Cizí jazyk - ruština III
Section outline
-
Cílem předmětu je komplexní rozvoj komunikativní kompetence studenta v oblasti všech řečových dovedností. Předmět je koncipován tak, aby po jeho absolvování studenti dosáhli znalosti ruského jazyka na úrovni A2+ dle SERR.
1. Nálada a pocity.
2. Vyjádření potřeby a nezbytnosti.
3. Časování zvratných sloves.
4. Fyzický popis člověka.
5. Vyjádření podobnosti.
6. Skloňování adjektiv s tvrdým zakončením kmene. Vyjádření data.
7. Odívání. Móda.
8. Slovesné vazby odlišné od češtiny.
9. Ruský lidový kroj.
10. Emocionální popis člověka.
11. Počasí.
12. Skloňování adjektiv s měkkým zakončením kmene.
Povinná literatura:
BALCAR, M. Ruská gramatika v kostce. Praha : Leda, 1999. ISBN 80-85927-56-X.
JELÍNEK, S. a kol. Raduga po-novomu 3. Plzeň : Fraus, 2009. (učebnice, pracovní sešit, příručka učitele)
KARNĚJEVA, L. Ruština slovní zásoba A2. Dubicko : INFOA, 2012. ISBN 978-80-7240-795-8.
Doporučená literatura:
ŽOFKOVÁ, H. a kol. Pojechali: Čítanka 2. Úvaly : Albra, 2011. ISBN 978-80-7361-067-8.
BELYNTSEVA, O. a kol. Učebnice současné ruštiny 1. díl. Brno : Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2442-0.
BOJKO, N. J. Skazki na uroke russkogo jazyka. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2005. ISBN 5-86547-228-3.
NEKOLOVÁ, V. a kol. Ruština pro samouky. 2. vyd. Voznice : Leda, 2007. ISBN 978-80-7335-112-0.
ŽOFKOVÁ, H. a kol. Pojechali: Zpěvník 1. Říkanky, chorovody, písně. Úvaly : Albra, 2011. ISBN 978-80-7361-066-1
-
Téma:
- Встреча. Как твои дела? Встреча на улице.
Řečové situace:
- Jak se kdo má?
- Jak se komu daří?
- Co je u koho nového?
- Kde kdo byl a co dělal.
Mluvnické učivo:
- Časování slovesa вернуться.
- Věty typu Мне придётся (пришлось) идти пешком.
- Здесь нет (не было) театра.
-
Materiály ke studiu v učebním souboru: JELÍNEK, S. a kol. Raduga po-novomu 3. Plzeň : Fraus, 2009. (učebnice, pracovní sešit, příručka učitele, zvuková nahrávka) - rozdělený do jednotlivých seminářů.
- Učebnice s. 6-27, Pracovní sešit s. 4-12. Poslechová a fonetická cvičení na zvukové nahrávce.
-
Reálie a kultura:
- Как общаются люди разных стран.
Téma:
- Как кто выглядит?
- Внешность человека.
Řečové situace:
- Jak kdo vypadá?
- Kdo je komu podobný?
- Jak popsat vzhled člověka?
Mluvnické učivo:
- Vyjádření podobnosti: похож на кого.
- Skloňování přídavných jmen podle vzoru новый
- Skloňování řadových číslovek (kromě третий)
Učebnice s. 29-45. Pracovní sešit s.12-16. Poslech a fonetická cvičení na zvukové nahrávce.
-
Reálie a kultura:
- Художественный портрет в живописи.
Téma:
- Одежда.
- Мода.
Řečové situace:
- Jak se kdo obléká?
- Co má kdo na sobě?
- Co kdo potřebuje?
Učebnice s. 46-49. Pracovní sešit s. 17. Poslech a fonetická cvičení na zvukové nahrávce.
-
Mluvnické učivo:
- Vazba учиться на кого.
- Vyjádření vzájemnosti (друг другу).
- Použití zájmen какой, который.
- Věty typu На ней (была) кофточка.
- Časování sloves одеться, надеть, снять.
Reálie a kultura:
- Русский национальный костюм.
Učebnice s. 51-73. Pracovní sešit s. 18-26. Poslech a fonetická cvičení na zvukové nahrávce.
-
Téma:
- Мы разные.
Řečové situace:
- Jaké kdo má povahové vlastnosti?
- Komu je a komu není možné důvěřovat.
- Komu je třeba pomáhat?
- S kým je možné (není možné) souhlasit.
- Co kdo má (musí) udělat.
Učebnice s. 74-80. Pracovní sešit s. 27-32. Poslech a fonetická cvičení na zvukové nahrávce.
-
Mluvnické učivo:
- Slovesné vazby ждать кого, что, чего, понимать кого, что.
- Psaní data.
- Skloňování zpodstatnělých adjektiv.
- Použití spojek потому что, поэтому.
- Vyjádření možnosti, nemožnosti, nutnosti, potřebnosti.
Učebnice s. 81-86. Pracovní sešit s. 32-33. Poslech a fonetická cvičení na zvukové nahrávce.
-
Reálie a kultura:
- Художественный портрет в литературе.
- А.С. Пушкин – Евгений Онегин – портреты героев
Učebnice s. 96-97.
Úryvky z Evžena Oněgina - dvojjazyčné zrcadlové vydání nakladatelství Romeo, Praha 1999.
-
Ruská kultura a reálie :
- Ruský lidový kroj
- Lidové tradice a zvyky.
Texty k samostatné četbě:
- Současná móda
Učebnice s. 98 - 101.
Ruské svátky a tradice v porovnání s českými - pro srovnání vyberte 5 významných svátků. Odeslat ke kontrole.
-
Téma:
- Погода. Природа.
Řečové situace:
- Какое время года?
- Погода в речи русских
Učebnice s. 102-112. Poslech a fonetická cvičení na zvukové nahrávce.
-
Řečové situace:
- Jaké je a jaké bylo počasí?
- Jaké počasí bývá v různých ročních obdobích?
- Jaká je předpověď počasí?
- Co se může stát, když se počasí rychle změní?
Učebnice s. 113. Poslech a fonetická cvičení na zvukové nahrávce.
-
Mluvnické učivo:
- Skloňování adjektiv podle vzoru летний.
- Vyjádření data a letopočtu.
- Skloňování zpodstatnělých adjektiv.
- Shrnutí skloňování adjektiv
- typ tvrdý новый, новая, новое
- typ měkký летний, летняя, летнее
- Učebnice s.114-119. Pracovní sešit s. 34-37. Poslech na zvukové nahrávce.
-
Mluvnické učivo:
- Skloňování řadové číslovky третий
Reálie a kultura:
- Пейзаж в русской живописи и литературе.
- Текст - Картины художника И.И. Левитана
- Текст - М. Ю. Лермонтов - стихотворения
Učebnice s. 120-125. Pracovní sešit s. 38-40. Poslechová cvičení na zvukové nahrávce.