Souvislá praxe na SŠ
Section outline
-
Podle principu postupné gradace praxe na SŠ navazuje na praxe předchozí a je vyvrcholením praktického působení studenta ve škole v rámci pregraduální přípravy. Souvislá pedagogická praxe navazuje na souvislou pedagogickou praxi s reflektivním seminářem I, vedenou na KČL. Studenti v období praxe absolvují alespoň čtyři hodiny náslechů; během praxe, která pro oba obory trvá čtyři týdny, samostatně odučí alespoň 12 vyučovacích hodin. Ideálně po každé vyučovací hodině proběhne reflexe s vedoucím učitelem. Reflektivní seminář je vypsán každý týden kromě týdnů souvislé pedagogické praxe ve školách, je povinný pro všechny zapsané studenty. Jeho náplní je příprava na pedagogickou praxi, resp. její reflexe. Reflexe bude spočívat jednak v řešení konkrétních výukových situací, s nimiž se studenti při výuce na daném typu školy setkají, za pomoci audio či video nahrávek jejich vlastní práce, a jednak v řešení vzorových klíčových nebo problematických výukových situací v českém jazyce (případové ministudie). Bude položen základ budoucího celoživotního vzdělávání, které již od začínajících učitelů vyžaduje uplatňování sebereflexe při osobním rozvoji a rozvoji profesních znalostí a dovedností, a základ schopnosti dobré spolupráce v oborové komunitě.
Čechová, M.; Styblík, V.: Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998.
Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha : Karolinum, 2005.
Štěpáník, S.; Šmejkalová, M.: Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK, 2017.
Tonucci, F.: Vyučovat nebo naučit? Praha : SVI PedF UK 1994.učebnice českého jazyka a literatury pro 3. stupeňPedagogickou praxi lze konat primárně ve školách a u učitelů z předloženého seznamu, jiné školy a jiní vyučující budou schvalováni pouze výjimečně po dohodě s vedoucím praxe. Během souvislé pedagogické praxe se posluchači aktivně zapojují do výchovně vzdělávacího procesu na vybrané střední škole, přebírají úvazek svého fakultního učitele a pod jeho vedením plní roli učitele. Účastní se i dalších činností souvisejících s během školy - dozory, schůze apod. Nejpozději třetí den po zahájení praxe studenti dodají vedoucímu praxe rozvrh s vyznačenými vyučovacími hodinami. Dále dodají smlouvu pro vedoucího učitele praxí ve dvou vyhotoveních - k dispozici na katedře.
Požadavkem k zápočtu je soubor obsahující:
- 4 reflektované náslechy a 12 reflektovaných vyučovacích hodin, doloženo reflektovanými přípravami na hodinu (vzor viz in Štěpáník, S. & Šmejkalová, M. (2017). Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK, s. 62-63, 114-121);
- alespoň 1 rozbor výukové situace dle metodiky 3A (podrobnosti budou sděleny na prvním semináři);
- hodnocení vedoucího/fakultního učitele;
- vlastní reflexe praxe (cca 1 stránka A4) se shrnutím, jak se studentovi / studentce podařilo naplnit před praxí vytyčený cíl.
Pravopisné a gramatické chyby, jakož i nedostatečná znalost oborového obsahu budou důvodem k neudělení zápočtu.Studenti, kteří budou vykonávat praxi mimo Prahu - po předchozí dohodě s vedoucím praxe -, k souboru z praxe přiloží audio či videonahrávku minimálně dvou vyučovacích hodin. Na nahrávce smí být vidět pouze vyučující-praktikující student/ka, nikoliv žáci. Téma hodiny musí být jazykové, ne literární. Zápočet bude udělen až po analýze nahrávky vedoucím praxe. Studentům, kteří vyučují na základní škole, nelze praxi II uznat, neboť se jedná o praxi na SŠ. Pedagogickou praxi konají i studenti, kteří na SŠ již vyučují; pochopitelně tam, kde jsou zaměstnáni.
-
V odborné literatuře zjistěte, kdo je to reflektivní praktik a jaké jsou jeho atributy. Zjistěte, jakým způsobem se provádí reflexe výuky. Které aspekty je třeba reflektovat?
Doporučená literatura:
Štěpáník, S. (2019). O nutnosti obsahově zaměřeného přístupu v didaktice češtiny. Didaktické studie, 11(1), 13–25.
Štěpáník, S. & Šmejkalová, M. (2017). Průvodce začínajícího češtináře. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
-
Připravte se na výuku. Sledujte propojení cílů, obsahů a metod.
Doporučená literatura:
Štěpáník, S., Šmejkalová, M. (2017). Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK.
-
Z hospitované výuky vyberte jednu konkrétní výukovou situaci, kterou považujete z hlediska cílů výuky a práce s obsahem za klíčovou. Analyzujte ji dle pravidel metodiky 3A.
Literatura:
Janík, T. et al. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita.
Štěpáník, S. (2016). Výuková situace: Transformace větného členu na větu a naopak v kontextu větného rozboru. Komenský; dostupné online na https://www.ped.muni.cz/komensky/didactica-viva/166-vyukova-situace-transformace-vetneho-clenu-na-vetu-a-naopak-v-kontextu-vetneho-rozboru.
a jiné didaktické kazuistiky v časopise Komenský (rubrika Didactica Viva) -
Napište zevrubné zhodnocení praxe s důrazem na
- cíle,
- práci s obsahem,
- obecné parametry komunikace a interakce ve třídě,
- způsoby hodnocení.