Vzdělávání žáků z kulturně odlišného prostředí
Osnova témat
-
Blok I - Moderní stát, etnická diverzita a role školy ve vzdělávání žáků ze sociokulturně odlišného prostředí
-
- Kulturní diverzita v globální společnosti, národní stát a role školy (sociální inkluze a mobilita) – institucionální podstata kulturní ne/homogenity ve společnosti, vyjednávání identit v současném světě
- Příčiny školní neúspěšnosti (kulturní, sociální, biologické teorie)
- Multikulturní společnost v ČR, resp. v zemích bohatého severu.
- Zákony garantující právo dítěte na vzdělání
-
-
-
- Sociální vyloučení a ne/možnost cesty za vzděláním (primární socializace)
- Sociální vyloučení a ne/možnost cesty za vzděláním (sekundární socializace, boj o identitu žáka)
- Nedobrovolná migrace dětí a její důsledky (nedobrovolná migrace a pocity dítěte, jazyk jako klíčová proměnná, integrace do vrstevnických skupin, konstrukce identit)
- Děti migrantů a jejich vzdělávací trajektorie (lineární versus segmentovaná asimilace, limity sociální mobility)
-
-
Blok III – Intervence do vzdělání žáků z kulturně odlišného prostředí ze strany rodiny popřípadě komunity
-
- Rodičovské strategie (pasivita x empowerment, vyjednávání mezi integrací a etnickou identitou)
- Vzdělávací aktivity menšin a migrantů jako cesta k uchování výchozí etnicity.
-
-
-
- Učitelé a způsoby ne/zvládání inkluze (zatížení stereotypem, sebereflexe, etnizace přístupu k žákům, respektování žákovské identity, možné strategie)
- Instituce, které ne/pomáhají škole ve vzdělávání žáků z kulturně odlišného prostředí
-
-
-
Možnost si vybrat ze dvou témat:
1. Reflektování zkušenosti žáka z kulturně odlišného prostředí (s migrační zkušeností/původem). Na základě zprostředkované zkušenosti (deklarovaných postojů) žáka uvažovat o povaze a důsledcích jeho kulturní odlišnosti. Důraz na individuální prožívání každého žáka i učitele.
2. Reflexe vlastní zkušenosti se vzděláváním žáků z kulturně odlišného prostředí. Popřípadě inventura vlastních předsudků, reflektování vlastních limitů a uvažování o strategiích, které je vhodné použít pro zvládání vlatních stereotypů. Lze pracovat s přiloženou odbornou literaturou.
Formální podmínky.
dle variant:
1. 3 normostrany textu minimálně
2. 2 normostrany textu minimálně.
To znamená velikost písma 12 Times New Roman/11 Calibri či Arial, řádkování 1,5.
-