12. Dopady krizí na vzdělávání v ČR - co nám přinesl (a vzal) covid, co před námi stojí s integrací dětí z Ukrajiny (4. 5., zoom, Magdalena Mouralová)
Příprava na hodinu
Zdroje
Pokuste se formulovat dva problémy vzdělávací politiky související se současnou přítomností uprchlíků z Ukrajiny v ČR.
Formulace veřejněpolitického problému by měla (1) obsahovat nějaký nedostatek v porovnání se žádoucím stavem / ideálem, který se (2) týká systému nebo jeho části či nějaké dostatečně velké skupiny lidí a (3) jehož řešení vyžaduje veřejnou intervenci (rozhodnutí na úrovni státu nebo jeho součástí nebo veřejných institucí, zacházení s veřejnými zdroji...)
Různí aktéři většinou definují různé problémy různým způsobem a boj o formulaci a vymezení problémů je součástí politiky (politics). Neexistují tedy jediné správné a universální formulace problémů, ale spíše vítězné nebo úspěšné formulace problémů.
Příklad pro lepší pochopení. V rámci tématu inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami bychom tak mohli formulovat např. následující problémy:
- Nízká připravenost učitelů na práci s heterogenní skupinou žáků.
- Slabá podpora politiky inkluze ze strany veřejnosti / pedagogů.
- Nedostatečný rozvoj potenciálu dětí s konkrétní vzdělávací potřebou (např. mimořádně nadaných dětí, dětí s vývojovou dysfázií)
- Nerovný přístup ke vzdělání žáků se sociálním a kulturním znevýhodnění v některých lokalitách (existence segregovaných škol a tříd, v nichž převládají romští žáci a žáci s dalším sociálním/kulturním/jazykovým znevýhodněním)
Naopak nevhodnými formulacemi by byly např.
- škodlivá inkluze (příliš obecné, není jasné v čem je přesně problém, komu a jak škodí)
- vzdělávání žáků s mentálním handicapem (neobsahuje nedostatek, není jasné co je problémem)
- nevhodný přístup konkrétního učitele (příliš specifické, netýká se systému nebo velké skupiny)
- žáci s konkrétním hendikepem zatěžují vzdělávací systém (nelze řešit veřejněpolitickou intervencí v našem hodnotovém řádu)