Napište svou odpověď na základě zadaného textu.
Inspirativní mi přišel obraz ženy s dítětem ve vězení, protože je to skvělý obraz vztahu duchovního světa a pozemského. Je tam vidět propojení skrze matku, která je součástí obou a proto může svému synu povědět o skutečném světě mimo vězení.
Inspirativní je příklad dvourozměrného tvora, jemuž se snažíme pomocí dvourozměrných zobrazení představit objekty našeho trojrozměrného světa. Je zcela pochopitelné, že se mineme a nebohý tvor nebude mít "šajn", o co se snažím. Ne, že by to vůbec nepochopil. Bude si myslet, že si vymýšlím, že jiný svět než 2D neexistuje. Je to samozřejmé, jelikož on ten vyšší nezažil. Přijde mi, že jde o něco podobného (přibližně) tzv. sensus fidei, ale nejsem si jistý.
Podobenství o chlapci a matce je také zajímavé. Osobně v něm vidím to, že bez přímé zkušenosti nemáme šanci si představit vyšší realitu. Pokud si ji představujeme pomocí pomůcek, a nadto řekneme, že bude daleko krásnější, bohužel pořád si ji budeme představovat pomocí pomůcek, bez nich to nepůjde.
Vnést do diskuze pojem "sensus fidei" je zajímavý postřeh. Šlo by, myslíte, uvažovat o sensus fidei, jako o určitém "šestém smyslu", který lidem žijícím v dvourozměrném prostoru intuitivně odhaluje svět toho trojrozměrného, ke kterému mají jen nepřímý přístup, ale z nějakého zvláštního důvodu v něm žít mohou?
Ano, myslím toto. Z nějakého důvodu za pomoci Ducha Svatého. Poté k dvěma lidem, kteří se baví o trojrozměrném světě přijde třetí, kterému se pomoci Ducha Svatého nedostává, a bohužel těm dvěma nerozumí. S tím mám i zkušenosti z praxe a myslím, že na tom budeme všichni stejně. Nějak nepochopitelně jsme my jako křesťani citlivější na chápání určitých témat, aniž bychom vlastně věděli proč, zatímco kamarádi, kteří "nechodí do kostela", vyjadřují lhostejnost, či nepochopení.
Také se mi líbil příběh matky a syna ve vězení. Pro mě to není pouze o tom pozitivním, že matka může skrze to, co sama zná, předat nějaký obraz o vnějším světě svému synovi. Druhá strana toho byla, že nezáměrně vzbudila ve svém synovi mylné představy o tom, jak svět vypadá. Což může být zklamáním - pokud by synovo zjištění, že svět není složený z čar tužkou přetrvával a nebyl by schopen přijmout skutečnost a oprostit se od toho, že kresby jsou jen připodobněním. V tomto případě by mohl po zbytek života trpět, jelikož by si neuměl představit svět a zároveň by věděl, že tak, jak ho kreslila maminka, nevypadá. V jeho očích byl ten na papíře, nakreslený tužkou, nejkrásnější a zanechal v něm určitou nesmazatelnou stopu.
Je to asi podobné, jako když vidíme film a až poté čteme literární předlohu. Po shlédnutí filmu si budeme při čtení slov v knize představovat obrazy, které jsme už viděli a může nám dělat problém oprostit se od filmové interpretace. Což na nás může mít dva různé dopady. Můžeme být smutní z toho, že nám tyto, někým jiným, vytvořené obrazy světa zcela znemožnily schopnost vlastní představivosti a můžeme se tak přestat o tyto věci zajímat. Nebo se pokusíme, i přesto, že máme v hlavě nesmazatelně zakotvené ony představy, oprostit se od nich. V tom případě dáváme prostor víře, že svět může být přeci ještě o tolik krásnější, než jak nám byl předložen a znázorněn druhou osobou. Protože svět není takový, jak ho někdo nakreslil ani skutečnosti není taková, jak ji někdo natočí. Musíme si uvědomit, že všechny tyto interpretace se nám snaží konkrétní věci pouze přiblížit. A stejné je to asi i s představou nebe.
Mně osobně přišlo zajímavé ukazovat problematiku Transpozice zrovna na daru mluvení v jazycích. Protože to je něco, co opravdu člověk nedokáže svým rozumem pochopit a nějakým způsobem ani vlastně nikoho vysvětlit, protože se jedná opravdu o nějaké "žvatlání malého dítěte". Líbilo se mi, že vlastně uvádí to, že to je věc, která je z duchovního světa, který je trojrozměrný a je tedy nepřenositelný do našeho světa, který je jen dvojrozměrný. Proto tento jazyk nebo dat nikdy nemůžeme pochopit.
A druhým momentem byl obraz matky a dítěte. Přišlo mi na tom zajímavé to, že i když svému okolí chci předat něco z toho, co žiji, tak to vlastně nikdy nebude odpovídat skutečnosti. Pro ty ostatní to jsou jen čáry, ale pro mne je to skutečnost, krása.
A přijde mi to podobné v tom daru mluvení v jazycích. Pro mne je to dar, prostředek, jak vyjádřit to, co cítím, nebo prostě jen opravdové intimní spojení s Bohem. Když to někomu budu popisovat, pro něho je to jen žvatlání. Je to prostě něco, co nejde předat, stejně jako nejde obrázkem předat obraz toho, jak vypadá tekoucí řeka.
Druhý bod je krásně napsaný. Ovšem z toho pramení bohužel faktum, že, ač se budeme snažit sebevíc, Boha nikomu tak jako tak nepředáme. Přijde mi to smutné. I když máme svědčit o Bohu, vlastně ho nikomu nemůžeme ukázat...
Opravdu to je tak beznadějné? Jaké máme možnosti svědčit o Bohu. Jak to vlastně dělal Ježíš a apoštolové?
Dělali zázraky. To neumim.
No, opět je otázka, co to je zázrak. Kristus zvěstoval Otce slovem, ale i skutky, stejně jako apoštolové, a to i v obyčejných činnostech - nejen, když se jednalo např. o zázračné uzdravení. Myslím, že zázrakem bychom mohli nazvat skutky každého křesťana, který Krista opravdu následuje a jedná podle evangelia, protože pak ve svém životě přímo působí milost. Např. láska k nepřátelům je velkým svědectvím o Boží milosti, protože člověk z vlastních sil toho není schopen. Tím člověk může svědčit o Bohu velmi účinně a beze slov.
Pěkný postřeh, který vlastně naráží na to, co říká negativní teologie. Může se skutečnost, že naše obrazy mohou svést druhého (a vlastně i nás samé) do nesprávných představ a navíc dokonce způsobit škodu a utrpení, vykládat tak, že je lepší nakonec nemluvit vůbec? Nebo máme tvořit obrazy i za cenu jejich nepřesnosti. A pokud ano, jak?
Lewis říká, že cesta k Bohu je cestou neustálého obrazoborectví. Není to tak, že syn musí být určitým způsobem připraven na to, že někdy v budoucnu bude muset svůj obraz přestavět?
Když s někým o Bohu mluvím, používám neustále obrazy, jelikož podle mého názoru to jinak nelze. Posluchače musí člověk zaujmout, vtáhnout do děje, nastartovat mu představivost. Když se děti v první třídě učí matematika, tak se zadávají slovní úlohy, které se snaží být co nejméně abstraktní, přestože je abstrakce hlavní charakteristika matematiky, aby si mohli děti představit, co je košík pěti jablek bez dvou jablek. Když nebudu využívat obrazy, málokdo mi bude rozumět, možná si nebudu rozumět ani sám a zamotám se do toho.
Myslím si zkrátka, že není možné o Bohu vypovídat bez obrazů. Potom to bude matematika a kromě toho, že ji někdo nemá rád, ji mnoho lidí ani nepochopí.
Chápu. Pak je vůbec otázka, k čemu existuje teologie jako věda. Můžeme se zbavit "nezáživných" abstraktních pojednání v odborných knihách a nahradit vše pouze příběhy?
Nechtěl jsem vyznít tolik vyhraněně. Nechtěl bych se pouze zbavit obrazů. Zbavit se teologie jako takové by bylo nemyslitelné.
Také bylo pro mě zajímavé, jak toto téma napasoval zrovna na mluvení v jazycích - je to téma, o kterém jsem nejednou dlouze přemýšlel, a Lewis mi trochu pomohl... Jen jsem čekal, že glossolalii zmíní ještě na konci. Připadalo mi, jako kdyby na začátku eseje nadhodil míč a na konci prostě nezasmečoval. Ale asi to nebylo třeba. :)
Ještě jedna malá věc mě zaujala. Líbí se mi, že když se dotýká Vtělení, zároveň vyjadřuje svojí pokoru a uznává, že něco prostě není schopen celé vyřešit. To je sympatické. :)