Vyučující: PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D.
Anotace: Předmět studujícím nabízí seznámení se sociologií vzdělávání, což je hraniční disciplína na pomezí mezi sociologií a pedagogikou. Školy plní ve společnosti mnoho funkcí: seznamuje jedince s jejich místem ve společnosti či sociální skupině, připravuje jej na budoucí zaměstnání či informují členy společnosti o sociálních normách a hodnotách. Výchova je podobně významný sociální fenomén. Tento předmět je věnován základním otázkám sociologie vzdělání a vzdělanosti.
Základní literatura:
Hamplová, Dana; Katrňák, Tomáš (eds.). Na vzdělání záleží: jak vzdělanostní rozdíly ovlivňují osudy lidí v české společnosti. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2018.
Havlík, Radovan; Koťa, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002.
Illich, Ivan. Odškolnění společnosti. Polemický spis. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001.
Jarkovská, Lucie. Školní třída pod genderovou lupou. Sociologický časopis. 2009, roč. 45, č. 4, s. 727–752.
Simonová, Natalie. Vzdělanostní nerovnosti v české společnosti. Vývoj od počátku 20. století do současnosti. Praha: Sociologické nakladatelství, 2011.
Další literatura bude doporučena během kurzu.