Kritická diskurzivní analýza
Text v příloze je výtažek z programového prohlášení Ivany Řápkové, poslankyně parlamentu a bývalé starostky města Chomutov. Zkuste na něj aplikovat kritickou analýzu diskurzu a zpracovat výsledky písemně (cca na stránku).
Je to poměrně těžký úryvek pro analýzu, nemusíte analyzovat podrobně celé, pokuste se alespoň o dílčí závěry. Inspirovat se můžete texty na Moodlu: Discourse and Cognition in Society a případně i Havelková Analýza ideologie.
Ivana Řápková
Mé desatero programových priorit
Většinu českých občanů nezajímají vzájemné slovní přestřelky mezi politiky v médiích, ale jejich každodenní problémy, se kterými se v životě setkávají. Většina lidí je frustrována chováním nepřizpůsobivých občanů, jejich zneužíváním sociálních dávek a drobnou kriminalitou, se kterou se lidé denně setkávají tváří v tvář. Ať již jde o obtěžování na ulici opilci, zdrogovanými nebo krádežemi v supermarketech, organizovanými dětskými gangy. Samozřejmě jsou frustrovaní také ze znečišťování veřejného prostranství a okolí, z devastace společných prostor v domech, z hlučnosti při každodenních večerních dýcháncích.
Opatření, která chci prosazovat:
1.využít všech dostupných právních a politických prostředků ke zlepšení bezpečnosti ve městech a získání účinných nástrojů proti nepřizpůsobivým občanům, kteří stojí za kriminalitou.
2.snížit dluhy neplatičů (většina na sociálních dávkách) vůči městům a státu.
3.zabránit dávkařům, aby zneužívali sociální dávky a navíc obtěžovali a terorizovali slušné občany. Umožnit obcím individuálně omezit příspěvek na bydlení těm, kteří jej zneužívají. Není možné, aby nepřizpůsobivý nebyl schopen platit městu 3.000 korun nájmu v obecním bytě, který navíc zničil, ale za ubytovnu platil až 20.000 korun, na kterou dostává příspěvek.
4.umožnit městům a obcím, aby si pokuty a dluhy mohly automaticky strhávat ze sociálních dávek a tím donutily nepřizpůsobivé nemít pokuty, tedy se chovat slušně.
8.zavedením účinných opatření proti nepřizpůsobivým zabránit vzrůstu extremismu a xenofobie, které vychází z frustrace většinové společnosti z neřešení letitého problému nepřizpůsobivých
9.zlepšit komunitní soudržnost obyvatelstva. Přesvědčit ty nepřizpůsobivé, kteří mají snahu se zapojit do běžného života, že to má smysl. Že se vyplatí mít věci v pořádku, že se vyplatí nedělat svému okolí problémy, že se vyplatí být spořádaný občan. Chceme vrátit děti nepřizpůsobivých tam, kam patří, tedy do školy. Podpoříme veškeré sociální programy, které povedou k jejich nápravě a společenskému uplatnění.