Section outline

  • ŠKOLNÍ NEÚSPĚŠNOST PODMÍNĚNÁ PSYCHOSOCIÁLNÍMI PŘÍČINAMI

    Kapitola šestá navazuje na předchozí kapitolu o příčinách školní neúspěšnosti. Cílem tohoto textu je popsat psychosociální příčiny školní neúspěšnosti, jejich projevy ve školním prostředí a poskytnout základní informaci o možnostech pomoci žákovi a jeho rodině ze strany školy.

    KONTROLNÍ OTÁZKY

    1. Jaké nedostatky na straně žáka souvisejí se školní nepřipraveností?
    2. Co je to syndrom migrujícího žáka a jaké jsou jeho dopady?
    3. S čím souvisí sociokulturní hendikep u žáků, kteří pocházejí z českého prostředí?
    4. Popište rozdíly mezi omezeným a rozvinutým jazykovým kódem.
    5. Jak se může odrážet omezený jazykový kód v hodnocení žáka učitelem?
    6. Jak se liší fobická úzkostná porucha a obsedantně kompulzivní porucha?
    7. Jak byste vysvětlili anticipační úzkost a separační úzkost?
    8. Co je charakteristické pro sociální fobii a jak se projevuje ve škole?
    9. Jakými projevy chování se mohou projevovat žáci s posttraumatickou stresovou poruchou?
    10. Jaký mívá obvykle dopad depresivní porucha žáka na jeho školní práci?
    11. Jak byste vysvětlili vznik psychosomatických potíží?
    12. Jaký typ dětí je nejvíc ohrožený zanedbáváním a týráním? Jaký je vztah těchto dětí ke světu a k druhým lidem?
    13. Jaké jsou právní povinnosti učitele při podezření na CAN? Jak by měl učitel při podezření na výskyt tohoto syndromu u žáka postupovat?
    14. Co je to citová deprivace a subdeprivace a jakými způsoby chování se u školních dětí může projevovat?
    15. Jak byste popsali syndrom neúspěšného žáka? Jak je možné mu ve škole předcházet? 

    OTÁZKY K ZAMYŠLENÍ:

    1. Vzpomenete si na nějakého spolužáka, který pocházel ze sociálně slabšího rodinného prostředí. Zkuste popsat, v čem všem se jeho znevýhodnění ve škole projevovalo. Mohli mu podle Vás tenkrát učitelé nějak pomoci? Co pro něj mohli tenkrát udělat? 
    2. Vzpomenete si na nějakého spolužáka, který během školní docházky zažil nějaký závažnější problém v rodině? Jak se s tímto obdobím ve škole vypořádával?
    3.  Vybavíte si nějakého spolužáka, u kterého se rozvinul syndrom neúspěšnosti? Jak se u něj tento syndrom projevoval? Co by podle Vás mohlo jeho situaci ve škole zlepšit?