Section outline

    • logo eu 2023

      Projekt Zvýšení kvality vzdělávání UK a jeho relevance pro potřeby trhu práce CZ.02.2.69/0.0/16_015/0002362 

      Obsah podléhá licenci Creative Commons BY-SA 4.0 International.

      cc


    • Podmínky udělení atestu: (1) pravidelná účast v kursu a systematická příprava a (2) závěrečný písemný test. Na test se studenti zapisují na řádný termín zveřejněný v SISu. Při neúspěchu jsou dva opravné termíny.

       

      Informace k závěrečnému testu:

      Níže se nachází průběžně doplňovaný seznam 30 otázek pro akademický rok 2019/2020, z nichž všechny vycházejí z obsahu přednášek „Tělo a duše v dějinách filosofie“. V den zkoušky vyberu pro každou skupinu 10 otázek. Doba k písemnému zodpovězení je 90 minut.

      Za každou odpověď lze získat nejvýše 3 body. Maximální dosažitelný počet bodů je 30.

       

      Hodnocení:

      20-30 bodů – získáváte atest

      19 a méně – test si zopakujete

      Otázky k písemnému testu pro akademický rok 2019/2020

      1. V jakém smyslu má homérský hrdina duši (psýché) a tělo (sóma)?

      2. Proč nemají homérští bohové duši?

      3. Jak dokazuje Platón v dialogu Faidón existenci duše před vstupem do těla?

      4. Proč se Sókratés nebojí smrti?

      5. Jak Platón v dialogu Faidón charakterizuje duši s ohledem na její status „středního rodu“?

      6. Vysvětlete Platónovu metaforu duše jako okřídleného spřežení z dialogu Faidros.

      7. K čemu duši podle Platónova dialogu Faidros slouží křídla? Proč je ztrácí a jak jí mohou znovu narůst?

      8. Kde je podle Platónova dialogu Timaios v těle umístěna nesmrtelná část duše a proč? V čem se především liší od "duše světa"?

      9. Kde je podle Platónova dialogu Timaios v těle umístěna smrtelná část duše? Se kterými orgány "spolupracuje" a proč?

      10. Vyložte Aristotelovu definici duše jako „podstaty přírodního těla, které má v možnosti život“ z úvodu 2. knihy O duši.

      11. Jaké typy životů rozlišuje Aristotelés ve 2. a 3. knize O duši a jak je charakterizuje?

      12. V čem se myšlení (rozum) pro Aristotela odlišuje od ostatních duševních činností?

      13. Jaké jsou hlavní rozdíly mezi Platónovým a Aristotelovým pohledem na duši?

      14. Na koho ze svých předchůdců Plótínos navazuje a jak téma vztahu duše a těla dále rozvíjí?

      15. Jaký je podle Plótína vztah duše k jejímu vlastnímu tělu a jak poznává duše sebe samu?

      16. Jak Augustin v 1. kapitole spisu O nesmrtelnosti duše dokazuje, že „duše je stále“?

      17. Proč se podle Augustina (O nesmrtelnosti duše, kapitola 13) duše nemůže stát tělem?

      18. Jak Augustin charakterizuje vztah duše a těla (O nesmrtelnosti duše, kapitola 13)?

      19. Jaké dva typy vztahu duše k tělu popisuje Bachja ve své knize Povinností srdce?

      20. Jak je připojena duše k tělu podle Bachjových Povinností srdce, resp. o jakých „částech“ těla je v této souvislosti řeč?

      21. Popište základní shodné rysy a základní rozdíly v chápání těla a tělesnosti u Platóna a Bachji.

      22. Které „části“ lidské duše jsou podle Maimonida zodpovědné za přestoupení náboženských příkazů a proč?

      23. Které „části“ lidské duše podle Maimonida nejsou zodpovědné za přestoupení náboženských příkazů a proč?

      24. V čem podle Maimonida spočívá duševní nemoc a jak se dá léčit?

      25. Co Tomáš Akvinský v Sumě teologické rozumí výrazem, že je lidská duše „subsistující“ a k čemu tento výraz využije?

      26. Jaké dvě tradice Tomáš Akvinský v tázáních po duši slučuje a k jakému závěru ohledně nesmrtelnosti lidské duše dochází?

      27. S kým (z výše uvedených myslitelů) Tomáš Akvinský ohledně podstaty lidské duše nesouhlasí a proč?

      28. Které dvě základní myšlenkové linie formovaly myšlení o duši a těle v antice a ve středověku? Mají nějaké rysy společné?

      29. Ke které z představených teorií byste se přiklonili a proč?

      30. Se kterou z představených teorií nesouhlasíte a proč?