Deepa přišla do této země jako uprchlík, postupně se naučila jazyk a vystudovala. Nikdy ale nedokázala zapomenout na to, jak špatně se tu na začátku s její rodinou zacházelo.
Tento typ učitele může být velkým obohacením výuky, protože může pocházet z úplně jiného kulturního prostředí. Zároveň je možné, že bude mít negativní postoj k české politice/úřadům/... a bude to dále promítat právě např. v tématu politika.
Může těžit ze svých zkušeností - pro žáky může být její životní příběh velmi poutavý a obohacující. Může se svým způsobem stát pro žáky vzorem - že vše se dá nějak překonat, když chcete. Mohla by žáky vést k tomu, aby byli otevřenější a vstřícnější k cizincům, kteří do naší země přijdou, ať už jako váleční uprchlíci či jako ekonomičtí imigranti.
Její příběh a životní cesta může být pro žáky zajímavým zpestřením a určitou inspirací ve výuce, co se týče motivace a zážitků, ale bude problém, pokud si z minulosti přinese hořkost vůči naší zemi a tu pak bude prosazovat právě v hodinách věnovaným politologii (činnost vlády, nesnášenlivost vůči menšinám, xenofobie...). Nebo bude vědomě házet neoprávněně špínu na celý náš národ - že jsme rasisté, nejsme solidární apod., to pak může mít negativní dopad na žáky.
Žákům může tuto problematiku autenticky představit ze svého pohledu. Nadměrnou kritiku české společnosti by si však žáci mohli brát osobně a ztratit tak v učitele důvěru.
V podstatě souhlasím s Anežkou. Svým příběhem může takováto učitelka žáky zaujmou a autenticky jim problematiku přiblížit. Na druhou stranu se může její negativní zkušenost promítnout do vyučování, například negativním postojem k českým úřadům, kultuře, hodnotám atd. Tím by pak pravděpodobně ztratila důvěru svých žáků.
Jak bylo v diskuzi řečeno, Deepa by mohla zpřístupnit svou kulturu žákům, obohatit je. Je možné, že by ale někteří žáci pokračovali v tom, co již tato vyučující zažila. Pokud by se ve třídě vyskytovalo více žáků, kteří nesdílejí pochopení pro menšiny, mohla by Deepa brzy ztratit autoritu jen kvůli svému původu.
Deepa má mnoho životních zkušeností, které může svým studentům zajímavou formou předávat. Problematické téma, jako jsou uprchlíci, může vyložit žákům z té druhé strany, tedy z pohledu uprchlíka. Taková zkušenost může být pro studenty velice obohacující, a zároveň jim může změnit pohled na celou tuto problematiku.
Myslím, že Deepa by mohla být inspirativní osobností pro žáky, díky tomu, že se dokázala naučit nový jazyk, vystudovat a následně se stát učitelkou, přestože její podmínky byly oproti jiným velmi stížené. Vzhledem k tomu, že to neměla v životě lehké, k žákům, kteří jsou také v těžké životní situaci nejspíš přistupuje s větší empatií a pochopením než jiní učitelé. Problémem však může být negativní zkušenost, kdy se s její rodinou zacházelo špatně. Tato negativní zkušenost by se mohla projevit ve výuce tak, že by odsuzovala českou společnost, kulturu, či politický systém, aniž by si to zcela uvědomovala.
Souhlasím s Anetou. Deepa to v životě neměla snadné, což se pro ni může stát do značné míry výhodou. Dobře ví, o čem jsou otázky migrace, uprchlíků, tolerance a podobně. Také dosti záleží na tom, proč její rodina uprchla ze své rodné země a co přesně se stalo, když sem přišli. Trochu bych měla obavy, aby necítila hořkost vůči české společnosti a nechtěla se nějakým způsobem mstít. Pokud by se jí však povedlo toto překonat a vysvětlit svým žákům, co se kde ve světě děje a dostatečně je s touto problematikou seznámila, mohla by tak značně ovlivnit jejich pohled na danou věc a naučit je toleranci a větší empatii, což by naše společnost opravdu potřebovala.
Pokud by učitelka probírala téma „uprchlíci“ mohlo by to být pro Deepu složitější, a to z toho důvodu, že má stále v živé paměti, jak těžké začátky a život v této republice měla.
Žákům by ale svými zážitky často přibližovala, jak to pro ni těžké bylo, na rozdíl od nich – žáků, kteří vyrůstají v klidném, milujícím prostředí. Pro žáky by to bylo inspirující, a to zejména z důvodu, jejich zamyšlení nad svým životem, neboť si někteří žáci stěžují, jak těžký život oni mají.
Žákům by ale svými zážitky často přibližovala, jak to pro ni těžké bylo, na rozdíl od nich – žáků, kteří vyrůstají v klidném, milujícím prostředí. Pro žáky by to bylo inspirující, a to zejména z důvodu, jejich zamyšlení nad svým životem, neboť si někteří žáci stěžují, jak těžký život oni mají.
Zkušenosti, které si Deepa nese z minulosti mohou být velkým obohacením výuky a také představy žáků o dané problematice, o níž většinou nemají šanci zjistit tak autentické informace, protože s ní většinou nepřijdou do styku. Přínosem může být to, že si budou více vážit toho, jakým způsobem vyrostli, a že třeba nemuseli čelit takovým problémům, se kterým se Deepa musela potýkat. Současně je však možné, že vzhledem k její negativní zkušenosti s českou politikou, bude žáky ovlivňovat proti této politice. Na druhou stranu jí může využít pro to, aby s žáky diskutovali o tom, jaké změny by mohly migrantům pomoci a jakým způsobem by se tyto změny za současné situace daly provést.
Asi největší potenciál by mohla mít ve škole s vysokým počtem cizinců. Právě jim by mohla být oporou, ale i pro ostatní by to bylo přínosem, protože by jim mohla přiblížit to, v jaké situaci se mohou někteří spolužáci nacházet. V případě správného využití jejího potenciálu by mohla přispět k lepšímu klimatu mezi žáky navzájem.
Deepa může být pro děti inspirací a motivací, příkladem toho, že lze dosáhnout svých cílů i přes velká úskalí na začátku. Může pomáhat vyvracet určité typy pohledů na uprchlíky, které se v české společnosti ozývají, a jež děti mohou slýchat doma např. od rodičů, čímž může pomáhat dětem, aby si vytvořily na problematiku uprchlictví vlastní názor. Zároveň však v případě, že má s českou společností špatné zkušenosti, může být nedůvěřivá a mít zakořeněné předsudky vůči Čechům, které jí mohou bránit v otevřenosti vůči dětem, ale třeba i v sebevědomé či efektivní komunikaci s rodiči/vedením školy.
Deepa je obrovským zdrojem toho, že ačkoliv je člověk v jakékoliv situaci, je důležité se s tím umět poprat a snažit se splnit si to, co by sám člověk chtěl...a že když člověk chce, tak taky toho hodně dokáže...to, že nezapomněla, je pochopitelné, pokud se s nimi jednalo jako s dobytkem a ne jako s lidmi...tohle může u žáků probudit trochu empatie či zamyšlení na tématem co je člověk...a probudit v nich to lidství...samozřejmě se bude asi chovat negativně k úřadům, k policistům, prostě ke všem, kteří budou mít nad ní nějakou moc a smějí ji uplaťnovat negativním způsobem
Tato učitelka bude pro děti příkladem pracovitého a přičinlivého přistěhovalce. Nevěřím tomu, že by se její negativní zkušenosti promítaly do výuky malých děti.
Důležité je, aby svou negativní zkušenost nepřenášela na studenty. Určitě může přinést studentům spoustu zajímavých a poučných informací o jejím životě. Navíc by se mohla vcítit do studentů, pokud by měli nějaké problémy, jelikož ona sama toho zažila mnoho.
Mohla by žákům přiblížit život uprchlíků v cizí zemi, zároveň jim předat mnoho poznatků z jiné kultury. Nicméně negativní postoj k českým úřadům apod. by se mohl ve výuce promítat a to by nebylo v pořádku.
Ze svých zkušeností a situací, kterou si prošla může určitě využít ve výuce. Může mladou generaci ovlivnit v tom směru, že sami budou mít k uprchlíkům dobrý vztah.
Záleží do jaké míry je vyrovnaná se svojí minulostí a zda na ni dokáže nahlížet s odstupem. Pro žáky by její příběh mohl být velmi podnětný a inspirující. Neměla by se nechat ovlivnit předchozími negativními zkušenostmi a přenášet svou zlost na žáky, ale zároveň by o nich neměla mlčet, jelikož i to je součástí jejího příběhu.
Přibližuje žákům "migrační vlny" z druhého břehu. Akcentuje témata lidských práv. Nemusí předstírat neutralitu, ale své názory si musí před žáky profesionálně obhájit.
Tato učitelka se může stát pro žáky inspirací. Též dokáže krásně přiblížit jinou kulturu a třeba ji i názorně ve výuce prezentovat. Myslím, že problémy na které nedokázala zapomenout dokáže do výuky odprezentovat s citem, aby žákům přiblížila situaci, která ji vedla k emigraci.
Deepa bude pravděpodobně ve svých hodinách věnovat zvýšenou pozornost tématům uprchlické krize, multikulturalismu, rasismu, xenofobie atd. Je nebezpeční že nebude, vzhledem ke svému původu, některými žáky přijímána, případně se stane terčem vtipů a rasistických poznámek.
Deepa může být pro žáky skvělým příkladem, že se lze začlenit do odlišné společnosti. Obzvláště žáci z různých menšin ji mohou brát jako vzor. Zároveň si myslím, že svoje negativní zkušenosti si nebude nijak kompenzovat na dětech.