Section outline

  • Kurz je určen pro zahraniční stážisty, studenty Erasmu atp., kteří studují v Ústavu bohemistických studií. 

    Hlavní tematické okruhy:
    1. nácvik časových proporcí zvukových segmentů (zejm. vokálů) i slabik při realizaci v textu, slovní přízvuk
    2. nácvik obtížných hlásek a hláskových kombinací (podle individuální potřeby studentů)
    3. speciální ortoepické jevy (např. asimilace, palatalizace ... (podle individuální potřeby studentů)
    4. realizace souvislé řeči s důrazem na melodické a temporální charakteristiky

    Cílem výuky je rozšířit mluvní kompetence studentů, a to z jak z hlediska vlastní produkce řeči, tak z hlediska percepce. Nácvik vlastní výslovnosti bude zaměřen zejména na jevy, které jsou pro nerodilé mluvčí obtížné a jejichž odchylná realizace může ztěžovat komunikaci a působit rušivě. Kurz též má za účel prohloubit automatizaci komunikačních kompetencí, rozšířit slovní zásobu a nabídnout přehled o různých stylech a registrech mluveného projevu.

    Podmínkou atestace je

      • aktivní účast na cvičeních
      • soustavná domácí příprava
      • pravidelná docházka (tolerují se 3 neomluvené absence za semestr)

    Základní:

    Cvrček, V. a kol. (2010): Mluvnice současné češtiny 1. Praha: Karolinum. Pouze kap. 4 Fonetika a fonologie (autor Jan Volín), str. 35–64

    Palková, Z. (1997): Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum. 2. vyd. vybrané kapitoly

    Palková, Z. (1989): Základní kurz české výslovnosti (pro cizince). Praha: SPN.

    Doporučená:

    Palková, Z.(2006): Charakteristické rysy zvukové stavby češtiny. In: Hasil, J. (ed.) Přednášky z XLIX běhu LŠSS. Praha, s. 22–34.

    Výslovnost spisovné češtiny. Výslovnost slov přejatých. (1978). Praha: Academia.

    Pokorná, J. – Vránová, M. (2007): Přehled české výslovnosti. Praha: Portál.

    Vyštejn, J. (1991): Vady výslovnosti. Praha: SNP.