Vyložte význam rozhovoru na str. 31-35 z knihy Velký rozvod. Spatřujete v něm i nějaké problematické momenty?

Vyložte význam rozhovoru na str. 31-35 z knihy Velký rozvod. Spatřujete v něm i nějaké problematické momenty?

by Barbora Šmejdová -
Number of replies: 9

Napište svou odpověď na základě zadaného textu.

 

 
In reply to Barbora Šmejdová

Re: Vyložte význam rozhovoru na str. 31-35 z knihy Velký rozvod. Spatřujete v něm i nějaké problematické momenty?

by Lukáš Němeček -

Rozhovor Lena a Dlouhána ukazuje na to, že do nebe se nemůžeme dostat svým vlastním přičiněním. Len je šťastný, protože to pochopil. Odpustil svému šéfovy, litoval toho, že zabil Jacka a nechtěl pro sebe to, co mu patří, ale dokázal přijmout Dar. Dlouhán se celý život řídil principem, že pokud něco chce, musí si to zasloužit. Proto nedokáže pochopit, že se mu něco nabízí zdarma a už vůbec nechce přijmout, že by ti druzí, snad horší, mohli být stejně obdarováni, aniž by se snažili tak jako on.

Pro mě jsou těžko pochopitelné věty typu: „Nemá cenu se s tím zabývat.“ „Víš, bylo by teď lepší o tom nemluvit.“ Jestliže se nacházím v nebi, už přece není žádné tabu a jestliže je pro mě něco problém, stojí to za vysvětlení. V situaci kdy si dlouhán vylévá srdíčko a říká, jaký byl, bych čekal spíš slova pochopení, než odmítnutí, že na to není vhodná chvíle.

In reply to Barbora Šmejdová

Re: Vyložte význam rozhovoru na str. 31-35 z knihy Velký rozvod. Spatřujete v něm i nějaké problematické momenty?

by Antonín Matys -

Tato konfrontace, která se ve čtvrté kapitole knihy odehraje, nám má napomoci chápat, co je onou vstupenkou do nebeského království. Obě dvě osoby, které v ní vystupují, na zemi nebyli zřejmě zcela svatí. Přesto jeden skončil v nebi, druhý, jak je napsáno na konci kapitoly, "zmizel". Kolega Němeček trefně popsal onen rozdíl, který z jednoho učinil svatého a z druhého nikoliv. Len, ač sám na bedrech nesl množství hříchů, pochopil, že i kdyby jich nesl méně (třeba o tu neblahou vraždu), nebude mít šanci, nebude-li jich litovat a neodevzdá-li je tomu, který je může sejmout. Dlouhán byl typ člověka, který věřil ve své vlastní síly, třebaže nebyl naivní a přiznal, že není dokonalý (i když to byl nejspíš pokrytecký pokus o skromnost). Teď při setkání s Lenem měl poslední možnost vidět a pochopit, jak byl jeho život vlastně ničemný. Hlavní důvod, proč to nezvládl, byla pokora, nebo lépe řečeno pýcha. Je totiž nesnesitelně pokořující uznat, že můj život není lepší než druhých, že na to vlastními silami nemám, že se musím nechat předělat, třeba i se něco přiučit. Na konci Dlouhán připomíná dítě a jeho obranný mechanismus, když chce být odprošeno, což je až trochu komické. Je zde velice barvitě vykresleno, v čem právě svatost spočívá.

Myslím, že to výstižně podepisují věty typu: "Neexistují soukromé záležitosti", "Nemám svá práva". Lewis v jedné své knize popisuje, že teologicky jsme všichni z jednoho člověka. Bůh, který je nadčasový, nás vidí možná jako nějaký gigantický rodokmen. Vidí v podstatě jeden organismus. Možná po této úvaze člověk lépe pochopí, že místo toho, abychom si přáli spravedlivý trest pro druhé za jejich provinění, měli bychom, jak říká svatopisec nenávidět hřích a milovat hříšníka, aby se nad ním a nad jeho spasením náš Otec radoval v nebi. Nebe je týmová hra, není zde místo pro sólisty, to je celá ta věda. Přece jenom právo existuje kvůli tomu, že si nedůvěřujeme, že se nenávidíme...

Na kolegovu poznámku: Myslím, že ty věty mají Dlouhánovi vysvětlit (možná trochu stroze, pravda) absurditu, jež spočívá v zabývání se takovýchto záležitostí, které již nehrají žádnou roli, ba naopak, bude-li je Dlouhán nosit v srdci a mluvit o nich tak, že nebude poslouchat, co se mu bude přítel snažit říct, hrozí, že mu nebude pomoci. To proto mu říká, ať to už neřeší, je to jediná možnost, jak se posunout dál.

Myslel jsem si, že jsem viděl problematický moment, ale teď ho zpětně nemůžu najít, tak nic.

 

In reply to Antonín Matys

Re: Vyložte význam rozhovoru na str. 31-35 z knihy Velký rozvod. Spatřujete v něm i nějaké problematické momenty?

by Libuše Weinerová -

Jak napsali kolegové přede mnou je rozhovor nad tím, co nám pomáhá a co nám naopak brání v tom, abychom se dostali do nebe. 

Lidé si často myslí, že jsou trestáni za své skutky, za své přesvědčení. Ale postava "vraha - ducha" vlastně říká, že lidé nejsou trestáni za své skutky, za to, co udělali, za to jaké měli myšlenky. Pro to, aby se člověk dostal do nebe nestačí mít jen víru a navenek se tvářit jako svatý. Důležitým momentem je okamžik, že začneme litovat a začneme opravdu věřit. Skutky, ať jsou jakékoliv nás do nebe nedostanou. Jak píše Lewis můžeme opravdu začít, jako kdybychom nikdy neudělali nic špatného. Je tam velmi zdůrazněný ten motiv lítosti a víry. A to mi přijde zajímavé v kontrastu toho, že i lidé v pekle věří v naději, toho, že se rozední, že přijde den, kdy se všechno šedivé změní. Ale právě si neuvědomují, že je důležitý ten motiv lítosti, toho litovat, že žijí špatně, že není cílem života se vždycky s někým pohádat a odstěhovat se o další ulici dál. Museli by se také naučit důvěřovat dalším osobám. To je vlastně i principem té cesty z pekla do nebe. Věřit té postavě ducha, věřit, že opravdu ta fyzická bolest se zmenší. Je potřeba se vlastně stát tím dítětem, které půjde tam, kam mu řeknou. 

 

Přijde mi tam zajímavý i ten moment toho, že se Dick ptá, jestli tam bude užitečný, jestli tam bude moci využít svůj talent. Jak napsal můj kolega, nebe není pro sólisty, pro ty, co chtějí jen hrát sami za sebe. Je to o té spolupráci. A to je právě ten rozdíl mezi peklem. V pekle je každý sólista, v nebi je jeden tým. 

 

Osobně mi problematické přijde trošku to, že je tam vlastně víra představena trošku jako špatná, jako to, co nás spíše může odvést od té cesty do nebe, od toho, abychom litovali a věřili. Je fakt, že víra se může stát strohou a i kněz, kazatel se může schovat za krásné myšlenky a v srdci může být mrtvý. Ale když se víra opravdu žije, tak může pomoci si uvědomit, že je potřeba té lítosti, důvěry, spolupráce. A tento rozměr víry mi tam trošku chybí.

 

 

In reply to Libuše Weinerová

Re: Vyložte význam rozhovoru na str. 31-35 z knihy Velký rozvod. Spatřujete v něm i nějaké problematické momenty?

by Antonín Matys -

Děkuji za připomínku, vzpomněl jsem si, co mi přišlo problematické, i když je to v tom druhém rozhovoru. Věta: "Nebudeš tam užitečný, protože tam vůbec nejsi nezbytný", pokud je vyslovena, aby jaksi onomu biskupovi pomohla procitnout, že jde jaksi o týmovou hru a všichni v nebi mají stejnou hodnotu s tím, s čím tam přišli, může být podnětná. Ovšem když jsem nad ní přemýšlel, došlo mi, že je to obrovská lež. Pro Boha má každý hříšník nevýslovnou hodnotu (proto ho také spasil) a celý svět stvořil, že se chtěl sdílet (opravte mě, pokud se mýlím). Třebaže je to někdy těžké si přiznat, když vidíme, jak jsme hříšní a nedokonalí, náš život s Bohem a dialog s ním není jenom nezbytný pro nás, ale v jistém velice delikátním smyslu je přínosný a oblažující pro něho, jelikož nás miluje. Ovšemže nebe bude i bez toho a toho hříšníka dál, ale já se domnívám, že lidská přítomnost Bohu něco dává. 

In reply to Libuše Weinerová

Re: Vyložte význam rozhovoru na str. 31-35 z knihy Velký rozvod. Spatřujete v něm i nějaké problematické momenty?

by Barbora Šmejdová -

Díky za komentář. Otázka, která se nabízí je - co to je tedy vlastně víra?

In reply to Barbora Šmejdová

Re: Vyložte význam rozhovoru na str. 31-35 z knihy Velký rozvod. Spatřujete v něm i nějaké problematické momenty?

by Antonín Matys -

A v jakém smyslu? Nevím, jestli chápu souvislost.

In reply to Antonín Matys

Re: Vyložte význam rozhovoru na str. 31-35 z knihy Velký rozvod. Spatřujete v něm i nějaké problematické momenty?

by Barbora Šmejdová -

Reagovala jsem na paní Weinerovou:

"Osobně mi problematické přijde trošku to, že je tam vlastně víra představena trošku jako špatná, jako to, co nás spíše může odvést od té cesty do nebe, od toho, abychom litovali a věřili. Je fakt, že víra se může stát strohou a i kněz, kazatel se může schovat za krásné myšlenky a v srdci může být mrtvý. Ale když se víra opravdu žije, tak může pomoci si uvědomit, že je potřeba té lítosti, důvěry, spolupráce. A tento rozměr víry mi tam trošku chybí."

 

In reply to Barbora Šmejdová

Re: Vyložte význam rozhovoru na str. 31-35 z knihy Velký rozvod. Spatřujete v něm i nějaké problematické momenty?

by Libuše Weinerová -

Víra je pro mne vírou v Boha, osobním vztahem s Bohem. Ne jenom nějaká náhražka. V knize je víra podle mého čtení považována za něco, co mně spíš odvádí od toto, abych udělala ten krok lítosti. A proto si myslím, že spíš víra, ta opravdová, mi může pomoci. Když opravdu pečuji o svůj vztah s Bohem, naslouchám mu v modlitbě, dávám mu opravdu prostor, tak mi On povede víc a víc k sobě a to s sebou přináší zbavování se i zátěže v podobě hříchu, neodpuštění atd.

In reply to Barbora Šmejdová

Re: Vyložte význam rozhovoru na str. 31-35 z knihy Velký rozvod. Spatřujete v něm i nějaké problematické momenty?

by Kristína Javorinská -

Četla jsem přiloženou pátou kapitolu, ve které je rozhovor Dicka a biskupa.

Rozhovor se nám snaží ukázat, co je v nebi důležité. A tím podle mě je, oprostit se od přemýšlení a uvažování nad vším možným, od všeho, na co jsme zvyklý z pozemského života, zapomenout na své ego a logiku. Jediné, co je v nebi potřeba, je litovat hříchů a chtít poznat Boha. Trošku tady vidím souvislost s příběhem z eseje “Transpozice”, jak Lewis popisuje příklad, kdy se snažíme vysvětlit tvoru z dvourozměrného světa ten trojrozměrný. Duch biskupa není schopen přiznat si, že může být něco víc, než o čem je přesvědčený a čemu věří. Protože nade všechno staví svoje “myšlení a aktivitu rozumu”, což je ten největší problém, který se s vírou neslučuje. To také souvisí s tím, jak si přijde užitečný a důležitý, protože svojí moudrostí může v pekle poučovat lidi. Je pro tamní teologickou komunitu nepostradatelný. Toho se bohužel neuměl vzdát. A protože považoval svou osobu za důležitou a nenahraditelnou, nemohl přijmout riziko, že by měl jít někam, kde jeho talent nebude využitý a kde jeho osoba bude nezbytná, ani za tu cenu, že mu budou odpuštěny všechny hříchy.