Section outline

    • Doporučené publikace k tomuto kurzu  jsou:

      Ambridge, B., & Lieven, E. V. M. (2011). Child language acquisition: contrasting theoretical approaches. Cambridge: Cambridge University Press.

      Hoff, E. (Ed.). (2011). Research methods in child language: a practical guide. Malden: Wiley-Blackwell.

      McDaniel, D., McKee, C., & Cairns, H. S. (Eds.). (1996). Methods for assessing children's syntax. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.

      Učebnici Child language acquisition: contrasting theoretical approaches, která se zabývá osvojování jazyka dítětem obecně, je možné získat v pdf po zaregistrování (prostřednictvím Institutional login, v němž je možné vybrat UK) na stránkách: 

      https://www.cambridge.org/core/books/child-language-acquisition/E0BF40D76F2811AB7072FFAF3525D491

      Research methods in child language: a practical guide je možné získat stejným způsobem na stránkách https://onlinelibrary.wiley.com/doi/book/10.1002/9781444344035.

      Research methods in child language: a practical guide je možné si vypůjčit na FF UK v Knihovně Jana Palacha.

       

    • Sylabus

      1.    Přepisy dětské komunikace a jejich analýza

      - korpusy Childes

      - přepisovací konvence CHAT, Salt a další

      - měřítka z přepisů (MLU, TTR, NDW a další)

      - vzory analýzy přepisů

       2.    Experimentální metody sledování předřečového vývoje

       - EEG, high-amplitude sucking, headturn preference procedure, central fixation paradigm

       - způsob výzkumu segmentace, citlivosti ke slovům a porozumění slovům, citlivosti ke gramatické struktuře

       - statistické učení

       - ohledy při konstrukci experimentů, způsoby vyhodnocování

       3.    Experimentální metody zkoumající porozumění

       - Preferential looking, offline metody, act-out metody, syntactic priming

       - ohledy při konstrukci experimentů, způsoby vyhodnocování

       4.    Experimentální metody zkoumající produkci

       - Elicited production, picture description apod.

       5.    Standardizované metody

      - podstata standardizovaných metod

      - standardizace, základy psychometrie

      - dostupné metody, jejich využití

       6.    Metody studia souvisejících jevů

       - verbální paměť, verbální a neverbální intelekt, kontrolní proměnné při studiu jazyka

       7.    Metody pro studium gramotnosti

      - fonologické povědomí, čtení slov, čtení vět, role jazykových znalostí při osvojování čtení