Žitý svět každodennosti: Četba textů z fenomenologické sociologie (2019/20)
Section outline
-
Husserl, Edmund. 2011. „I. přednáška: Přirozený postoj myšlení a věda…“ Pp. 25–32 in E. Husserl: Idea fenomenologie (a dva texty Jana Patočky). Praha: Oikoymenh.
OTÁZKY K TEXTU:
(1) Čím se liší "přirozený" a "filosofický" postoj ducha?
(2) V čem podle Husserla spočívají hlavní úkoly teorie poznání?
(3) Jak Husserl chápe základní principy fenomenologické filosofie? -
Schütz, Alfred. 2013. „Každodenná a vedecká interpretácia ľudského konania.“ Pp. 280–332 in D. Alieva, M. Tížik (eds.): Príspevok Alfreda Schütza k sociologickej teórii. Praha / Bratislava: SLON / SAV.
OTÁZKY K TEXTU:
(1) V čem spočívá podle Schütze hlavní rozdíl mezi přírodními a sociálními vědami?
(2) Na čem je založen intersubjektivní charakter každodenního vědění?
(3) Čím se vyznačuje specifický postoj sociálního vědce k subjektu jeho zkoumání? -
Gurwitsch, Aron. 1961. „Schütz’s Conception of the Common-Sense World as Social Reality.“ Sozialwissenschaftliches Archiv Konstanz, strojopis s rukopisnými korekcemi, kat. č. D1a, 18 s.
OTÁZKY K TEXTU:
(1) Jaký má podle Gurwitsche význam "socializace" vzhledem k žitému světu?
(2) V jakém vztahu jsou motivy-aby a motivy-protože k lidskému jednání?
(3) V čem se zejména liší fenomenologická koncepce Husserla a Schütze? -
Merleau-Ponty, Maurice. 2011. „Primát vnímání a jeho filosofické důsledky.“ Pp. 35–57 in M. Merleau-Ponty: Primát vnímání a jeho filosofické důsledky. Praha: Togga.
OTÁZKY K TEXTU:
(1) V čem spočívá "praktická syntéza", která je podle Merleau-Pontyho základem lidského vnímání?
(2) Jaký je podle autora hlavní přínos tvarové psychologie (Gestaltpsychologie)?
(3) Jaké "sociologické" souvislosti má Merleau-Pontyho koncepce? -
Luckmann, Thomas. 2010. „Úvahy o komunikativní konstrukci reality.“ Historická sociologie 1/2011: 103–110.
OTÁZKY K TEXTU:
(1) Co znamená tvrzení, že sociální vědy jsou ve vztahu ke svému předmětu "reflexivní"?
(2) V čem spočívá "paradigmatická změna" spojená se vztahem sociologie a lingvistiky?
(3) S jakou hlavní metodologickou obtíží se potýká sociálněvědní zkoumání komunikativní interakce? -
Šrubař, Ilja. 2017. „Sociologie jako sociologie vědění.“ Sociologický bulletin České sociologické společnosti 2016, s. 33–48.
OTÁZKY K TEXTU:
(1) V čem spočívá hlavní přínos sociologie vědění jako nového paradigmatu v rámci sociologie?
(2) Jaké diskurzivní charakteristiky má klasická sociologie (u Marxe, Spencera, Durkheima a Tönniese)?
(3) Jaké tři roviny lze identifikovat na úrovni "sebepopisných narativů" společnosti; čím se od sebe liší? -
Garfinkel, Harold – Livingston, Eric. 2003. „Phenomenal field properties of order in formatted queues and their neglected standing in the current situation of inquiry.“ Visual Studies 18(1): 21–28.
OTÁZKY K TEXTU:
(1) Jakých deset vlastností (properties) zakládá relevanci "fronty" coby předmětu sociologického zájmu?
(2) V jakém vztahu je text popisující studovaný objekt a tento studovaný objekt samotný?
(3) V čem spočívá metodologie "výprav" (tours)? Čemu se podobá? -
Dreher, Jochen. 2009. „Phenomenology of Friendship.“ Human Studies 32(4): 401–417.
OTÁZKY K TEXTU:
(1) V jakém vztahu je fenomenologie a sociologie podle Thomase Luckmanna? Jaký je rozdíl mezi "konstrukcí" a "konstitucí"?
(2) Jak podle Drehera probíhá "konstituce" přátelství?
(3) Jak podle Drehera probíhá "konstrukce" přátelství? -
Eberle, Thomas. 2013. „Phenomenological Sociology Reconsidered: On The New Orleans Sniper.“ Human Studies 36(1), Special Issue: Violence – Phenomenological Contributions (Spring 2013): 121–132.
OTÁZKY K TEXTU:
(1) Jaké téma, výzkumnou otázku a záměr má kniha Fran Waksler "The New Orleans Sniper"? Z čeho sestávají její data?
(2) K jakým závěrům Waksler dospívá?
(3) Proč Eberle soudí, že studie Wakslerové bude patrně jinak interpretována v Německu a jinak v USA? -
Liberman, Ken. 2018. „Objectivation Practices.“ Social Interaction: Video-Based Studies of Human Sociality 1(2). Dostupné on-line z: https://tidsskrift.dk/socialinteraction/article/view/110037/159343
OTÁZKY K TEXTU:
(1) Jakou inspiraci nachází Liberman v díle Georga Simmela?
(2) V jakém smyslu je lidské jednání „zapleteno v okolnostech“ (tangled in circumstantiality)?
(3) Jaké jsou hlavní aspekty Libermanova modelu „objektivace“?