, kulturní tradice; kulturní instituce; masová kultura, prostředky masové komunikace, masmédia 

Konkrétní témata: 

  • Co jsou to masmédia? Jaký je vývoj masmédií? Jaké jsou funkce masmédií? Co je podstatou pojmu mediální gramotnost? 

  • Co je propaganda? Jaké jsou konkrétní projevy propagandy v historii? 

  • Co je reklama? Jaké jazykové a audiovizuální prostředky reklama využívá?  

  • Co jsou to bulvární média? 

  • Co jsou veřejnoprávní média a jaké jsou jejich znaky? Jaká u nás máme? 

  • Co jsou to hoaxy a dezinformace? Jak poznat dezinformační weby? Jakým dalším způsobem se mohou dezinformace šířit? (hromadné emaily, sociální sítě, …) 

  • Jak by měl člověk k mediálním informacím přistupovat? (= více ověřených zdrojů, případně jít k původními zdroji) 

  • Jaký je vliv médií na společnost? (např. předvolební kampaně) 

Samotná výuka: 

  • Brainstorming na téma masmédia (např. pomocí Mentimetru) 

  • Utřídění výsledků brainstormingu na časovou osu 

  • Write-Pair-Share na funkce masmédií  

  • Prezentace na propagandu zaměřená především na konkrétní ukázky v historii (plakáty z různých dob a částí světa, filmová propaganda) 

  • Řízená práce s reklamními texty, nalézání konkrétních prostředků reklamy 

  • Porovnání bulvárního a seriózního média (stejná událost) 

    • Pomocí této aktivity si utřídit znaky seriózních médií 
  • Vlastní tvorba žáků a její reflexe: 

    • Za použití získaných znalostí zkusit vytvořit reklamu v libovolné formě 

    • Přepsat text z informační formy do bulvární  

    • (komentář k úkolu: Snahou není umět vytvořit manipulativní komunikát, ale reflektovat práci na něm, uvědomovat si, co všechno při tvorbě přeháněli, jakými prostředky toho dosahovali a jaká zde byla motivace) 

  • Ukázka hoaxů, které se ideálně v dané době šíří po internetu, a dezinformačních webů (shrnutí/zdůraznění jejich znaků) 

  • Využití aktivit a lekcí k tématu “Mediální výchova” na webu Jeden svět na školách v rámci projektu “Mediální vzdělávání” 

    • Web obsahuje audiovizuální lekce k různým okruhům tématu Mediální vzdělávání, které jsou propojeny s aktivitami, pracovními listy atd. 

  • Možné diskuze a besedy s novináři/redaktory seriózních medií 

  • Závěrečná diskuse o médiích, jak k nim přistupovat, na co si dávat pozor