2. November - 8. November
Section outline
-
LITERATURA K PIAGETOVI
Zkoušeno bude
PIAGET, Jean a INHELDEROVÁ, Bärbel. Psychologie dítěte. (Praha: SPN, 1970; Praha: Portál 1997-2014)Doporučená
Hlavní Piagetova díla, k nimž je Psychologie dítěte úvodem (rok vydání originálu/první vydání anglického překladu)1. konstrukce
– The origins of intelligence in children - 1936/1952
– The Childs Construction of Reality – 1937/1951
– Play, dreams and imitation in childhood - 1945/19512. konstrukce
– Language and thought in the child - 1923/1926– The child's conception of the world - 1926/1929
– The child's conception of physical causality - 1927/1930– The early growth of logic in the child - 1959/1964
– The child's conception of number - 1941/1952
– The child's construction of quantities - 1941/1974
– The child's conception of time - 1946/1969
– The child's conception of movement and speed - 1946/1970
– The child's conception of space - 1948/1956
– The child's conception of geometry - 1948/1960– The moral judgement of the child - 1932/1932
3. konstrukce
– The origin of the idea of chance in children - 1951/1975
– The growth of logical thinking from childhood to adolescence - 1955/1958OTÁZKY K PSYCHOLOGII DÍTĚTE
(Student si losuje jednu z šesti otázek.)
1. Vývoj senzomotorických schémat v Psychologii dítěte
-První ze tří konstrukcí duševního vývoje; úvod ke studiu
-Pojetí výchozího a konečného stavu souhrnně; pojetí reflexů; charakteristiky a ilustrace jednotlivých 6 stadií2. Vývoj konkrétních operací v Psychologii dítěte
-Druhá ze tří konstrukcí duševního vývoje; úvod ke studiu
-Pojetí výchozího a konečného stavu souhrnně; klasifikace operací; předoperační/magická předkauzalita; příklad zachování množství3. Vývoj formálních operací v Psychologii dítěte
-Třetí ze tří konstrukcí duševního vývoje; úvod ke studiu
-Pojetí výchozího a konečného stavu souhrnně; kombinace (příklad labutě); kvaternalita (příklad pohybujícího se objektu a lampy)4. Operace
-Charakteristika; vs. reprezentace; vs. senzomotorická schémata; konkrétní (klasifikace) vs. formální (kombinace, kvaternalita)5. Egocentrismus
-Centrace vs. decentrace: senzomotorická, předoperační, operační; kognitivní vs. mravní (anomie vs. heteronomie vs. autonomie)6. Ekvilibrium
-Asimilace vs. akomodace; ekvilibrium senzomotorické, konkrétně operační, formálně operační; samoregulace vs. dědičnost, prostředí, sociální transmise