Fyziologie D0103338
Aperçu des sections
-
Co zde najdete:
- KAPITOLA PRVNÍ: SEMINÁŘE LETNÍ SEMESTR - vše potřebné na domácí přípravu
- KAPITOLA DRUHÁ: PŘEDNÁŠKY - prezentace, zimní a letní semestr 2023/2024
- KAPITOLA TŘETÍ: PŘEDNÁŠKY - videozáznamy přednášek z akademického roku 2020/2021
- KAPITOLA ČTVRTÁ: SEMINÁŘE ZIMNÍ SEMESTR
Co ještě potřebujete, ale najdete jinde:
- Rozvrhy viz SIS
- Sylabus viz SIS
- Zkouškové otázky viz SIS
- Přehled získaných kreditů viz MS Teams
- Kontakty viz WEB Ústavu fyziologie
Jaké podmínky musíte splnit pro získání zápočtu v letním semestru 2023/2024
- Účast na seminářích je povinná, student má povolené 2 absence / semestr a předmět (stanoveno dle opatření děkana č. 4/2022).
- Zpracování a úspěšnou prezentaci alespoň jednoho z nabízených témat.
- Zisk 12 kreditů (nejde o kredity ECTS) za aktivní práci během semináře v letním semestru. V případě kruhů, kde výuka odpadá, se počet kreditů snižuje o příslušný počet odpadajících seminářů. Případné chybějící kredity lze získat zpracováním další prezentace na některé z volných nabízených témat či vypracováním speciálních úkolů zadaných vyučujícím po vzájemné domluvě.
- Úspěšné provedení 4 testů. Okruhy testových otázek budou následující:
· Ledviny a ABR
· Endokrinologie
· GIT
· Neurofyziologie
-
V následující sekci naleznete vše potřebné pro domácí přípravu na každý jednotlivý seminář letního i zimního semestru.
Domácí příprava je nedílnou a nezbytnou součástí semináře.
-
2.1. Vyšetření funkce glomerulů, přednosti a limity jednotlivých metod
2.2. Vyšetření funkce tubulů
3.1. Vznik kortikopapilárního osmotického gradientu mechanismem protiproudové multiplikace v Henleyho kličce.
4.1. Vysvětlete pojem pufr a princip jeho fungování v rámci regulace ABR. Vysvětlete pojem pufrové baze (buffer base). Vyjmenujte pufrové baze používané v lidském těle a posuďte jejich podíl, pokud jde o jejich zastoupení v celkové pufrační kapacitě organismu a pokud jde o prostorové lokalizace.
4.2. Jak se v regulaci ABR uplatňuje respirační systém? Který pufrační systém je jeho prostřednictvím do regulace ABR zapojen?
5.1. Shrňte a zdůvodněte tkáňové účinky hormonů štítné žlázy.
5.2. Shrňte a zdůvodněte tkáňové účinky glukokortikoidů.
6.1. Vysvětlete rozdíly: inzulin dependentní a independentní vstup glukózy do tkání a inzulin senzitvní a insenzitivní tkáně, uveďte příklady
6.2. Metabolická specifika a fyziologická úloha hnědého tuku
7.1. Popište jednotlivé obecné úrovně řízení motility trávící trubice
7.2. Popište principy spuštění a mechanismus zvracení
8.1. Vyjmenujte a vysvětlete funkci protektivních a agresivních faktorů, které ovlivňují stav sliznice žaludeční stěny
8.2. Popište princip fungování a význam žlučových kyselin pro trávení
9.1. Vznik excitačních a inhibičních postsynaptických potenciálů, jejich šíření, časová a prostorová sumace, zpracování signálu v neuronech
9.2. Vedení vzruchu periferním nervem – mechanizmus, typy vláken, co má vliv na rychlost vedení, poruchy vedení, hypoxický kondukční blok - „přesezená noha“
10.1. Zapojení různých korových center při tvorbě řeči
10.2. Dolní a horní motoneuron – rozdíly v řízení motoriky
11.1. Typy vln registrovaných pomocí EEG (amplituda, frekvence...). Co je podstatou rozdílu těchto parametrů?
11.2. Evokované potenciály (principy měření, modality, interpretace)
12.1. Fotopické a skotopické vidění, adaptace na tmu, fyziologický centrální skotom
12.2. Vysvětlete princip jednotlivých typů nystagmu
https://www.akutne.cz/algorithm/cs/263-crush-syndrom/ -
-
-
-
Zde naleznete odkazy na videozáznam přednášek z roku 2020/2021, dále prezentace k některým přednáškám z minulých let a konečně i vybrané doplňující materiály např. počítačové simulace fyziologických experimentů nebo animace průběhu fyziologických dějů.
-
-
Akční potenciál - simulace (program ke stažení) Fichier
také volně ke stažení zde: http://spider.science.strath.ac.uk/sipbs/page.php?page=software_sims
-
Membránový potenciál - simulace (program ke stažení) Fichier
Jednoduchý simulátor Nernstovy/Goldmannovy rovnice ukazující vliv různých faktorů na membránový potenciál.
-
-
-
-
-
-
-
-