Praktická jazyková cvičení II
Section outline
-
Vážení studenti,
kurz praktická jazyková cvičení vás má uvést do role aktivních uživatelů perského jazyka. Aby se nám to společně podařilo, je nutné věnovat perštině každý den alespoň hodinu přípravy. K tomu vám bude napomáhat nejen nová cvičebnice, ale zejména nahrávky tematizované hovorové perštiny, které si budete doma přehrávat a na základě zadaných úkolů analyzovat, překládat či využívat pro vytváření konverzačních témat a esejí. V rámci společné úterní hodiny se proto vždy připravíme na celý následující týden, a to četbou a překladem z učebnice, aktivním procvičením předchozího tématu za použití slovní zásoby z předchozí probírané lekce a poslechem motivačního videa, které vás připraví na téma následující.
Vaše úkoly budou každý týden zhruba tohoto rázu:
- přepis a překlad z perštiny krátkého a jednoduchého poslechu
- cvičení z učebnice na základě porozumění základnímu textu
- příprava konverzačního tématu na následující hodinu, na základě videa, které je nahráno v moodlu
Tolerance absence: 2 neomluvené hodiny
atestace bude udělena na základě:
- aktivní účasti v hodinách
- plnění úkolů dle nastaveného plánu
-
Obsah hodiny:
- - seznámení s novými studijními materiály
- - prezentace v moodlu, kde materiály dohledat
- - první lekce cvičebnice (četba a překlad)
- - konverzace, téma:
تعطیلات خوش گذشت؟
طولانیترین تعطیلات سال به پایان رسیده و میتوان حدس زد که از همین حالا به فکر تعطیلات سال آینده هستید.
تعطیلات تابستان بهترین تعطیلاتی است که هر چکی منتظر رسیدن آن است. انرژی مثبتی که تعطیلات دارد همراه با طولانیترین تعطیلات دست به دست هم میدهد تا ما را برای برنامهریزی و لذت بردن از آن آماده کندúkoly:
Středa (2.10.) - odevzdat přepsané a přiložené video
pátek (4.10.) - nahrát čtení článku na str. 10 učebnice
neděle (6.10.) - cvičení na str. 12, 13. Vytisknout, doplnit, PŘELOŽIT!!!!, naskenovat (nafotit) a nahrát do moodlu
pondělí (7.10.) - do 20. hod! - poslání výrazů z konverzačního videa, viz úkol ke konverzačnímu tématu
úterý (8.10.) - konverzace ve dvojici, za užití slovní zásoby z učebnice a videa
na následující hodinu: rozhovor mezi 2 studenty: téma: خانه رویایی شما چگونه به نظر می رسد؟
-
-
-
1) فرم ها ی غیر شخصی
2) analýza videa (pro jistotu dávám ještě sem, kdyby to někteří nenašli u videa):
1) na začátku novinář zpovídá různé osoby, na co se jich ptá a co mu lidé odpovídají?2) v 11.50 sestupuje starý muž po schodech, na co si stěžuje?3) přeložte proslov obviněného - od 9.50 do 10.304) v seriálu se několiktát objevily následující výrazy - napište je: obviněný, soud, rozsudek, nevinný, popravit5) najděte a vypiště všechny 1) neosobní fráze 2) taarofní a jinak zdvořilostní fráze (nemusíte nakoukávat celý díl, je toho dost do poloviny....)6) v seriálu je používán výraz pro "podvod"v poněkud zvlášní, frázové podobě - najděte jej a napiště a zkuste vymyslet další podobnou větu, v níž byste výraz použili3) esej - můj pobyt v Íránu (ti kteří nebyli v Íránu - jak se žije v Čechách s koronou:)
-
1) poslechněte si četbu textu od Mony (poslala jsem ho do WA) a několikrát si zkuste přečíst text nahlas sami. Nemusíte mi nahrávat do moodlu, ale buďte poctiví sami k sobě:)
2) Celý text přeložte do ČJ a nahrajte do moodlu
3) Vymyslete si fiktivní rozhovor buďto A) ve směnárně, nebo B) v bance, nebo C) na obchodním jednání a nahrajte ho (hlasově) do moodlu - využijte co nejvíce ze slovní zásoby textu.
4) Odpovězte na otázky (persky):
در اسکناس های پول چک تصویر چه کسی پیدا است ؟
واحد پول تاجیکی چه است؟
آیا یک ارز خارجی میشناسید که مثل پول ایرانی واحد به طور سنتی به کار میرود ؟
ماهی چند بار و چه مبلغی به حساب خودتان میریزید؟ -
1) četba textu a překlad ve WA
2) text k analýze v příloze - DÚ
-
1) jednoduchá slovní zásoba, z níž mnohé znáte - tentokrát prosím přečtěte vy sami a nahrajte mi do moodlu.
2) posílám snímky textu s drobnými vysvětlivkami
3) kratičké video z nedávné doby - přeložte, co dívky v metru říkají (můžete i pár slov z písně, kterou zpívají)
4) extra text s úkoly