Charakteristika školní družiny

Charakteristika školní družiny

от Ilona Lachoutová -
Количество ответов: 0

1. Charakteristika školní družiny

Školní družina je důležitým výchovným partnerem rodiny a školy. Plní vzdělávací cíle, rozvíjí specifické nadání dětí a pomáhá dětem překonávat jejich handicapy. Má důležitou roli v prevenci negativních sociálních jevů, rozvíjí důležité osobní a sociální kompetence.

Vychází a čerpá z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, kde se usiluje o naplnění těchto cílů:

  • umožnit žákům osvojit si strategii učení a motivovat je pro celoživotní učení

  • podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a řešení problémů

  • vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci

  • rozvíjet u žáků schopnosti spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých

  • připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a naplňovali své povinnosti

  • vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací; rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí i k přírodě

  • učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný

  • vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi

2. Podmínky pro činnost školní družiny

inspirující, nestresující prostředí

účelově vybavené prostory tříd (část s kobercem na hraní, část s lavicemi) s možností kreativního

uzpůsobení

možnost využívání prostor školy, počítačové učebny, učebny s interaktivní technikou (promítání

pohádek, interaktivní hry), školní zahrady, tělocvičny a hřiště sousedící školy

Školní družina při ZŠ Elementaria zajišťuje provoz ve dvou odděleních, kde pracuje 5 vychovatelek, z toho 1 vedoucí vychovatelka. Počet vychovatelek a oddělení se odvíjí od počtu přihlášených dětí v daném školním roce. Vychovatelky jsou pedagogové z prvního stupně. Účastníci pravidelné denní docházky jsou zařazeni do oddělení, která se naplňují do počtu nejvýše 30 žáků.

ŠD je umístěna v prostorách, kde dopoledne probíhá školní výuka. K dispozici jsou čtyři učebny, které svým vybavením a uspořádáním odpovídají potřebám žáků ml. školního věku. Pro zájmové činnosti a společné hry žáci využívají plochy na kobercích a pracovní koutky.

Pro pobyt venku využívá ŠD blízký les a zahradu, vybavenou pískovištěm, lavičkami a klouzačkou.

3. Provoz školní družiny

3. Provoz školní družiny je zajištěn ráno od 7 00 hodin do 8 30 hodin a odpoledne od 12 00 hodin do 16 00 hodin. V případě zájmu rodičů je ŠD v provozu také během dnů ředitelského volna a v době pololetních, vánočních a jarních prázdnin. Podmínkou pro provoz je přihlášení alespoň 5 žáků – zájemců o pobyt ve školní družině.