Aperçu des sections

  • Hodnocení konspektů

    Konspekty se nově hodnotí, a to třemi stupni:

    + výborný konspekt, dobře shrnuje text a obsahuje inspirativní myšlenky (uděluje se spíše výjimečně, víc ocenění konspektu stupněm + může pomoci u zkoušky při nerozhodné známce)

    * podařený konspekt, dobře shrnuje text a formuluje vlastní hodnocení a myšlenky

    - neuspokojivý konspekt, je třeba jej zpracovat znovu a lépe

  • Mélský dialog ve své době a dnes

    Otázky ke konspektu 

    (připomínám, že důležitou složkou konspektu je zhodnocení textů a zaujetí vlastního pohledu)

    1. Jak souvisejí hodnoty popsané Periklem v jeho řeči nad padlými s mocenskými argumenty v jeho poslední řeči a v Mélském dialogu? Jakou roli v těchto hodnotách hrají instituce a jakou vztah k moři? 

    2. Proč Athéňané odmítají v Mélském dialogu jednat o argumentech pronášených Mélskými? V čem se liší typ argumentace obou stran?  

    3. Jaké jsou podle těchto textů možnosti silných a slabých?

    4. Jaký význam má jaderná převaha jednoho aktéra podle Bělohradského a podle Jocha? Jak to souvisí s Mélským dialogem? 

  • Středověk neskončil...?

  • Dlouhé 16. století podle Wallersteina a španělský pokus o světoimpérium

    Čteme s. 299-342 z Wallersteinovy knihy Modern World-System I a sedmistránkový článek stejného autora.

    Otázky ke konspektu:

    1. Na jakých základech mohl Karel V. doufat, že vytvoří světo-impérium? Proč jeho pokus selhal?

    2. Jakou roli ve světosystému získalo na přelomu 16. a 17 Nizozemí a na základě čeho?

    3. Co je podle Wallersteina periferie, semiperiferie a jádro? Jak se jejich odlišení projevuje na popisu Polska, Benátek a Velké Británie? 

  • Wallerstein ještě jednou

    Vzhledem k tomu, že jsme se na hodině sešli dva, jsem ji zrušil, a Wallersteinův pohled na dlouhé šestnácté století probereme příště. To dává těm, kdo ještě neodevzdali konspekt, příležitost jej do pondělí odevzdat. Zároveň bych připomněl, že jako s předpokladem ke zkoušce se počítá i s aktivní účastí v hodinách, s výjimkou těch studujících, kterým výuka koliduje s jiným předmětem a které jsem této povinnosti zprostil. 

  • Kissinger o zrodu evropského systému

    Čteme kapitolu z knihy Umění diplomacie. Na s. 60 chybí ve skenu jeden řádek, který zní: "vladaře o nutnosti vstoupit do konfliktu na straně protestantských knížat -", na s. 61 chybí půl řádku ve znění: "mluvnějších kritik pochází z pera proslulého učence". 

    Otázky ke konspektu:

    1. Jak z Kissingerova textu rozumíte obecným charakteristikám konceptu raison d´État a rovnováha moci?

    2. Jak se podle něj projevovaly v evropské politice 17. a 18. století? 

    3. Jaké jsou podle vás možnosti a meze těchto konceptů, pokud je používají státníci pro formulaci zahraniční politiky - a jaké, pokud jich užívají vědci pro analýzu mezinárodní politiky? 

  • Scénáristika a předvídání politiky

    Na příští hodinu nebudeme psát konspekty, prosím vás ale, abyste si i přesto četbu přečetli.

    Hlavním textem bude článek Ondřeje Ditrycha Scenáristika jako metoda v mezinárodních vztazích (https://mv.iir.cz/index.php/mv/article/view/714, vložím ho i níže), zároveň k tomu budeme číst debatu nad scénáři Evropských hodnot, viz opět Ditrychův článek Jak se dělá hrozba http://www.iir.cz/article/jak-se-dela-hrozba, případně (volitelně) rozhlasová debata o ní na stejném odkazu, stanovisko Podivné postupy Evropských hodnot. Mluvme o bezpečnosti, ale bez ideologie dostupné zde: https://www.lidovky.cz/mluvme-o-bezpecnosti-ale-bez-ideologie-dh6-/nazory.aspx?c=A161105_102245_ln_nazory_sij a "Reakce na text “Podivné postupy Evropských hodnot. Mluvme o bezpečnosti, ale bez ideologie”, který vyšel na serveru Lidovky.cz." dostupná zde: http://www.evropskehodnoty.cz/pro-media/na-pravou-miru (musíte ji ovšem najít mezi dalšími reakcemi, je za "nepravdou č. 8"). a podívejte se prosím (aspoň zběžně) na ty samotné scénáře zde: http://www.evropskehodnoty.cz/wp-content/uploads/2016/10/Sc%C3%A9n%C3%A1%C5%99e-v%C3%BDvoje-politicko-bezpe%C4%8Dnostn%C3%ADho-prost%C5%99ed%C3%AD-z-pohledu-z%C3%A1jm%C5%AF-%C4%8Cesk%C3%A9-republiky-2016-%E2%80%93-2019.pdf 

  • Kissinger o koncertu velmocí

    Otázky ke konspektu:

    1. Proč bylo podle Kissingera uspořádání po napoleonských válkách stabilní?

    2. Jak se lišily motivace a postoje Ruska, Rakouska a Velké Británie? 

    3. Jak Kissinger charakterizuje britskou zahraniční politiku? 

  • Keynes o uspořádání po první světové válce

    1. Jak podle Keynese probíhalo vyjednávání o poválečném uspořádání? Jak charakterizuje Clemencaua a Wilsona? Co bylo podle něj největším problémem míru? 

    2. Jak analyzuje problémy poválečné Evropy? 

  • Bibóova Bída malých národů ve středu Evropy a termíny náhradní výuky EDIT

    Čteme tentokrát trochu delší text, ale zas se dobře čte. 

    Otázky ke konspektu:

    1. Jaké jsou podobnosti a rozdíly východoevropských a západoevropských nacionalismů?

    2.V čem se podle Bibóa shodují a v čem liší nacionalismy Čechů, Poláků a Maďarů? 

    3. Jaká řešení Bibó navrhuje? 

    4. V čem podle vás je a v čem není Bibóova analýzy přesvědčivá? Jaké její body jsou podle vás už neaktuální a jaké stále aktuální? 

    EDIT: Místo hodin, které odpadnou 1. a 8. května, proběhne náhradní výuka 2. a 9. května ve stejném čase (v 11.40). EDIT: Hodina 9. května neproběhne!!!

  • Výhledy světového řádu? Poslední hodina

    Náhradní výuka, plánovaná původně na 9. května, se nekoná. Setkáme se v pravidelném termínu 15. 5. od 11.40 na závěrečné hodině. 

    Otázky ke konspektu:

    1. Jak se liší internacionalisté, imperialisté a pluralisté v debatě o americké zahraniční politice a mezinárodním řádu?

    2. Jaké scénáře dalšího vývoje nabízejí?

    3. Která z prognóz vám připadá na základě následujícího vývoje přesvědčivá, která nepřesvědčivá a proč? 

  • Section 11

  • Section 12

  • Section 13

  • Section 14