Čeština nerodilých mluvčích ABO100997 2022
Section outline
-
Na příští seminář...
- si prosím přečtěte text o chybové a kontrastivní analýze a mezijazyku (česky, příp. anglický originál ve třetí kapitole Troike: Introduction to SLA) a článek M. Hrdličky "Jazyková chyba a práce s ní v jazykovém vyučování" v přiložené práci Čeština - cílový jazyk a korpusy, s. 89 - 106 a připravte se k diskusi.
- projděte přiložené texty od nerodilých mluvčích a připravte si komentář
-
Podívejte se na soubor Sebehodnocení a zkuste se zařadit do určité úrovně v cizím jazyce, kterému jste se učil/a. Označte prosím všechny dovednosti, je možné, že se Vaše úroveň bude v různých dovednostech lišit.
-
Na seminář 24. března všichni prosím čtěte text od Evy Složilové "Companion Volume".
-
Na příště si prosím přečtěte texty o mluvčích s mateřštinou ruštinou a ukrajinštinou.
-
Doporučená četba:
S. Škodová a L. Doleží "Výuka češtiny pro děti- cizince v předškolním věku - základní doporučení", s. 75-82. Najdete ho v odkazu na pdf.
-
Doporučená četba:
2 texty o výuce vietnamských studentů.
-
-
Pro závěrečnou práci máte dvě možnosti:
1. práce s texty nerodilých mluvčích
2. kazuistika1. Ukázka projevu nerodilého mluvčího (nebo různých mluvčích) a jeho analýza. Následně návrh aktivit pro rozvoj jazykové kompetence. Při návrhu aktivit postupujte od cvičení na úrovni slov a dále vět (např. výběr vhodné koncovky nebo slova ve větě) ke komunikačním cvičením, ideálně k samostatné produkci, kde by procvičovaný jev využil, celkem cca 5 - 7 cvičení. Doporučený celkový rozsah včetně ukázek projevu 3 - 5 NS. Analýza texů musí být provedena formou souvislého textu (úvod, stať a závěr), nikoli v bodech.
Pro ty, kdo učí, se nabízí sebrat několik textů jednoho studenta nebo studentů jedné úrovně. Ti z vás, kteří neučí, mohou např. provést korpusovou analýzu vybraného jevu u různých skupin studentů.
2. Kazuistika (případová studie)
Popis případu jednoho nerodilého mluvčího, případně skupiny, včetně ukázek projevu. Zde nenavrhujete konkrétní cvičení, ale můžete doporučit, na co by se měl při dalším osvojování češtiny zaměřit.
Doporučený rozsah 3 - 5 NS.Vybrané téma se samozřejmě může týkat vaší diplomové práce. Inspirovat se můžete prezentacemi z minulých semestrů.
-