Interview
Různé podoby rozhovorů jsou jednou ze základních technik
sběru (vytváření) dat ve společenskovědním výzkumu. U některých výzkumů se
jedná o techniku jedinou, v případě jiných výzkumných designů je součástí
celé sady výzkumných nástrojů; existují samozřejmě i výzkumy, pro něž je
interview zcela nevhodné. Interview je hojně využíváno pro výzkumy
kvalitativní, nicméně má své místo i v kvantitativních strategiích sběru
dat, ovšem v kvantifikovatelné, vysoce standardizované podobě a především
s výrazně odlišným potenciálem, resp. s jinou očekávanou výpovědní
hodnotou vygenerovaných dat. V prezentaci se budeme věnovat především
využití interview pro kvalitativní strategii výzkumu.
Prezentace představuje různé typy interview a ukazuje
rozpětí od rozhovorů plně strukturovaných až k nestrukturovaným;
vysvětluje koncept „narativity“ a narativního interview; seznamuje s možností
provádět rozhovor s větší skupinou lidí najednou. U všech prezentovaných typů
interview jsou důkladně diskutovány jak jejich přednosti, tak nedostatky a
limity. Studenti jsou „provedeni“ celým procesem přípravy, realizace,
zaznamenávání a přepisu rozhovoru s akcentem na konkrétní dovednost, které
je třeba si osvojit. Dále prezentace představuje některé pomocné techniky při
vedení rozhovorů a velice stručně zmiňuje i techniku mentálních map. Výklad by
měl studentům umožnit kvalifikovaně se rozhodnout,
zda vůbec a jaký typ interview je pro jejich výzkum vhodný.
Kapitola navazuje na témata (1) Úvod do sociálněvědního výzkumu, (2) Kvantitativní strategie výzkumu a (3) Kvalitativní strategie výzkumu a zároveň je nezbytným podkladem pro pochopení témat následujících, zejména (10, 11) Redukce a analýza údajů – kvantitativní a kvalitativní výzkum a (12) Etika výzkumu.