Allgemeines
Section outline
-
-
Doporučené publikace k tomuto kurzu jsou:
Ambridge, B., & Lieven, E. V. M. (2011). Child language acquisition: contrasting theoretical approaches. Cambridge: Cambridge University Press.
Hoff, E. (Ed.). (2011). Research methods in child language: a practical guide. Malden: Wiley-Blackwell.
McDaniel, D., McKee, C., & Cairns, H. S. (Eds.). (1996). Methods for assessing children's syntax. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
Učebnici Child language acquisition: contrasting theoretical approaches, která se zabývá osvojování jazyka dítětem obecně, je možné získat v pdf po zaregistrování (prostřednictvím Institutional login, v němž je možné vybrat UK) na stránkách:
https://www.cambridge.org/core/books/child-language-acquisition/E0BF40D76F2811AB7072FFAF3525D491
Research methods in child language: a practical guide je možné získat stejným způsobem na stránkách https://onlinelibrary.wiley.com/doi/book/10.1002/9781444344035.
Research methods in child language: a practical guide je možné si vypůjčit na FF UK v Knihovně Jana Palacha.
-
Sylabus
1. Přepisy dětské komunikace a jejich analýza
- korpusy Childes
- přepisovací konvence CHAT, Salt a další
- měřítka z přepisů (MLU, TTR, NDW a další)
- vzory analýzy přepisů
2. Experimentální metody sledování předřečového vývoje
- EEG, high-amplitude sucking, headturn preference procedure, central fixation paradigm
- způsob výzkumu segmentace, citlivosti ke slovům a porozumění slovům, citlivosti ke gramatické struktuře
- statistické učení
- ohledy při konstrukci experimentů, způsoby vyhodnocování
3. Experimentální metody zkoumající porozumění
- Preferential looking, offline metody, act-out metody, syntactic priming
- ohledy při konstrukci experimentů, způsoby vyhodnocování
4. Experimentální metody zkoumající produkci
- Elicited production, picture description apod.
5. Standardizované metody
- podstata standardizovaných metod
- standardizace, základy psychometrie
- dostupné metody, jejich využití
6. Metody studia souvisejících jevů
- verbální paměť, verbální a neverbální intelekt, kontrolní proměnné při studiu jazyka
7. Metody pro studium gramotnosti
- fonologické povědomí, čtení slov, čtení vět, role jazykových znalostí při osvojování čtení