Seminář se nevěnuje tradičnímu pojetí funkční stylistiky, o níž studenti čerpají informace v přednášce a základní literatuře k ní, naopak se ho snaží rozvinout směrem současnému poststrukturalistickému pojetí stylistiky. Moderní trendy jsou demonstrovány teoreticky na základních textech jednotlivých analytických přístupů
polovina semináře je věnována výkladu pojmů a analytických nástrojů, demonstrována na současných zejména mediálních textech, předpokladem je pokročilá pasivní znalost anglického jazyka, protože zdrojové texty budou poskytovány v angličtině, texty budou poskytovány v elektronické podobě.
Cíl předmětu: Cílem semináře je studenty seznámit s hlavními pojmy a analytickými nástroji, s nimiž se pracuje v současné analýze diskurzu a demonstrovat je na příkladech konkrétních domácích i zahraničních analýz. Co je nového---
Literatura:
AUER, P. Jazyková interakce. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2014.
ČMEJRKOVÁ, S. – HOFFMANNOVÁ, J. (eds). Mluvená čeština: Hledání funkčního rozpětí. Praha: Academia, 2011.
ČMEJRKOVÁ, S. – HAVLÍK, M. – HOFFMANNOVÁ, J. – MÜLLEROVÁ, O. – ZEMAN, J. Styl mediálních dialogů. Praha: Academia, 2013.
HOFFMANNOVÁ, J. Stylistika a… Praha: Trizonia, 1997.
JAWORSKI, A. – COUPLAND, N. The Discourse Reader. New York – Abingdon: Routledge, 1999.
JOHNSTONE, B. Discourse Analysis. Malden – Oxford – Victoria: 2008.
KRAUS, J. Jazyk v proměnách komunikačních médií. Praha: Karolinum, 2008.
TEN HAVE, P. Doing Conversation Analysis. A Practical Guide. London – Thousand Oaks – New Dehli – Singapore: Sage Publications, 2007.
WODAK, R. – KRZYŻANOWSKI, M. (eds) Qualitative Discourse Analysis in the Social Sciences. New York: Palgrave Macmillan, 2008.
WOOFFITT, R. Conversation Analysis and Discourse Analysis. A Comparative and Critical Introduction. London – Thousand Oaks – New Dehli – Singapore: Sage Publications, 2005.
Požadavky ke zkoušce
Podmínky ke splnění atestace jsou minimální absence na seminářích (max. 3 nepřítomnosti), přednesení jednoho až dvou referátů (podle počtu zapsaných účastníků) a úspěšné absolvování (min. 75% úspěšnost) závěrečného testu kontrolujícího obeznámenost se základními pojmy probíranými v semináři.
- Teacher: Kristýna Poulová