General
Section outline
-
-
Příprava na kurz 2.11.
Četba: Adorno,Horkheimer, Pojem osvícenství, s.1-2
Připravit si odpovědi na otázky:
Co znamená, že „plně osvícená země září ve znamení triumfálního neštěstí“?
Co Bacon kritizuje na premoderním myšlení? (na „adeptech tradice“)
Proč je Baconův „šťastný sňatek“ mezi lidským rozumem a přirozeností věcí (tj. mezi lidstvem a přírodou) patriarchální?
Odpovědi budou prezentovány ústně a bude se k nim přihlížet při udělování zápočtu.
Příprava na kurz 16.11.
Četba: Adorno,Horkheimer, Pojem osvícenství, s. 4-6.
Od věty „Avšak mýty, které padají za oběť osvícenství…(s.4)
po větu…. „teprve po osamostatnění myšlenek vùči objektùm, jak se toho dosahuje v Já přizpùsobeném realitě“. (s.6)
Připravit si odpovědi na otázky:
Adorno a Horkheimer píšou o tom, že už v mýtech působí osvícenství. Které prvky osvícenství v něm působí?
Čím vším se liší animismus a mýtus?
„Osvícenství se chová k věcem jako diktátor k lidem.“ Jak se toto chování projevuje? Jaké jsou negativní stránky tohoto chování, které dopadají na člověka?
Příprava na kurz 30.11.
Četba: Adorno,Horkheimer, Pojem osvícenství, s.6-8
„Jakožto jazykově rozvinutá totalita…“ až po větu „Chthónická božstva praobyvatel jsou zahnána do podsvětí, pekla, v něž se pod solárním a světelným náboženstvím Indry a Dia proměnila zem.“
Připravit si odpovědi na otázky:
-Adorno a Horkheimer píšou o tom, že věda jako výraz osvícenství v sobě obsahuje mytické prvky, i když mýtus chtěla potlačit. Které prvky to jsou? Jak souvisejí s mýtem?
- Objevuje se tu pojem „subjekt“ nebo-li princip „já“ jako nositel vlastního lidství. Proč subjekt nezískává skutečnou autonomii a možnost svého svobodného rozvíjení? (viz autonomie subjektu jako jeden z principů osvícenství).
-Jak Adorno a Horkhemer vysvětluje proměnu svobodného jedince v příslušníka davu? (ad pojem „davový člověk“)?
Příprava na kurz 14.12. (první skupina)
Četba: Pojem osvícenství, s. 20-24
"V homérském vyprávění je uchováno propletení mýtu, panství a práce"...
"...zatímco odborářský šéf se zase musí obávat své vlastní likvidace."
Připravit si odpovědi na otázky:
- jak bys představil výchozí scénu s Odysseem a Sirénami?
- jakým způsobem překonává subjekt (Odysseus) mýtus?
-proč Adorno a Horkheimer nazývají Odysseova opatření alegorií dialektiky osvícenství?
Příprava na kurz 14.12 (druhá skupina)
Četba: Adorno,Horkheimer, Pojem osvícenství, s.24-27
„Absurdita stavu, v němž moc systému…konec kapitoly.
Připravit si odpovědi na otázky:
-myšlení slouží jako nástroj ovládání přírody (je to „instrumentální rozum“, jeden z hlavních pojmů kritické teorie“). Čím vším se vyznačuje toto instrumentální myšlení?
-rozlišuje se tu destruktivní podoba osvícenství a naplněné osvícenství, tj. emancipační osvícenství. První podoba osvícenství: je to orgán přizpůsobení a nástroj panství. Čemu se přizpůsobuje a proč je destruktivní? Nápověda: zaměř se na otázku přírody.
-Jak se charakterizuje „naplněné“ osvícenství? S jakými pojmy jej Adorno a Hokrkheimer spojují?
-
Odevzdání zápočtové práce prostřednictvím funkce Úkol v moodle. (V jiném kurzu jsem ověřil, že studentům tato možnost vložení práce funguje). Rozsah 3-5 normostran. Termín odevzdání: 10.1. 2022. Všechny práce budu posuzovat až po 10.1. 2022. Práci mi neposílejte mailem. Pokud nevložíte včas, napište mi mail s vysvětlením a pak mi pošlete práci mailem.
Formáty: interpretace zvoleného textu; výklad pojmu; výklad myšlenek zvoleného autora nebo směru (nepište životopis autora). Uveďte prameny a odkazy. Výklad můžete propojit s úvahou, jak téma souvisí s tím, co znáte či co Vás zajímá. Některé texty on-line naleznete např. na adrese https://sok.bz/ (vpravo nahoře- zvolit Autoři nebo Témata)
Téma: zvolit si z okruhů zadaných v popisu předmětu v SIS nebo probraných na semináři. Např. pojem sociálně kritická psychoanalýza u Marcuseho nebo Fromma, problém ideologie nebo kulturní průmysl z Dialektiky osvícenství (lze použít další kapitoly Dialektiky osvícenství, kromě první kapitoly, kterou čteme na semináři), nebo zvolit knihu, např. Marcuse Jednorozměrný člověk nebo Adorno Estetická teorie, apod. (z nich si lze zvolit určité téma, nemusí to být o celé knize). Může to být i k autorům druhé a třetí generace kritické teorie: Habermas, Honneth… (jejich díla jsou v češtině), nebo kritičtí myslitelé v širším pojetí, např. Konrád Liessmann Teorie nevzdělanosti. Může to být také téma nebo autor z širšího okruhu kritického myšlení, který není bezprostředně spjat s kritickou teorií, ale souzní s jejími intencemi. Lze zvolit v zásadě libovolného teoretika nebo téma ze stránky sok.bz. V případě nejistoty mi napište dotaz.