Section outline

    • Vzhledem k tomu, že při praxi musíte předkládat přípravu na hodinu a reflexe, zde je jeden pomocník:

      Příprava na hodinu obsahuje:

      1. Základní údaje: kdo, kdy, kde učí, počet hochů a dívek ve třídě, popis uspořádání lavic ve třídě

      2. Způsob evidence výuky (video, foto, magnetofon, sběr žákovských prací, poznámky kolegů). Posluchač, který vede, výstup požádá aspoň jednoho kolegu, aby se snažil důležité momenty zachytit včetně autentických výpovědí učitele a žáků.

      3. Scénář hodiny: a) vstupní aktivita

      b) úloha/y, které budou řešeny včetně modifikací pro potřeby individualizace

      c) organizace práce včetně předpokládaného časového průběhu

      d) alternativní časový průběh pro případ, že předpokládaný časový plán není dodržen

      e) závěrečná aktivita

      4. Didaktická analýza výstupu: a) které pojmy, vztahy, situace, procesy, argumentace budou předmětem objevování žáků; b) které izolované a které generické modely žáci asi objeví; c) které myšlenky budou žáky diskutovány; d) která matematická schémata budou rozvíjena a prohlubována; e) jaké chyby a nepřesnosti lze očekávat; f) jak bude učitel v těchto situacích reagovat;

      Reflexe výstupu (je psána až po následné skupinové diskusi):

      1. Popis průběhu hodiny zejména jevů zajímavých a překvapivých. Je to jako popis filmu bez vlastního hodnocení. Např. text Žák zazmatkoval a řekl 6. je více než popis. Slovo zazmatkoval je již hodnocení. Správný popis zní Žák řekl 6.)

      2. Analýza hodiny: a) Evidence jevů, které budou analyzovány: klima třídy, interakce žák-žák, žák-učitel, třída-učitel, organizace práce, struktura hodiny. b) Hledání příčin chování žáků i učitele v evidovaných jevech. c) Hodnocení evidovaných jevů.

      3. Návrhy alternativních postupů učitele, zejména tam, kde hodnocení jeho práce bylo kritické.