Autoři: Anna Čermáková, Ondřej Dědič
VO-9-1-05: kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí
Přesahy do jiných vzdělávacích oblastí: Jazyk a jazyková komunikace
Přesahy do jiných vzdělávacích oborů: Český jazyk, dějepis
Další navazující témata: Sociální sítě, Bezpečnost na internetu
Učivo v rámci RVP: kulturní život – rozmanitost kulturních projevů, kulturní hodnoty, kulturní tradice; kulturní instituce; masová kultura, prostředky masové komunikace, masmédia
Konkrétní témata:
-
Co jsou to masmédia? Jaký je vývoj masmédií? Jaké jsou funkce masmédií? Co je podstatou pojmu mediální gramotnost?
-
Co je propaganda? Jaké jsou konkrétní projevy propagandy v historii?
-
Co je reklama? Jaké jazykové a audiovizuální prostředky reklama využívá?
-
Co jsou to bulvární média?
-
Co jsou veřejnoprávní média a jaké jsou jejich znaky? Jaká u nás máme?
-
Co jsou to hoaxy a dezinformace? Jak poznat dezinformační weby? Jakým dalším způsobem se mohou dezinformace šířit? (hromadné emaily, sociální sítě, …)
-
Jak by měl člověk k mediálním informacím přistupovat? (= více ověřených zdrojů, případně jít k původními zdroji)
-
Jaký je vliv médií na společnost? (např. předvolební kampaně)
Samotná výuka:
-
Brainstorming na téma masmédia (např. pomocí Mentimetru)
-
Utřídění výsledků brainstormingu na časovou osu
-
Write-Pair-Share na funkce masmédií
-
Prezentace na propagandu zaměřená především na konkrétní ukázky v historii (plakáty z různých dob a částí světa, filmová propaganda)
-
Řízená práce s reklamními texty, nalézání konkrétních prostředků reklamy
-
Porovnání bulvárního a seriózního média (stejná událost)
- Pomocí této aktivity si utřídit znaky seriózních médií
-
Vlastní tvorba žáků a její reflexe:
-
-
Za použití získaných znalostí zkusit vytvořit reklamu v libovolné formě
-
Přepsat text z informační formy do bulvární
-
-
-
(komentář k úkolu: Snahou není umět vytvořit manipulativní komunikát, ale reflektovat práci na něm, uvědomovat si, co všechno při tvorbě přeháněli, jakými prostředky toho dosahovali a jaká zde byla motivace)
-
-
Ukázka hoaxů, které se ideálně v dané době šíří po internetu, a dezinformačních webů (shrnutí/zdůraznění jejich znaků)
-
Využití aktivit a lekcí k tématu “Mediální výchova” na webu Jeden svět na školách v rámci projektu “Mediální vzdělávání”
-
-
Web obsahuje audiovizuální lekce k různým okruhům tématu Mediální vzdělávání, které jsou propojeny s aktivitami, pracovními listy atd.
-
-
Možné diskuze a besedy s novináři/redaktory seriózních medií
-
Závěrečná diskuse o médiích, jak k nim přistupovat, na co si dávat pozor