Okruhy pro samostudium LS 2021
Section outline
-
I. Teoretické znalosti
- Proměny přírodovědného vzdělávání – historie, autoři a vhodná literatura, přírodovědná gramotnost a jakým čtyřem oblastem je třeba se věnovat (čtyřlístek).
- Vývojová teorie J. Piageta, Piagetovy pokusy s předškolními dětmi.
- Teorie inteligence (g inteligence, teorie rozličných inteligencí, distribuovaná inteligence).
- Behaviorismus a metoda programovaného učení.
- Strukturalismus.
- Konstruktivismus.
- Konektivismus.
- Vztah dětí k přírodě – přírodovědná inteligence, biofilie, biofóbie. Environmentální senzitivita.
- Odcizení přírodě a „zelené“ terapie.
- Příroda jako (třetí) učitel, informální vzdělávání.
II. Metodologické znalosti
- Propojení výtvarných, matematických, hudebních, jazykových, pohybových, prostorových, personálních aktivit s poznáváním přírody a s EV.
- Všemi smysly – jaké smysly máme, jak je chránit, jak poznávat přírodu pomocí smyslů.
- Dobré otázky.
- Vzdělávání založené na vztahu k místu, zahrada MŠ.
- Narativní metoda.
- Badatelský přístup (badatelsky orientované učení).
- Exkurze, přírodovědná vycházka a naučná stezka s předškolními dětmi.
- Pozorování a experiment (řízený i spontánní) v MŠ.
- Zakládání sbírek v MŠ.
- AAE (třídní chovy a návštěvní programy).