Osnova témat
-
Vítejte v Moodlu kurzu vzdělávací politiky.
Měli byste mít zapsán kurz JSB039 nebo JSB524 nebo JSB781 (kurzy se vyskytují pod různými kódy v různých studijních plánech, do budoucna snad budou sloučeny). Ujistěte, že jste zapsaní i zde v Moodle kurzu, jako hosté uvidíte část obsahu, ale nebudete moci plnit aktivity.
Máte-li nějaké nejistoty a nejasnosti týkající se kurzu, snažte se jich zbavit. Doporučujeme přitom tuto posloupnost úkonů:1. Podívejte se do sylabu kurzu a prohlédněte materiály zde v Moodle.2. Pokud to nepomůže, zeptejte se spolužáků nebo zde ve fóru.3. Pokud nepomůže ani to (a nebo to spěchá a nebo to nechcete probírat ve fóru), napište email s dotazem výukovým asistentům Danielu Saifrtovi (75980687@fsv.cuni.cz) nebo Natálii Kopecké (54108555@fsv.cuni.cz) nebo se zeptejte vyučující po hodině.4. Maily vyučující pište prosím jen ve chvíli, kdy předchozí cesty selžou nebo nejsou z nějakého důvodu vhodné - je vás vážně hodně. Moc děkuji za pochopení :-) -
-
- Vyberte si jednu z forem závěrečné práce specifikovaných níže (po rozkliku nadpisu). Tato může být individuální nebo týmová.
- Finální práci odevzdejte do Moodle do 28. 5. 2024 (1. termín)
- 11. 6. 2024 (2. termín) nebo do 2. 7. 2024 (3. termín).
- Dbejte na základní kulturu – dokument vhodně pojmenujte, podepište, číslujte strany, text strukturujte do odstavců, používejte nadpisy, jednotně formátujte, používejte odborný jazyk a styl, před odevzdání si text přečtěte a opravte chyby a překlepy.
- Uvádějte všechny využívané zdroje, korektně je citujte (doporučujeme držet se normy ISO 690).
- V případě nejistoty konzultujte s výukovými asistenty nebo garantkou, u některých variant je konzultace silně doporučena.
-
Pokud jste zvolili některou z týmových forem závěrečné práce, vytvořte si prosím skupinu, ať svou práci můžete odevzdat jen jednou a my ji můžeme jen jednou hodnotit. Maximální počet členů je nastaven na 5, nicméně ctěte maximální počty členů skupiny u jednotlivých forem závěrečné práce.
-
-
- Seznámení se studijními povinnostmi a organizací kurzu.
- Co to je vzdělávací politika a co nás zajímá při jejím zkoumání?
- Mapování zkušeností a zájmů studujících.
-
- Jak se učíme?
- Co ovlivňuje výsledky vzdělávání?
- případová studie: Jak na vzdělávání dopadala pandemie covid-19?
-
Zavřeno: středa, 28. února 2024, 09.30
Odpovězte prosím na následující otázky. Není třeba nic vyhledávat nebo načítat, odpovídejte podle sebe.
-
Otevřeno: středa, 28. února 2024, 09.30Zavřeno: středa, 28. února 2024, 11.00
Vyplňte výsledky své skupinové práce během hodiny. Nebo odevzdejte v papírové verzi na konci hodiny.
-
Co je typické pro české vzdělávání?
V čem se lišíme od jiných zemí?
Jak se systém vyvíjel?
-
Zavřeno: středa, 6. března 2024, 09.30
Odpovězte prosím na následující otázky. Není třeba nic vyhledávat nebo načítat, odpovídejte podle sebe.
-
Otevřené: středa, 6. března 2024, 09.40Termín: středa, 6. března 2024, 11.00
-
-
-
Zavřeno: pátek, 22. března 2024, 23.59
Smyslem první samostatné práce je seznámit se s některými zdroji dat a informací o vzdělávacím systému v ČR. Práce má formu "testu" se 3 věcnými otevřenými otázkami, z nichž každá se zaměřuje na nějaký úhel pohledu na střední školství a na data, k němu dostupná. Délka těchto odpovědí by měla být přibližně 100-300 slov, úplně stačí odpovědi v bodech. Všechny informace zdrojujte, odkazujte na zdroje přímo u odpovědí (doporučuji harvardský styl, tj. ve formě příjmení/jméno instituce a letopočet). Kromě toho jsou v testu dvě doplňkové otázky: ve čtvrté vás prosím o stručnou reflexi samostatné práce a v páté uveďte seznam všech využitých zdrojů.
Doporučujeme pro jistotu vypracovávat mimo Moodle, a pak vložit najednou.
-
-
- Kam chceme směřovat? (cíle)
- Co nám pomůže se tam dostat? (nástroje)
-
Otevřeno: středa, 13. března 2024, 09.30Zavřeno: středa, 13. března 2024, 11.00
Vyplňte výsledky své skupinové práce během hodiny. Nebo odevzdejte v papírové verzi na konci hodiny.
-
- Role zřizovatelů
- Ředitelé jako aktéři vzdělávací politiky
-
Prohlédněte si studii Topit a svítit dávno nestačí, která mapuje inspirativní praxi spolupráce mezi obcemi a řediteli jimi zřizovaných škol. Přečtěte text k alespoň k jedné z oblastí spolupráce (První úkol zřizovatele je výborná infrastruktura; Ve škole musí být řídící učitel; Základem dobrých vztahů je otevřenost a důvěra; Ředitel potřebuje ve zřizovateli partnera; Sdílená strategie je polovina úspěchu; Skrze školu pomáhat komunitě) a vztáhněte ji ke své zkušenosti. Jak spolupráce v této oblasti vypadá u vás v obci? Napadají vás další příklady fungující spolupráce nebo naopak víte o nějakém nefunkčním nastavení? Napište do fóra krátkou reakci a otázky, které vás k tématu napadají.
-
Zavřeno: středa, 20. března 2024, 11.00
Vyplňte výsledky své skupinové práce během hodiny. Nebo odevzdejte v papírové verzi na konci hodiny.
-
-
Zavře se: neděle, 7. dubna 2024, 23.59
-
Podívejte se na jeden díl ze seriálu České televize Ochránce - pro plnění úkolu je vhodný třeba díl 3 Andílek nebo díl 5 Džungle před tabulí, ale můžete si vybrat i jiný.
Termín dokončení: 7. dubna 2023, 23:59
-
-
- nerovnosti a vzdělávání (vzdělávání jako nástroj reprodukce elit / vzdělávání jako výtah...)
- regionální a strukturální nerovnosti
- mechanismy reprodukce nerovností
- příklady dobré praxe snižování nerovností
-
Zavřeno: středa, 27. března 2024, 09.30
Pracujte s prohlížečkou dat DataPAQ, konkrétně s ukazateli účasti dětí ve věku 3-5 let na vzdělávání a odchody dětí na víceletá gymnázia.
Odpovězte následující dvě otázky.
-
Zavřeno: středa, 27. března 2024, 11.00
Vyplňte své přemýšlení během hodiny. Nebo odevzdejte v papírové verzi na konci hodiny.