Allgemeines
Section outline
-
https://cesnet.zoom.us/j/99693554386
Michal Just is inviting you to a scheduled Zoom meeting.
Topic: indická estetika 23.2.
Time: Mar 2, 2021 12:30 PM Prague Bratislava
Every week on Tue, until Apr 6, 2021, 6 occurrence(s)
Mar 2, 2021 12:30 PMMar 9, 2021 12:30 PM
Mar 16, 2021 12:30 PM
Join Zoom Meeting
https://cesnet.zoom.us/j/99693554386Meeting ID: 996 9355 4386
Find your local number: https://cesnet.zoom.us/u/ab0emUMg7pStaroindická estetika divadla
(Michal Just)
A)Všeobecný úvod
-Indická verbální a performativní kultura
-Počátky dramatu
B) Bharatova učebnice divadla (Nátjašástra)
-Bharatova učebnice divadla v kontextu staroindické literatury
-Divadlo jako rituál, předběžné náležitosti divadla
-Cíle divadla: potěšení, poučení, rasa
-Rasa, bháva, sahrdaja, úvod do základních pojmů
- O rase podrobněji (VI. kap. NS, komnentář)
- Ilustrace základních konceptů NS na konkrétních případech (Šakuntala a Mrččhakatiká).
-Bhávy (VII. Kap. NŠ)
-Tanec (nrtta a nrtja) v kontextu staroindického divadla (kap. VII-XIII.)
-Znaky dramatické řeči (lakšana), ozdoby (guna) a chyby (dóša). (kap.XVII)
-Staroindické druhy her, struktura dramatu, klíčové body (sandhi), rekvizity (kap.XX-XXIII).
-Scénické reprezentace různých situací, úspěch v dramatu (kap. XXIV-XXVII)
Literatura a zdroje
Natya Shastra anglicky: https://archive.org/details/NatyaShastra/natya_shastra_translation_volume_1_-_bharat_muni
Šakuntala: http://difanet.jamu.cz/atd/dejny_divadla/literatura/blok_10/KALIDASA_Ztracenyprsten.pdf
Abhinavagupta, Abhinavabhāratī: ed. by M.Ghosh (1967), Nātyaśāstra, (Calcuta: Manisha Granthalaya).
Abhinavagupta, Dhvynyālokālocana, The Dhvanyaloka of Anandavardhana with the Locana of Abhinavagupta, Edited and translated by Daniel H. H. Ingalls, Sr. Translated by J. M. Masson ‒ M. V. Patwardhan, Harvard 1969.
BHARATA Natyasastra of Bharatamuni: Sanskrit, Romanized Text With Commentary of Abhinavbharati, English Translation (Pushpendra Kumar), Notes and Index, Vols I to IV, Bharatiya Book Corporation 2010.
McEvilley, T., The Shape of Ancient Thought: Comparative Studies in Greek and Indian Philosophies, New York 2002.
Gnoli, R., The aesthetic experience according to Abhinavagupta, Varanasi 1985.
Just, M., „Neoplatonism and Paramādvaita“, in: Comparative Philosophy, 4.2.1–4.2.28, Washington 2013.
Just, M., „Pratibhá: poetická intuice u Abhinavagupty“, in: S. Fišerová ‒ J. Starý (eds.), Původ poezie: proměny poetické inspirace v evropských a mimoevropských kulturách, Praha 2008.
MASSON J. L PATWARDHAN, M. V. Aesthetic Rapture: The Rasadhyaya of the Natyasastra. (Deccan College. Building Centenary and Silver Jubilee Series. 69.) 2 vols. Poona : Deccan College, Postgraduate and Research Institute, 1970.
MASSON J. L PATWARDHAN, M. V.Santarasa and Abhinavagupta’s Philosophy of Aesthetics. (Bhandarkar Oriental Series. 9.) Poona : Bhandarkar Oriental Research Institute, 1969.Seturaman, V. S. (ed.), Indian aesthetics: an introduction, Madras 1992.
ZBAVITEL D. VACEK J. Průvodce dějinami staroindické literatury, Praha 1996.
Povinnosti ke Zkoušce z Indická estetika divadla
Zkouška bude probíhat formou pohovoru
Otázky se budou týkat literatury a látky probrané v hodinách (jenom co je v handoutech). Většina teorie i VI.kap NS. bude probrána na hodinách .
Literatura ke zkoušce:
Bharatamuni: Nátjašastra, kapitola VI. https://archive.org/details/NatyaShastra/natya_shastra_translation_volume_1_-_bharat_muni
Šakuntala http://difanet.jamu.cz/atd/dejny_divadla/literatura/blok_10/KALIDASA_Ztracenyprsten.pdf
Hliněný vozíček
https://uloz.to/file/y94EtxGf/sudraka-hlineny-vozicek-fiser-pokorny-pdf
D . Zbavitel: Průvodce dějinami staroindické literatury
-Kap. Národní eposy (s . 135-165)
-Kap. Vznik divadla a ranná dramata (s 222-254), a kap. Teorie básnického umění (až po Abhinavaguptu, 268-281).
Článek: Š.Kysová, Směřování k rase v dramatickém textu Kalidásův Ztracený prsten
https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/114531