Section outline

  •  

    I. Teoretické znalosti

    1. Proměny přírodovědného vzdělávání – historie, autoři a vhodná literatura, přírodovědná gramotnost a jakým čtyřem oblastem je třeba se věnovat (čtyřlístek).
    2. Vývojová teorie J. Piageta, Piagetovy pokusy s předškolními dětmi.
    3. Teorie inteligence (g inteligence, teorie rozličných inteligencí, distribuovaná inteligence).
    4. Behaviorismus a metoda programovaného učení.
    5. Strukturalismus.
    6. Konstruktivismus. 
    7. Konektivismus.
    8. Vztah dětí k přírodě – přírodovědná inteligence, biofilie, biofóbie. Environmentální senzitivita.
    9. Odcizení přírodě a „zelené“ terapie.
    10. Příroda jako (třetí) učitel, informální vzdělávání.

    II. Metodologické znalosti

    1. Propojení výtvarných, matematických, hudebních, jazykových, pohybových, prostorových, personálních aktivit s poznáváním přírody a s EV.
    2. Všemi smysly – jaké smysly máme, jak je chránit, jak poznávat přírodu pomocí smyslů.
    3. Dobré otázky.
    4. Vzdělávání založené na vztahu k místu, zahrada MŠ.
    5. Narativní metoda.
    6. Badatelský přístup (badatelsky orientované učení).
    7. Exkurze, přírodovědná vycházka a naučná stezka s předškolními dětmi.
    8. Pozorování a experiment (řízený i spontánní) v MŠ.
    9. Zakládání sbírek v MŠ.
    10. AAE (třídní chovy a návštěvní programy).