A - Povinné aktivity
Povinných aktivit v kurzu je 13, jejich časová náročnost je ale velmi různá - vstupní test je na pár desítek minut, napsaní eseje třeba na 15 hodin. Splněné aktivity budete mít zaškrtnuté fajfkou vpravo, takže by mělo být dobře přehledné, kolik vám toho v kurzu ještě zbývá. Pokud se domníváte, že máte splněno, ale není to vyznačeno ani po týdnu, zkontrolujte si ještě jednou zadání a případně se ozvěte. Ideálně přes fórum (aktivita B1), protože to může být relevantní i pro někoho dalšího.
Vyplňte prosím vstupní test/dotazník. Nebojte se, nebude nijak hodnocen, slouží ke zmapování vašich potřeb (primárně pro nás) a pro zjišťování vašeho učebního pokroku (pro nás, ale hlavně pro vás). Odpovídejte tedy pokud možno z patra a bez vyhledávání správných odpovědí. Vůbec nevadí, když někde odpovíte špatně nebo třeba nebudete vůbec vědět, na co se vás ptáme. Klidně napište u takové otázky do odpovědního pole třeba "netuším".
Bez vyplnění dotazníku se Vám nezveřejní další aktivity v kurzu.
E-learningový modul je zaměřen na kritické myšlení a čtení. Představíme v něm základní vymezení kritického myšlení a osvětlíme jeho význam pro vysokoškolské studium. Především se ale budeme soustředit na kritické čtení textů, vyzkoušíte si popis, analýzu i hodnocení textů, budete shrnovat texty, posuzovat jejich využitelnost pro různé výzkumné úlohy, rozlišovat různé argumentační opory a posuzovat důvěryhodnost argumentů a také konfrontovat texty mezi sebou.
V modulu se bude pracovat se třemi texty, které jsou rovněž vyvěšeny níže (odkazy na ně jsou i v samotném modulu). Počítejte s tím, že modul je poměrně dlouhý a jeho poctivé projití Vám bude trvat minimálně 2 hodiny. Bohužel si nejsme jistí, jestli se ukládají výsledky i při přerušení, pro jistotu tedy doporučujeme si především otevřené odpovědi kopírovat i někam vedle (budeme v tomto ohledu rádi i za informaci od vás).
Po dokončení modulu prosím ještě vyplňte krátký dotazník.
Po absolvování e-learningu prosím ještě vyplňte krátký dotazník.
Projděte si e-learningový modul a pak vyplňte test.
Pro splnění povinnosti A3 je nutné úspěšně absolvovat tento test, který ověřuje některé dovednosti týkající se vyhledávání zdrojů a citování. test obsahuje 15 otázek a je třeba jej na konci odeslat.
Elektronická publikace s dobrým vysvětlením a velmi podrobnými návody na citování různých typů dokumentů. Doplňkový zdroj pro všechny, kteří tápou v citování.
Podklad pro e-learning k prostudování. Modul bude doplněn testem k ověření osvojení pravidel psaní odborných textů.
- Najděte odborný text (český, anglický) na téma relevantní pro studovaný obor (veřejná/sociální politika, sociologie, politologie, demografie).
- Rozsah textu musí být minimálně 15 normostran.
- Musí se jednat o článek z odborného recenzovaného časopisu nebo o kapitolu z odborné knihy, nikoliv však učebnice.
- Text může být součástí doporučené literatury na jiný předmět v rámci studia nebo může být přípravou na psaní seminární práce na jiný kurz.
- Tentýž text si mohou vybrat maximálně 3 studenti/ky. Směrodatné je datum zanesení textu do sdílené tabulky.
- Dříve než začnete text důkladně číst, doporučujeme jej vložit do sdílené tabulky. Předejte tak problémům, pokud byste si vybrali nevhodný text (vyučující budou databázi průběžně prohlížet a texty "schvalovat") či text, s kterým již pracuje více vašich spolužáků. Jeden text mohou zpracovávat pouze tři studující (připomínáme, že se jedná o individuální úkol, pracujte samostatně a dodržujte pravidla akademické etiky).
- Text důkladně přečtěte a vytvořte z něj konspekt. Ten by měl obsahovat:
- kompletní bibliografické údaje o textu,
- parafrázi hlavních myšlenek textu (vlastními slovy),
- shrnutí základních argumentů, o něž se opírají tyto myšlenky,
- výběr klíčových termínů a formulací (přímá citace s korektním odlišením a uvedením odkazu),
- vlastní reflexi textu (jak se Vám text líbil, co je v něm pro Vás zajímavé, v čem Vás inspiroval, jak se má k jiným textům a informacím, co by s ní šlo dělat dále),
- rozsah konspektu by měl být 2000 až 5000 znaků.
- Najděte odborný text (český, anglický) na téma relevantní pro studovaný obor (veřejná/sociální politika, sociologie, politologie, demografie).
Do sdílené tabulky zaneste údaje o vybraném textu. Díky.
A6 - Seminář 1
Aktivita zahrnuje aktivní účast na semináři a vypracování přípravy k němu.
Před seminářem je nutné mít vybraný a přečtený odborný text, který budete konspektovat (aktivita A5). Na semináři budeme pracovat s tímto podkladem (odkaz vede na google dokument, který si můžete zkopírovat a uložit na svůj drive a vyplňovat pak přímo do něj, ve formátu MS Word je materiál také k dispozici níže). Položky P1-P3 prosím před seminářem vyplňte také do dotazníku níže, a to nejpozději 24 h před seminářem. Díky moc.
Pro inspiraci se můžete podívat na ukázkové řešení (otázka 5 z ukázky není letos zadána).
A7- Seminář 2
Aktivita zahrnuje aktivní účast na semináři a vypracování přípravy k němu (odevzdat den před seminářem a mít k dispozici na semináři).
Na druhém semináři budete opět rozděleni do 6 slupin, do nichž se můžete zapisovat. Budeme reflektovat vyhledávání zdrojů a jejich aktivní čtení a diskutovat strukturu esejí a jejich argumentační linku. Budeme pracovat s podkladem, který máte k dispozici ve formě sdíleného dokumentu na Gdrive. Máte k němu z pochopitelných důvodů jen práva čtenáře, než do něj začnete něco vyplňovat, musíte si z něj vytvořit kopii, kterou ideálně rovnou nahrajte do složky svého semináře. Kopii pojmenujte svým jménem! S dokumentem můžete pracovat offline ve svém počítači nebo online přímo ve složce svého semináře na G drive (K, L, M, N, O, P). Složky jsou přístupné jen z účtů FSV (pokud studenti z PřF nemají email FSV, prosím o poslání žádosti o přístup do konkrétní skupiny, dám vám jej individuálně).
Pro přípravu na seminář je třeba udělat následující:
- Najít další tři odborné texty vyjadřující se k vaší tezi a přečíst je (celkem tedy budete mít přečteny minimálně 4 texty, z nichž alespoň jeden by měl být v angličtině). Všechny texty vyplňte do kolonky C podkladu ve formě kompletního bibliografického záznamu dle ČSN ISO 690.
- Při čtení uplatnit dvě z technik aktivního čtení, které jsou shrnuty zde. Které techniky jste zkusili a jaké to bylo, vyplňte do kolonek C a D podkladu.
- Na základě přečtených textů navrhnout argumentaci pro esej, zejména formulaci teze či otázky (kolonka A) a formulaci argumentů a protiargumentů (kolonka B). Zde můžete částečně zkopírovat přípravu na seminář 1, nicméně je možné i tezi a argumenty reformulovat, pokud jste se nějak posunuli. Každý argument by se měl opírat o nějaký zdroj, a to ve formě přímé citace, parafráze či souhrnu, přičemž alespoň v jednom případě se pokuste o parafrázi. Do druhého sloupce prosím zkopírujte úryvek ze zdroje, který citujete nebo parafrázujete.
Příprava musí být nejpozději 24 hodin před seminářem k dispozici ve složce příslušného semináře na G drive (K, L, M, N, O, P).
Zapište se do jedné ze skupin na druhý seminář. Uspořádání bude podobné jako u prvního semináře. Bude trvat 60 minut a bude v přibližně dvacetičlenných skupinách. 24 hodin před seminářem je třeba odevzdat podklad.
V rámci aktivity jsou odevzdávány různé verze eseje a je k ním poskytována zpětná vazba.
1) odevzdání první verze eseje k formální kontrole spolužákem
2) kontrola formální stránky eseje spolužáka/čky
3) odevzdání formálně zkontrolované (příp. opravené) verze eseje k věcné zpětné vazbě
4) poskytnutí zpětné vazby k argumentační lince od spolužáka/ů (paralelně poskytuje zpětnou vazbu též vyučující)
5) odevzdání přepracované finální verze eseje s vypořádanými připomínkami spolužáků a vyučujících
Esej by měla splňovat tyto požadavky:
- věnovat se tématu relevantnímu pro veřejnou/sociální politiku, sociologii, politologii či demografii;
- mít stanovenou jasnou tezi nebo otázku;
- předložit alespoň tři argumenty podporující, rozvíjející, doplňující, problematizující či vyvracející tezi nebo tři různé odpovědi na stanovenou otázku, které se opírají o odborné zdroje;
- obsahovat úvod, diskusi/syntézu argumentů/odpovědí a závěr, v němž vyjádříte vlastní stanovisko;
- být členěna do odstavců, z nichž každý odpovídá jedné základní myšlence;
- obsahovat název, jméno autora, účel a datum vzniku dokumentu, seznam použitých zdrojů, čísla stránek;
- vycházet alespoň ze tří odborných zdrojů (odborné články, odborné knihy, výzkumné zprávy ad.), z nichž je alespoň jeden anglický;
- zdroje citovat korektně, úplně a jednotně, ideálně dle normy ISO 690 a užívat harvardský styl (příp. styl poznámek pod čarou);
- obsahovat alespoň jednu parafrázi;
- používat odborný styl (bez expresivních výrazů, obraznosti), odborné termíny a gramaticky správnou češtinou;
- provazovat jednotlivé věty a odstavce;
- být jednotně zfromátován, bez základních typografických chyb;
- být odevzdán včas a v čitelném formátu.
Test je není hodnocen, ale slouží pro zmapování toho, co už víte a umíte (a případně i toho, kde máte ještě mezery). Uvítáme, když budete odpovídat z patra a bez vyhledávání odpovědí. Poskytne to více informací i vám samotným.